بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت
شما در مشاور بازاریابی و فروش هستید.
سامسونگ در یک نگاه
سال تاسیس: 1938
بنیانگذار: لی بیونگ چول
حوزه فعالیت: ارتباطات راه دور، نیمه هادیها، فناوری دیجیتال
ویژگی: برترین شرکت کره جنوبی
فروش (2005): 5/71 میلیارد دلار
کارکنان (2005): 80594 نفر
مدیرعامل: لی کان هی
تاریخچه
گروه سامسونگ در سال 1938 توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم کاری خود را بر صادرات ماهی و میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یک دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یکی از 10 شرکت بزرگ کره تبدیل گردید. در سال 1969 شرکت سامسونگ الکترونیک در گروه سامسونگ متولد شد. این شرکت در دهه 1970با سرمایه گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت کشتی، راه صنعتی شدن را درپیش گرفت.
در 1973 دومین برنامه پنجساله مدیریت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواداولیه به محصول نهایی بعنوان هدف اصلی شرکت اعلام گردید. دهه 1970 دهه توسعه شرکت سامسونگ بود آنچنانکه شرکتهای صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتی سازی و صنایع دقیق سامسونگ تأسیس و اولین صادرات صنایع الکترونیک ازسوی سامسونگ الکترونیک صورت گرفت. محصولات این شرکت در دهه 1980 توانست به بازارهای جهانی راه یابد.
در سال 1987 با مرگ بنیانگذار گروه، پسرش " لی کان هی" جانشین او گردید. لی کان هی یک سال بعد برنامه انقلاب دوم سامسونگ را در شرکت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار کسب و کار قدیمی و تبدیل شدن شرکت به یکی از پنج شرکت برتر الکترونیک و یکی از شرکتهای کلاس جهانی در قرن بیستم و یکم بود.
اوایل دهه 1990 را میتوان دوران مدیریت نوین در سامسونگ دانست. دراین دوران شعار «اول کیفیت» انتخاب و تبلیغ گردید. در این دوره، 17 محصول مختلف نظیر نیمه هادی، نمایشگرهای رایانه و ... در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها، نظیر LCD به مقام اول جهانی دست یافت. همزمان، علاوه بر جهت گیری به سمت بکارگیری شش سیگما و تولید محصول کیفی، کیفیت کارکنان نیز موردتوجه قرار گرفت.
از ابتدای قرن جدید، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای شرکت تشدید شد، به گونه ای که به سرعت در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه میگردد.
حوزه های فعالیت
پنج حوزه اصلی کسب و کار شرکت سامسونگ الکترونیک عبارت است از: لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، LCD ، نیمه هادیها و ارتباطات راه دور
در سال 2004، سامسونگ الکترونیک ازسوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شرکت تحسینبرانگیز جهان در حوزه الکترونیک انتخاب شد. هم اکنون تعداد شرکتهای گروه سامسونگ به 14 رسیده که با 337 دفتر در 58 کشور جهان پراکنده است. جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان با 103 میلیون عدد در سال 2005، بعداز نوکیا و موتورولا قرار دارد که حدود 13 درصد فروش جهانی را شامل می شود.
چشم انداز
چشم انداز ترسیم شده از سوی شرکت عبارت است از: تبدیل شدن به رهبر انقلاب دیجیتال. شعار سامسونگ برای تحقق این چشم انداز، «شرکت دیجیتال» بودن است.
ارزشها و فرهنگ سازمانی
شعارهای سامسونگ از ابتدای تأسیس، توجه به منابع انسانی، کمک اقتصادی به جامعه و خردورزی بوده است. مدیرعامل شرکت معتقد است، موقعیت سامسونگ متکی به پنج ارزش است: کیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال 1993، مدیرعامل شرکت برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت معرفی کرد. او اعلام نمود که شرکت نیازمند آن است که بازتابهای اخلاقی خود را ببیند. شرکتهایی که پایبند اصول اخلاقی نیستند، قادر به تولید محصولات با کیفیت نخواهندبود زیرا از مشتریان و خواسته های آنان درک روشنی ندارند. در سامسونگ هر تغییر به عنوان یک فرصت دیده می شود و به افراد امکان و اجازه اشتباه کردن داده می شود به شرط آنکه آن اشتباه مستند و مکتوب شده و دیگر تکرار نشود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی است بر اخلاق و قانون، احترام به ذینفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی.
