بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت
شما در مشاور بازاریابی و فروش هستید.
روانشناسی تبلیغات
علی خویه
۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
تعریف روانشناسی تبلیغات
علم:
مطالعه وشناخت:
رفتار:
محسوس ونامحسوس
خودآگاه وناخودآگاه
آشکار وپنهان
منشا تفاوت های فردی
اهداف روانشناسی تبلیغات
توصیف،تشریح ،پیش بینی وکنترل رفتارهاست.
کاربرد روانشناسی تبلیغات
دیدگاه های جدید موجود در روانشناسی تبلیغات
دید گاه زیست شناسانه
دیدگاه رفتاری
دیدگاه شناختی
دیدگاه روان کاوانه
دید گاه پدیدار شناسانه
عوامل فرهنگی واجتماعی جامعه
سه نوع رفتار در تبلیغات
تبلیغات و روانکاوی
عوامل مورد توجه در تبلیغات
ویژگیهای مصرف کنندگان و تبلیغات
سایر عوامل موثر در تبلیغات
روش های پژوهش در روانشناسی تبلیغات
روش آزمایشگاهی
ارتباط علی و معلولی بین متغیر ها را اندازه گیری می کند.
یک فرضیه: کمیت تبلیغات در قدرت حافظه تاثیر دارد.
نظارت بر متغیرها (میزان خواب را می توان دست کاری کرد)
متغییر مستقل (میزان تبلیغات)
متغییر وابسته (قدرت حافظه)
طرحآزمایشی
ساده ترین طرح ها آن هایی هستند که پژوهشگر یک متغییر را کم و زیاد کند. تا اثر آن را بر یک متغییر وابسته بررسی کند.
یکی از طرح های آزمایشی دارای دو گروه، آزمایش و گروه شاهد(گواه) است.
روش ارتباطی
ضریب همبستگی
در این روش تنها بحث روابط بین متغیرها مطرح است نه روابط علِی و معلولی
علامت ضریب همبستگی r است.
ضریب همبستگی میزان تقریبی ارتباط دو متغییر را با هم نشان می دهد.
دامنه عددی ضریب همبستگی بین 1+ و1- است.
ضریب همبستگی صفر به معنی عدم وجود همبستگی می باشد.
هر قدر میزان عددی ضریب همبستگی از صفر به یک بیشتر شود شدت همبستگی بیشتر می شود.
علامت + و- در ضریب همبستگی جهت همبستگی را نشان می دهد.
روش مشاهده ای
شرایط حاکم در شکل گیری فرهنگ تبلیغات
ملاک یادگیری تمرین و تجربه است
تفاوت یادگیری با تفکر
- تفکر عبارتست از بازآرایی یا تغییر شناختی اطلاعات به دست آمده از محیط و نمادهای ذخیره شده در حافظه دراز مدت.
تعریف یادگیری با رویکرد شناختی :
- در رویکرد رفتاری ملاک یادگیری پاسخ و برونداد است
انواع نظریه های یادگیری
نظریه های یادگیری
۱- نظریه های محرک- پاسخ
نظریه های محرک- پاسخ
نظریه های محرک- پاسخ
۱- نظریه آزمایش و خطا
نظریه آزمایش و خطا
قانون اثر
نظریه های محرک- پاسخ
۲- نظریه مجاورت
نظریه های محرک- پاسخ
۳- نظریه شرطی کردن عامل
نظریه های محرک- پاسخ
۴- نظریه های شرطی شدن کلاسیک
انواع نظریه های یادگیری
نظریه یادگیری شناختی( گشتالت)
محرک افتراقی: به رویدادی بیرونی اشاره دارد که پیشاپیش بهجاندار خبر میدهد اگر رفتار معینی از او سر بزند پیامد خاصی از راه خواهد رسید.
تقویت مثبت: به تحکیم پاسخ به دلیل وجود یک رویداد خوشآیند اشاره دارد.
تقویت منفی: به تحکیم پاسخ از طریق حذف یک رویداد آزار دهنده گفته میشود.
شکل دهی: به پاداش دادن به مجموعهای از پاسخها گفته میشود که مشابه به پاسخ مطلوب (تقریبهای متوالی از رفتار) هستند.
سر مشقدهی: به فرآیندی گفته میشود که از طریق مشاهده رفتار دیگران یادگیری صورت میگیرد و نیازی به تقویت خود یادگیرنده وجود ندارد.