منابع انسانی
تعداد کارکنان شرکت سامسونگ الکتریک بیش از 80 هزار نفر است که در سراسر جهان گسترده هستند. این درحالی است که کل کارکنان گروه سامسونگ به 229 هزار نفر می رسد. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شرکت بوده اند. مدیرعامل شرکت معتقد است بدون وجود انسان کیفی، دستیابی به محصول کیفی میسر نیست و ریشه نامرغوب بودن محصولات و بروز خطا در آنها را باید در نرسیدن نیروی انسانی به جایگاه مطلوب کیفی جستجو کرد. سامسونگ پیشرفت خود را تاکنون و در آینده نیز مدیون قابلیتها و شور و اشتیاق کارکنان خود و فناوری می داند. سامسونگ منابع انسانی و فناوری خود را وقف خلق محصولات و ارائه خدمات برتر کرده است تا سهم خود را در ایجاد جامعه جهانی بهتر ادا کرده باشد.
فروش
در سال 2005، سامسونگ الکتریک به تنهایی با فروش 5/71 میلیارد دلار در صدر شرکتهای برتر کره قرار گرفت و بیش از 10 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. این درحالی است که درآمد کل گروه سامسونگ در این سال حدود 141 میلیارد دلار بوده که منجر به کسب حدود 10 میلیارد دلار سود خالص شده است.
مدیرعامل
مدیرعامل فعلی سامسونگ الکتریک، لی کان هی، سومین فرزند پسر مؤسس گروه، لی بیونگ چول بود.
او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه سئول در سال 2000 اخذ کرده است، در سال 1978 نایب رئیس سامسونگ بود و بعداز مرگ پدرش در سال 1987 رهبری سامسونگ را بدست گرفت و به خوبی شرکت را در عصر دیجیتال به پیش برد.
او بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فناوری و کسب دانش فنی دست اول تاکید دارد. رهبری موثر لی در 20 سال گذشته توانسته است سامسونگ را که به عنوان یک فروشگاه بازرگانی تأسیس شده بود به رقیب جدی معتبرترین و مطرح ترین پیشتازان فناوری دیجیتال و تولیدکنندگان وسایل صوتی و تصویری الکترونیک نظیر سونی و پاناسونیک تبدیل کند. او در سال 1993 در شهر فرانکفورت، بیانیه معروف سامسونگ را صادر کرد و همه کارکنان را به یک انقلاب فرهنگی فراخواند. او گفت که تغییر را از خود آغاز خواهدکرد زیرا تنها حرف زدن کافی نیست. لی معتقد است در هزاره جدید قدرت آتش یک کشور به وسیله سطح فناوری آن مشخص می شود.
آینده
اهداف لی کان هی رهبر سامسونگ، برای دهه آینده بسیار جامع و متنوع است. او اعلام کرده که هدف او دستیابی به جایگاه یکی از بزرگترین سازندگان خودرو جهان تا سال 2010 میلادی خواهدبود. او برای این کار، سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری را درنظر گرفته است. او معتقد است سامسونگ برای بقا راهی ندارد جز آنکه به یک شرکت درجه اول تبدیل شود. او سامسونگ را متعهد کرده است که برای توسعه نسل جدید فناوری مانند سختافزارها و نرم افزارهای چندرسانه ای و مهندسی زیستی، 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
لی براین باور است که تغییرات در 5 تا 10 سال آینده بی تردید بیش از تغییرات 100 سال گذشته خواهدبود، همانگونه که تغییرات 100 سال گذشته بیش از تغییرات 500 سال پیش تاکنون بوده است.او معتقد است در قرن بیست ویکم هیچکس به تنهایی نمی تواند رشد یابد، سرعت تغییرات بیشتر خواهدشد و تلاطم انتقال و حرکت ادامه خواهد داشت. لی دوران آینده را دوران فرا نیمه هادی می نامد و روند تغییرات باورنکردنی را برای دنیا پیش بینی می کند.