رفتار پاسخ گر و رفتار کنشگر
اجزاء انگیزش
برخی از انواع مکانیسمهای روانی درتبلیغات
معروفترین فنون روانکاوی در تبلیغات
الف: تداعی آزاد.
ب: تفسیر.
ج: تحلیل رویا.
د: تحلیل انتقال.
انواع حافظه و حافظه آشکار و ناآشکار درتبلیغات
حافظه معمولی یا حافظه روزمره
منظور از حافظه روزمره چیست؟
خواص نورونها
نورونها و اعصاب
توانشهای عمل
انتقال سیناپسی
عصب رسانهها و گیرندههای عصبی
بخش های دستگاه عصبی
هسته مرکزی مغز
دستگاه کناری
مخ
ساختمان مخ
نواحی قشر مخ
عدم تقارن در مغز
افراد مبتلا به دو نیمگی مغز
تخصص یافتگی نیمکرهها
دستگاه عصبی خودمختار
دستگاه عصبی درون ریز
تاثیر عوامل وراثتی بر رفتار
کروموزومها و ژنها
مطالعات وراثت شناختی درباره رفتار
اثر عوامل محیطی بر عمل ژن
خواص نورونها
واحد اساسی دستگاه عصبی ، سلولی تمایز یافته به نام نورون است.
قسمتهای مختلف نرون
دندریت
اکسون
پایانه های سیناپسی
سیناپس
شکاف سیناپسی
عصب رسانه(neurotransmitter)
میلین
انواع نرونها با توجه به کارکرد کلیشان
نورونهای حسی( پیام ها را از گیرنده به دستگاه عصبی
مرکزی منتقل می کنند.)
نورونهای حرکتی (نورونهایی هستند که پیامها را از مغز یا طناب نخاعی به اندامهای عمل کننده یعنی عمداً عضلات و غدد می رسانند).
نورونهای رابط ( این نورونها پیامها را از نورونهای حسی میگیرند و به یک نورون حرکتی میرسانند نورون رابط در مغز، چشم، و طناب نخاعی یافت می شود).
خواص مشترک حواس گوناگون در تبلیغات
حساسیت
رمزگردانی
حس بینایی
نور
دستگاه بینایی
درک رنگ
درک نور
خواص مشترک حواس گوناگون
حساسیت
آستانه مطلق
تشخیص تغییرات شدت محرک
رمزگذاری حسی
خواص مشترک حواس گوناگون
حساسیت
یکی از برجستهترین ویژگیهای اسلوبهای حسی این است که با حساسیت زیادی به وجود شیء یا واقعهای، یا تغییری درآنها پی میبرند.
آستانه مطلق: رایجترین روش اندازهگیری حساسیت در اسلوبهای حسی تعیین کمترین مقدار محرکی است که به نحو پایایی قابل افتراق از فقدان هرگونه محرکی باشد.این کمترین مقدار محرک را آستانه مطلق می نامند.
خواص مشترک حواس گوناگون
تشخیص تغییرات شدت محرک: حداقل تفاوتی که در مقدار در مقدار یا کیفیت دو محرک لازم است وجود داشته باشد. تا بتوان آنها را دو محرک متفاوت تلقی کرد آستانه تفاوت یا حداقل تفاوت محسوس نامیده می شود.
نور و بینایی
هر حس به شکلی خاص کارمایه(انرژی) مادی جواب میدهد. این محرک مادی در مورد بینایی نور است.
نور قابل تشخیص، امواج 400 الی 700 نانومتر را شامل میشود.
تشعشع الکترو مغناطیسی مانند هر موج دیگری دارای یک طول موج، یعنی فاصله دو اوج یا دو فرورفتگی متوالی، فرکانس، یعنی تعداد امواج در هر ثانیه، و شدت، یعنی تفاوت بین وسط تا نوک موج میباشد.
نور و بینایی
دستگاه بینایی
قسمت های مختلف دستگاه بینایی
قرنیه
مردمک
عنبیه
عدسی
شبکیه
مشیمیه
صلبیه
عصب
لکه بینایی
بینایی
ساختار چشم را از دو جهت میتوان مورد بررسی قرار داد:
1- کالبد شکافی در سطح درشت
2- کالبد شکافی در سطح ریز
بینایی
بینایی
کالبد شکافی در سطح ریز: شبکیه
گیرنده های نور در داخلی ترین لایه چشم، یعنی شبکیه، قرار دارند. شکل داخل چشم و سطح خارجی شبکیه، تا وقتی که با چشم نما(Ophthalmoscope) به داخل آن نگاه می شود دیده می شود. در این صورت بارزترین مشخصه ی شبکیه رگ های خونی در سطح آن است.