منبع : ماهنامه تدبیر
|
|
بنگاههای برتر جهانی (شرکت جنرال موتورز،GM) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد بازدید: 1329 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرکت جنرال موتورز ،قدیمی ترین و بزرگترین خودروساز جهان، در آستانه صدسالگی به جمع شرکتهایی میپیوندد که یک سده تجربه کاری را پشت سر گذاشتهاند و هنوز به راه خود ادامه میدهند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سابقه: 98 سال(تاسیس: 1908) بنیانگذار: بیلی دورانت ویژگی: قدیمی ترین و بزرگترین خودروساز جهان حوزه فعالیت: صنعت خودروسازی فروش(2006): 1میلیارد دلار تعداد خودروی تولیدی(2006): 9180000 دستگاه تعداد کارکنان: 335000 نفر رتبه در فورچون 500(2006): 5 مدیرعامل: ریچارد واگونر
شرکت جنرال موتورز در آستانه صدسالگی به جمع شرکتهایی میپیوندد که یک سده تجربه کاری را پشت سر گذاشتهاند و هنوز به راه خود ادامه میدهند. درمورد جنرال موتورز که به مرور زمان با خرید شرکتهای متعدد و متنوع خودروساز و موتورساز پدید آمده، ادامه حیات درگرو یکپارچگی اداره مجموعه از یک سو و مقابله و مواجهه با رقبای جدی در عرصه خودروسازی است که بسیار انعطاف پذیرتر و چابکتر از پیش عمل میکنند. درست است که رهبری آلفرد اسلوان اسطوره جنرال موتورز طی سه دهه، پشتوانه محکمی از این حیث برای شرکت پدید آورد، اما واقعیت آن است که حتی هزینه 40 میلیارد دلاری بازسازی و اتوماسیون خطوط تولید شرکت در سراسر جهان در دهه 1990 نیز هنوز نتوانسته است خیال شرکت را از رقیب سرسخت و متفکری چون تویوتا راحت کند. تویوتا در دهه اخیر با کسب بیشترین سودها و عرضه کم مصرف ترین و مشتری پسندترین مدلهای خودرو و بکارگیری مدیریتی بی ریخت وپاش و بهبودگرا عرصه را بر جنرال موتورز و تمامی خودروسازان جهانی تنگ کرده است. این درحالی است که جنرال موتورز با وجود قدمتی یک صدساله و پیشتازی سالهای متمادی در عرصه تولید و فروش خودرو، هم اکنون از تداوم بحرانهای مالی درهراس است و صدای پای شرکت رقیب، تویوتا را در خیابانهای آمریکا و شاید دیترویت، مهدخودروسازی آمریکا میشنود. شاید در مقایسه با این رقیب خستگیناپذیر است که ریچارد واگونر، مدیرعامل فعلی شرکت، بیش از گذشته به سرمایههای انسانی شرکت خود و ارزشها و فرهنگ سازمانی آن تکیه و تاکید میکند و همواره سعی دارد کارکنان شرکت را اعضای تیم جنرال موتورز صدا کند.
تاریخچه گرچه یک سال دیگر، یعنی سال 2008، شرکت جنرال موتورز صدمین سال تاسیس خود را جشن خواهدگرفت، اما ویژگی این شرکت آن است که برخی از شرکتهای تشکیل دهنده این مجموعه عظیم صنعتی، قدمتی فراتر از یک قرن دارند. در سال 1897، شرکت خودروی اولدز که قدیمیترین واحد جنرال موتورز محسوب میشود با سرمایه 50 هزار دلار توسط رانسوم اولدز تاسیس شد. دو سال بعد با ادغام این شرکت با کارخانههای موتور بنزینی اولدز، کارخانههای موتور اولدز تشکیل شد و اولین کارخانه مخصوص ساخت خودرو در آمریکا به راه افتاد. این زمانی بود که آدام اپل در آلمان نیز اولین خودرو را ساخت. سالهای 1902و 1903 به ترتیب شرکت خودروی کادیلاک در دیترویت توسط هنری لیلاند و شرکت موتور بیوک توسط دیوید بیوک تاسیس شد. این دو شرکت بعدها به جنرال موتورز پیوستند. یک سال بعد، بیلی دورانت کنترل شرکت موتور بیوک را برعهده گرفت. در 1905، کادیلاک موتور تک سیلندر موردعلاقه هنری لیلاند را ساخت و دو سال بعد، بیوک اولین خودروی چهارسیلندر را به نام مدلD طراحی و عرضه کرد. درهمین سال نخستین مدرسه کاربردی آموزش مکانیک خودرو توسط هنری لیلاند تاسیس شد. اما نقطه عطف صنعت خودرو در سال 1908 پدید آمد که تحت رهبری بیلی دورانت، شرکت جنرال موتورز متشکل از شرکت موتور بیوک تاسیس شد. اولدز دومین شرکتی بود که جنرال موتورز آن را خرید. سال بعد نیز کادیلاک به مبلغ 5/5 میلیون دلار توسط جنرال موتورز خریداری شد و هنری لیلاند و پسرش برای کار دعوت شدند. درهمین سال، پونتیاک نیز خریداری شد و به جمع جنرال موتورز پیوست. در 1911 جیمز استورو به جای بیلی دورانت رهبری شرکت را به عهده گرفت و واحدهای فنی و آزمایشگاه مرکزی تحقیقات را راه اندازی کرد. درهمین سال، شرکت کامیون سازی جنرال موتورز نیز افتتاح شد. فعالیت واحد فروش خارجی شرکت نیز از همین سال آغاز گشت. همزمان، شرکت موتور شورولت توسط لوئیس شورولت تاسیس شد. در 1914، کادیلاک اولین موتور هشت سیلندر از نوع V را با قدرت 70 اسب بخار ساخت و برای نخستین بار از ترموستات برای کنترل سیستم خنک کننده استفاده کرد. جنرال موتورز، چهار سال بعد شرکت موتور شورولت را خرید. در 1918 جنرال موتورز کانادا تاسیس شد. در 1920 دورانت که به عنوان رئیس در شرکت به کار ادامه داده بود استعفا داد و پونت جایگزین او شد. اما سه سال زمان لازم بود تا زمینه تحولات مدیریتی در جنرال موتورز رخ دهد. در سال 1923 با انتخاب آلفرد اسلوان به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت این اتفاق به وقوع پیوست. رهبری 33 ساله او بر شرکت، جنرال موتورز را متحول کرد. او از همان بدو ورود استراتژی تولید را در پیامی به سهامداران چنین اعلام کرد: یک خودرو برای هر نفر. در دهه 1920 شرکت در بسیاری کشورها کارخانه تولید خودرو برپا کرد. برای اولین بار، بنزین اتیلی در آزمایشگاههای شرکت ساخته و عرضه شد. در سال 1925، شرکت موتور واکسهال توسط جنرال موتورز خریداری شد. در 1940، شرکت تولید 25 میلیون خودرو را جشن گرفت. پس از بازنشسته شدن اسلوان در 1956، چارلز ویلسون جایگزین او شد. در دهه 1960 مدلهای متنوع خودرو عرضه شد. در 1962 و 1967 به ترتیب تولید 75 و 100 میلیون خودرو توسط شرکت جشن گرفته شد. در 1967 در یک