بینایی
شبکیه اولین پردازش گر از انواع پردازش گرهایی است که سیستم بینایی مغز را تشکیل می دهد. نخستین کار آن تبدیل انرژی نوری به انرژی الکتروشیمیایی است. این کار شبکیه توسط دو نوع سلول گیرنده به نام های میله ها و مخروط ها انجام می پذیرد.
بینایی
میله ها و ومخروط ها به وسیله سیناپس هایی به سلول های دو قطبی و سلول های افقی مربوط می شوند و این سلول ها نیز با سلول های آماکرین و سلول های گانگلیونی سیناپس برقرار می کنند). از میان این سلول ها فقط سلول های گانگلیونی از تکانه های عصبی استفاده می کنند. گیرنده های نوری، سلول های دو قطبی، و سلول های افقی از جریان های محلی استفاده می نمایند.
شنوایی
این موجود انسانی از همان دوره جنینی تحت تاثیر محرک های شنیداری ، به ویژه کلام همنوعان خود است. به علت این که انسان انواع و گستره ای از صداها را تولید و نیز آن ها را می شنود، زبان گفتاری و ادراک آن از طریق سیستم شنیداری، وسیله بسیار مهم ارتباطی شده است .
شنوایی
اصواتی را که موج سینوسی دارند صداهای خالص مینامند، این نوع صداها در تحلیل دستگاه شنوایی اهمیت دارد، چون اصوات پیچیده را میشود به صداهای خالص یعنی به تعدادی موج سینوسی مختلف تجزیه کرد.
شنوایی
جنبه دیگر صدای خالص شدت آن است. شدت صوت تفاوت فشار بالاترین نقطه و پایین ترین نقطه در نمودار فشار نسبت به زمان است. شدت صدا مبنای درک بلندی صوت است. واحد شدت صدا را معمولاً دسیبل میگویند.
صدای خالص
دستگاه شنوایی
دستگاه شنوایی
شنوایی
ورودی گوش درونی کانال شنوایی نامیده می شود و در داخل جمجمه تا پرده صماخ (tympanic ) حدود 5/2 سانتی متر طول دارد. در سطح میانی غشای صماخی چند استخوان به نام اسیکلز وجود دارد که در لاتین به معنی " استخوانچه " می باشند.
در واقع این استخوانچه ها کوچکترین استخوان های موجود در بدن هستند. استخوانچه ها در یک حفره کوچک پر از هوا قرار گرفته اند که حرکات پرده صماخ را به حرکات پرده ی دیگری که سوراخی را در استخوان جمجمه به نام دریچه بیضی می پوشاند، انتقال می دهند.
در پشت دریچه بیضی، حلزون پر از مایعی وجود دارد که حاوی دستگاه تبدیل حرکات فیزیکی پرده دریچه بیضی به پاسخ نرونی است.
شنوایی
زبان و ارتباط
سطوح زبان
کاربرد زبان دو جنبه دارد: تولید و درک زبان. در تولید زبان این سیر را طی می کنیم: نخست در قالب یک گزاره می اندیشیم، سپس آن فکر را به نوعی به جمله ترجمه می کنیم، و سرانجام اصواتی خلق می کنیم که بیان کننده آن جمله است. در درک زبان، نخست اصواتی می شنویم، از شکل صوتی پی به معنای واژه می بریم، از ترکیب آن واژه ها جماه ای خلق می شود، و سرانجام گزاره ای به نوعی از آن جمله استخراج می شود. بنابر این به نظر می رسد استفاده از زبان متضمن حرکت در سطوح مختلفی است: که در شکل زیر دیده می شود.
زبان و ارتباط
سطوح زبان: در بالاترین سطح، واحدهای جمله شامل عبارات و جملات وجود دارد. سطح بعدی به واژه ها و پارواژه ها مربوط است که عناصر معنامند زبان اند. پایین ترین سطح نیز حاوی اصوات کلام است.
زبان و ارتباط
واحدها و فرایندهای زبان
اگردقیقاً به صدایی توجه کنید که فرد به هنگام سخن گفتن ادا می کند، چه چیزی خواهید شنید؟ آنچه می شنوید جریان مداومی از اصوات نخواهد بود، بلکه بخش هایی متمایز و متوالی از کلام است که واج خوانده می شود.