تغییر ساختاری، شرکت به صورت گروههای مجزای خودروهای سبک و کامیون، بدنه و مونتاژ، قطعات خودرو و بخش خارجی از آمریکا درآمد. در 1974، جنرال موتورز فناوری مبدلهای کاتالیستی را عرضه کرد و تمام خودروهایی که سال بعد تولید کرد به این سیستم مجهز بود. در ابتدای دهه 90 و طی چهار سال، با صرف 40 میلیارد دلار هزینه، در یک برنامه جهانی، شرکت تمام کارخانههای مونتاژ خود را بازسازی کرد و اولین افت مالی را از 1920 تجربه کرد. در 1983، جشن 75 سالگی شرکت با 235 میلیون خودروی تولیدی همراه شد. در 1990، اولین خودرو با کیسه هوا تولید شد. درهمین سال، شرکت، اولین خودروی سواری نوع کوچک به نام ساترن را عرضه کرد. هدف از راه اندازی بخش ساترن، تبدیل خط مونتاژ سنتی به کارگروهی نوآورانه بود. در 1992 جان اسمیت به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. براساس چشم انداز شرکت به عنوان یک سازمان یادگیرنده، دانشگاه جنرال موتورز در سال 1997 تاسیس شد. سال بعد، شرکت دلفای از جنرال موتورز مستقل شد. سال 1998، ریچارد واگونر به سمت مدیرعاملی منصوب شد.
حوزه فعالیت درحال حاضر، جنرال موتورز بزرگترین شرکت خودروساز جهان از لحاظ درآمد و میزان تولید محسوب میشود. مرکزیت شرکت در دیترویت، مهد خودروسازی آمریکا قرار دارد، اما جنرال موتورز در 33 کشور، کارخانههای خودروسازی دایر کرده است و محصولات خود، شامل خودروهای سواری و کامیون را به بیش از 200 کشور میفروشد. بیش از 25 هزار تامین کننده جهانی، قطعات خودروهای تولیدی شرکت را تامین میکنند. همانگونه که در تاریخچه شرکت اشاره شد، جنرال موتورز درواقع مجموعه ای از چندین کارخانه مختلف خودروسازی و موتورسازی است که به مرور زمان به هم پیوسته اند. اکنون اسامی آن شرکتها بر روی محصولات مختلف شرکت وجود دارد و نشان تجاری خودروها محسوب میشود: بیوک، کادیلاک، واکسهال، شورولت، دوو GM، هومر، GMC، اپل، ساب، پونتیاک و ساترن.
چشم انداز چشم انداز جنرال موتورز چنین است: رهبر جهانی در حوزه حمل و نقل و محصولات و خدمات مرتبط، به وجدآوردن مشتری ازطریق بهبود مستمر باتوجه به کار تیمی، درستی و نوآوری کارکنان شرکت.
ارزشها و فرهنگ سازمانی توضیحات مربوط به ارزشها و فرهنگ سازمانی شرکت در بیانیه مفصلی به عنوان «پیروزی از راه درستی» به 9 زبان دراختیار همه کارکنان قرار گرفته است. شش ارزش راهنمای کارکنان عبارت است از: 1 – به وجدآوردن مشتری 2 – درستی و پاسخگویی 3 – کار تیمی 4 – نوآوری 5 – بهبود مستمر 6 – مسئولیت پذیری و احترام به افراد. در این بیانیه آمده است که درستی در جنرال موتورز، انتخابی نیست؛ ضرورت زندگی روزمره است. همین ارزشهاست که کار و تعهد ما را و تصمیم برای جبران اشتباهات را راهنمایی میکند. انجام کارهای درست در کار روزانه، شهرت و موفقیت ما را تضمین میکند. درستی به معنای صداقت داشتن و ارائه دقیق گزارشهای عملکرد است، یعنی به مسئولیت عمل کردن، قواعد را مراعات کردن و عمل کردن مطابق حرفهایی که زده میشود. جنرال موتورز دراین بیانیه، چهار اولویت فرهنگی برای موفقیت کسب وکار خود تعریف کرده است: 1 – افزایش کمی و کیفی تولید و تمرکز بر مشتری 2 – عمل کردن به عنوان یک شرکت یکپارچه 3 – مشارکت در تحقق اهداف 4 – کارکردن همراه با حس شتاب.
منابع انسانی 335 هزار نفر کارکنان شرکت در بیش از 30 کشور جهان مشغول به کار هستند. برنامه آموزش منظم کارکنان در دستور کار شرکت قرار دارد. برای رسیدن به سطح استاندارد، کارکنان تشویق میشوند تا سالانه 20 ساعت آموزش مربوط به اهداف شغلی خود را بگذرانند. در سال 1997 نیز دانشگاه جنرال موتورز در راستای توجه به یادگیرندگی سازمان و حرکت به سمت یک سازمان یادگیرنده تاسیس شد. ریچارد واگونر مدیرعامل شرکت همواره کارکنان شرکت را اعضای تیم جنرال موتورز خطاب میکند و معتقد است شرکت جز این، سرمایه ای عظیم ندارد.
تحقیق و توسعه اولین آزمایشگاه متمرکز تحقیقات شرکت در سال 1911 شروع به کار کرد. ازهمان موقع، در کنار ازدیاد تولید خودرو و رسیدن به تولیدات میلیونی، کار تحقیق وتوسعه در شرکت موردتوجه بوده است. این امر در زمان رهبری اسلوان کاملا بارز بود و نمودهای آن سالهای بعد به منصه ظهور رسید. برخی حوزههای تحقیق و توسعه شرکت عبارت است از: - طرحهایی در زمینه افزایش بازدهی موتور - ساخت موتورهای دیزلی تمیزتر، که برای اولین بار درجهان، استانداردهای یورو 4 را جواب میدهد. - تولید خودروهایی با سوختهای جایگزین مانند LPG ، CNG و اتانول - تولید خودروهای هیبریدی - طراحی سیستمهای باتری سوخت. دو مورد پایانی، موردتوجه ویژه در کارهای تحقیق وتوسعه شرکت در سالهای آینده است.
فروش جنرال موتورز سالهاست که مقام برتر را در تولید و فروش انواع خودروها در جهان داراست. در سال 2006، پنجمین شرکت برتر و اولین شرکت خودروساز برتر در لیست 500 شرکت برتر جهانی مجله فورچون بود. درآمد شرکت در این سال نزدیک به 200 میلیارد دلار و سود 2 میلیارد دلار بود. پس از جنرال موتورز، سایر شرکتهای خودروساز مانند دایملر کرایسلر در رتبه 7 جهانی با 186 میلیارد دلار، تویوتا در رتبه 8 با 8/185 میلیارد دلار، فورد در رتبه 9 با 177 میلیارد دلار و فولکس واگن در رتبه 17 با 118 میلیارد دلار قرار گرفتهاند. شرکتهای هوندا، نیسان، پژو، بامو، فیات، هیوندا، رنو، ولوو، مزدا و سوزوکی به ترتیب پس از آنها قرار دارند. در سال 2006، حدود 67 میلیون خودرو درجهان فروخته شد که سهم جنرال موتورز، بیش از 9 میلیون خودرو بوده است. از این میزان، 55 درصد فروش در خارج از آمریکا صورت گرفته است. پس از آمریکا، بیشترین تولیدات شرکت در کشورهای چین، کانادا، انگلیس و آلمان انجام میشود.