واج دسته ای صوت یا صداست، یعنی صداهایی را که به لحاظ فیزیکی از هم جدا هستند به صورت واج واحدی می شنویم.
هر زبان مجموعه ای از واج هایی خاص خود را دارد، یکی از دلایل دشوار بودن یادگیری تلفظ واژه های بیگانه همین است.
زبان و ارتباط
واحدهای واژه
واحدهای جمله
زبان و ارتباط
اثرهای همبستار بر درک و تولید کلام
برای فهم هر جمله، واج ها را می شنویم، با استفاده از آن ها واژک ها و رعبارات جمله می سازیم، و نهایتاً از واحدهای جمله(عبارات) گزاره ای را بیرون می کشیم. در واقع از شطوح پایین به سطوح بالا می رویم(حرکت صعودی). اما برای جمله سازی در جهت عکس حرکت می کنیم(حرکت نزولی). نخست یک فکر گزاره ای یا یک قضیه در سر داریم که آن را به عبارات و واژک های یک جمله بر می گردانیم وسرانجام آن واژکها را به واج هایی ترجمه می کنیم.
زبان و ارتباط
شاید چشمگیرترین بخش همبستار، مخاطب یا مخاطبان ما باشند. برای فهم هر جمله، فهمیدن واج ها، واژکها، و عبارات کافی نیست. نیت گوینده از بر زبان راندن آن جمله خاص را هم باید بفهمیم.
رشد زبان
چه چیزی اکتساب می شود؟
از دیدگاه کرونولوژیک(زمان نگر) رشد کودک را در هر دو جنبه فهم و تولید زبان می توان به اشکال زیر دنبال کرد.
رشد زبان
فرایند های یادگیری
تقلید و شرطی شدن
فرضیه آزمایی
عوامل ذاتی
غنای اطلاعات ذاتی
دوره های حساس
آیا جانوران دیگر هم می توانند زبان انسان را بیاموزند؟
تفکر تصویری
انسان علاوه بر تفکر گزاره ای(قضیه ای) به شکل تصویری به ویژه به صورت تصورات بصزی هم می اندیشدو این نوع تفکر بصری را تفکر تصویری می گویند.
به سوالات زیر سعی کنید جواب بدهید و بعد از پاسخ دادن، پاسخ ها را با هم مقایسه کنید.
1- گوش های سگ گله چه شکلی است؟
2- اگر حرف N نود درجه چرخانده شود، چه حرف جدیدی دیده می شود؟
3- در خانه پدرتان، اتاق شما چندپنجره داشت؟
مبنای عصبی تصور
عملیات تصویری
گفتیم که عملیات ذهنی انجام شده بر روی تصورات، مشابه عملیات ذهنی انجام شده بر روی عینیتهای بصری واقعی است. در تایید این برداشت های درون ذهنی، شواهدی از آزمایش های متعدد در دست است.
عملیات های مختلفی برای بررسی این موضوع مطرح شده است. مانند چرخش ذهنی، عملیات جستجوی شیء، و ....
بویایی
اهمیت بویایی از نظر تکاملی
بویایی از ابتداییترین و پر اهمیتترین حواس است. اندام حس بویایی در سر در موقعیتی بر جسته قرار دارد و با وظیفه این حس که خدایت سازواره است متناسب است.
راه ارتباطی بویایی به مغز از هر حس دیگری مستقیمتر است. و گیرندههای آن بدون هیچ سیناپسی به طور مستقیم به مغز وصل میشود.
بویایی
همچنین گیرندههای بویایی بر خلاف گیرندههای دیگر با محیط رابطه دارد.
بویایی به بقای نوع انسان کمک میکند. اگر بویایی از بین برود اشتهای انسان برای خوردن غذا از بین میرود. ولی برای حیوانات بویایی از این هم مهمتر است.
فرمایه (فرومون) چیست؟
فصلپنجم:
حس های شیمیایی
درک شدت و کیفیت بو
حساسیت انسان به شدت هر بو مقدار بسیار زیادی به ماده تولید کننده بو بستگی دارد. آستانه مطلق بویایی ممکن است بسیار کم و در حد یک پنجاه میلیاردم غلظت هوا باشد.
رمزگذاری کیفیت بوها با این کار در حس بینایی که در آن وجود سه نوع گیرنده کفایت میکرد، به کلی فرق میکند. در بویایی چند نوع گیرنده وجود دارد و تخمین زده می شود در حدود 1000 نوع گیرنده دخالت داشته باشد.