مدیرعامل گرچه بیلی دورانت با همت خویش در سال 1908 کار عظیمی انجام داد و هستههای مجزا تولید خودرو و موتور را به هم پیوند داد و جنرال موتورز را تاسیس کرد و تا مدتی نیز رهبری شرکت را برعهده گرفت، اما بدون تردید، نامی که در سابقه و تاریخچه یکصدساله جنرال موتورز به عنوان رهبری تاثیرگذار همواره میدرخشد، آلفرد اسلوان است. او در دهههای سی تا شصت، رهبری شرکت را برعهده داشت و سبک مدیریتی ویژه خویش را در آنجا اعمال کرد. اسلوان در سال 1941 تجارب خود را در کتابی به نام «سالهای خدمتم در جنرال موتورز» منتشر کرد. پیتر دراکر اندیشمند نام آشنای مدیریت در سال 1991 مقدمه ای بر این کتاب نگاشت. بیل گیتس رهبر مایکروسافت خواندن کتاب او را برای کسانی که در زمینه کسب و کار دغدغه دارند، توصیه کرده است. ریچارد واگونر از سال 1998 تاکنون رهبری شرکت را دردست داشته است. او مدعی است جنرال موتورز در ایمنی خودرو و امنیت و خدمات اطلاعاتی و بویژه ایمنی تسهیلات ساخت در کسبوکار خودرو سرآمد است. در کارخانه جنرال موتورز در تایلند، بعداز 40 میلیون ساعت کار، هیچ حادثهای رخ نداده است.
آینده واگونر مدیرعامل شرکت درصدد است که جنرال موتورز را به یک خودروساز کاملا جهانی تبدیل کند که خودروهایی با طرحهای عالی و بهترین فناوریها تولید میکند. برنامه او چنین است که تا سال 2012، نیمی از محصولات شرکت توانایی استفاده از سوختهای زیستی را داشته باشد. اما او با چالشهای بس فراوان روبروست. چالش مالی درگذشته نیز یک بار در اوایل دهه 90 سراغ شرکت آمده بود و آن زمانی بود که جنرال موتورز با صرف 40 میلیارد دلار هزینه به اتوماسیون و بازسازی خطوط تولید خود اقدام کرد. پیتر دراکر اندیشمند مدیریت براین باور بود که اگر جنرال موتورز همانند رقیب ژاپنی خود، تویوتا، به جای این کار به بازسازی تفکر خود یعنی طراحی مجدد اصول کسب و کار و توجه به منابع دانش و اطلاعات میپرداخت، امروز چنین گرفتار این رقیب سرسخت نمیشد که در فاصله کمی از او، درصدد گرفتن مقام برتر از این خودروساز قدیمی است. ژاپنیها با این کار، هم به لحاظ سرعت و هم انعطاف پذیری در تولید خودروهای جدید، گوی سبقت را از دیترویت، مهد خودروسازی آمریکا ربودند. سال 2006 سود جنرال موتورز، با وجود درآمد حدود 200 میلیارد دلاری، 97/1 میلیارد دلار بود که نسبت به سود 10 میلیارد دلاری سال 2005 افت چشمگیر داشت. اکنون تویوتا، رقیب متفکر و قدرتمند جنرال موتورز، نه تا پشت درهای آمریکا که در خیابانهای ایالات متحده حضور دارد و در همه زمینهها زنگ خطر را برای جنرال موتورز، نماد خودروسازی آمریکا به صدا درآورده است.
|
افکار بزرگ آدم های بزرگ
ایرانیان موفق
ایرانیان ثروتمند
پییر امیدیار موسس و رئیس شرکت ebay بنیانگذار تجارت الکترونیک در جهان |
امید کردستانی مدیر ارشد کمپانی گوگل google |
فیروز نادری مدیر داخلی سازمان فضایی ناسا |
مجید امیری مهر رئیس بخش رسانه های دیجیتال کمپانی ماکروسافت Microsoft |
سینا تمدن مدیر ارشد بزرگترین شرکت تولید کننده سخت افزار کامپیوتر کمپانی Apple |
ماریا خرسند بنیانگذار بلوتوث موبایل و رئیس کمپانی Ericson و Dell |
حسین اسلامبلچی رئیس مخابرات آمریکا AT&T |
انوشه انصاری رئیس مخابرات آمریکا Telecom |
فرزاد ناظم مدیر فنی سایت یاهو Yahoo |
بیژن داوری معاون ارشد بزرگترین تولیدکننده سخت افزار کامپیوتر در جهان کمپانی IBM |