چشایی
. چهار مزه اصلی عبارتند از شوری، ترشی، شیرینی و تلخی.
تجربه به ما می گوید که ما با زبان به طعم مواد پی می بریم، ما نواحی دیگر دهان، نظیر کام، گلو و دریچه ی نای نیز در تشخیص طعم دخالت دارند .
چشایی
نوک زبان به شیرینی، قسمت پشتی آن به تلخی و کناره های آن به شوری و ترشی حساسیت زیادی. ولی این به معنی آن نیست که ما شیرینی را فقط با نوک زبانمان مزه میکنیم. بیشتر قسمت های زبان به همه مزه های اصلی حساس هستند. نقشه زبان نشان می دهد که فقط مناطق خاصی از زبان به مزه های اصلی بیشتراز مناطق دیگر حساس اند.
چشایی
در سطح زبان برجستگی های پراکنده کوچکی وجود دارند که پرز Papilla)) نامیده می شوند (papilla یک واژه َلاتینی به معنی " بر آمدگی " است). پرزها در سه شکل متفاوت نیزه ای، جوشی یا قارچی وجود دارند.
. هر پرز چشایی حاوی چند صد جوانه چشایی است که فقط با میکروسکوپ دیده می شوند.
هر جوانه چشایی حاوی 50 ا لی 150 سلول گیرنده یا همان سلول چشایی است که درون یک اندام جوانه شکل قرار گرفته اند.
چشایی
قسمتهای مختلف چشایی
جوانه های چشایی نیز سلول های پایه ای دارند که سلول های چشایی ومجموعه ای از آکسونهای آوران چشایی را در بر گرفته اند
هر فرد معمولاً دو الی پنج هزار جوانه چشایی دارد. ولی اشخاص خاصی یافت می شوند که حدود 500 یا 20000 جوانه چشایی داشته باشند.
جنبههای مختلف هوشیاری
خود آگاهی
خاطرات پیش آگاهانه
ذهن ناخودآگاه
تجزیه
فرایندهای خود به خود
اختلال هویت تجزیهای
خواب و رویا
مراحل خواب
اختلال خواب
جنبه های مختلف هوشیاری(آگاهی، شعور)
در زمینه شعور نظریههای به تعداد نظریه پردازان وجود دارد.
بسیاری از ناظران معتقدند که تعریف هوشیاری سهل و ممتنع است.
جنبه های مختلف هوشیاری(آگاهی، شعور)
شعور را روانشناسان اولیه با ذهن یکی میدانستند و روانشناسی تبلیغات را علم مطالعه ذهن و شعور تعریف میکردند. و برای بررسی آن از روش درون نگری استفاده میکردند.
در دهه 1960 روانشناسان به تدریج دریافتند که امور مربوط به شعور چنان فراگیر و مهم است که نمیتوان از آنها غافل ماند.
خودآگاهی،خاطرات پیشآگاهانه، ذهن ناخودآگاه
درباره تعریف شعور توافقی وجود ندارد. سادهترین تعریف یعنی اینکه فرد از محرکهای بیرونی و درونی (یعنی از وقایعی که در محیط رخ میدهد و نیز تحسیسهای جسمی، خاطرات، و افکار خود) در حد معمول باخبر باشد.
پایش: پردازش اطلاعات به دستآمده از محیط، کارکرد عمده دستگاههای حسی بدن است که موجب میشود از آنچه در پیرامون ما و نیز در درون بدنمتن میگذرد با خبر باشیم. والبته هوشیاری بر بعضی محرکها متمرکز است.
تسلط:
کارکرد دیگر شعور عبارت از کشیدن نقشه اعمال، راهاندازی اعمال، و هدایت آنها.
خودآگاهی،خاطرات پیشآگاهانه، ذهن ناخودآگاه
از تمام آنچه در حال حاضر پیرامون ما رخ میدهد و از ذخیره اطلاعات و خاطراتی که از وقایع گذشته در ذهن داریم، هر لحظه فقط بر محرکةای اندکی تمرکز داریم. و همواره محرکةای زیادی زا نادیده میگیریم واز حوزه هوشیاری خود کنار میگذاریم و فقط تعداد اندکی را بر میگزینیم.
خودآگاهی، خاطرات پیشآگاهانه، ذهن ناخودآگاه
بسیاری از خاطرات و افکاری که در این لحظه خاص، جزء خودآگاهی و هوشیاری شما نیست در صورت لزوم قابل انتقال به این قسمت است. به خاطراتی که در دسترس خودآگاهی هستند، خاطرات پیشآگاهانه میگویند.
خودآگاهی، خاطرات پیشآگاهانه، ذهن ناخودآگاه
بر اساس نظریه روانکاوی، خودآگاه به برخی خاطرات، تکانهها، وامیال دسترسی ندارد، این قسمت از ذهن را ناخودآگاه مینامند. فروید معتقد بود که برخی از خاطرات و امیتلی که فرد را به لحاظ هیجانی آزرده میکنند واپس زده میشوند، یعنی به ناخودآگاه رانده میشوند، و با آنکه ما از آن ها با خبر نیستیم در آنجا ممکن است همچنان بر اعمال ما تاثیر بگذارد.
تجزیه
فرایندهای خودبهخودی
هرچه فعالیتی خودبهخودتر انجام شود، نیاز کمتری به نظارت هوشیارانه خواهد داشت.مانند: کسی که رانندگی را به خوبی آموختهاست و دیگر لازم نیست توجهی به آن به مانند قبل انجام دهد.
تجزیه
فرایندهای خودبهخودی
روانپزشکی فرانسوی به نام پیرژانه اولین بار مفهوم تجزیه را به کار برد. او معتقد بود که افکار و اعمال از بقیه حوزه هوشیاری فرد جدا میشود و در خارج از محدوده آگاهی وی به ایفای نقش میپردازد.
تجزیه با مفهومی که فروید از واپسزنی در نظر داشت فرق میکند، چون خاطرات و افکار تجزیه واپس زده قابل انتقال به خودآگاهی نیست و فقط از روی نشانهها و علائم( مانند لغزشهای زبانی) میشود پی به وجو آنها پی برد. یک مثال برای تجزیه: زمانی که در یک موقعیت پرفشاری هستیم ممکن است به طور موقت این موقعیت را از یاد ببریم تا بتوانیم کار خود را به نحو موثری انجام دهیم.
تجزیه
اختلال هویت تجزیهای
اختلال هویت تجزیهای که اختلال چند شخصیتی هم خواندهمیشود عبارت از وجود دو یا چند شخصیت مستقل در فرد به طوری که رفتار او را به تناوب تحت تسلط و نظارت خود میگیرند. و معمولاً هر یک از این شخصیتها نام، سن، و ... خودش را دارد.
اختلال هویت تجزیهای نشانه ناتوانی فرد در یکپارچه ساختن جنبههای گوناگون هویت، حافظه، و هوشیاری است. واین تجزیه چنان کامل است که به نظر میرسد چندین شخصیت متفاوت در بدن واحدی به سر میبرد.
خواب و رویا
مراحل خواب
خواب ظاهراً عکس بیداری است.در حالی که این دو حالت وجوه اشتراک فراوانی دارند. در هنگام خواب حافظه تشکیل میشود.
EEG(الکتروانسفالوگرام) میانگین توانش الکتریکی هزاران نورونی را که در سطح قشر مخ و زیر الکترود واقع است و سریعاً در حال نوسان است، اندازه گیری میکند.
خواب و رویا
مراحل خواب
خواب ورویا
مراحل خواب
از تحلیل الگوهای امواج مغزی معلوم شده است که خواب شامل 5 مرحله است: که 4 مرحله آن خواب عمیق (NREM) و مرحله پنجم آن خواب REM ( حرکات سریع چشم)
هرگاه کسی چشم های خود را ببندد و آرام بگیرد امواج مغزیش مشخصاًً الگویی منظم با تواتر 8 تا 12 هرتز دارد که امواج آلفا نامیده میشود. همین فرد که به مرحله خواب می رسد از نظم دامنه امواج مغزیش کم میشود.
خواب ورویا
مراحل خواب
مشخصه اصلی پیدایش دوکهای خواب و افت و خیزی تند و گاه وبی گاه در دامنه کل EEG است.
مرحله 3و4 از این هم عمیقتر است و مشخصه آن ها امواج کندی با تواتر تا دو هرتز است که امواج دلتا خوانده میشود. در این مرحله فردی را که خوابیده است را به دشواری میتوان بیدار کرد.
خواب ورویا
مراحل خواب
خواب ورویا
مراحل خواب
اگر بزرگسالی حدود یک ساعت در خواب باشد تغییری دیگری رخ می دهد و فعالیت EEG او افزایش پیدا میکند. ولی فرد مورد نظر بیدار نمیباشد. الکترودها در نزدیکی چشمهای آزمودنی، حرکات سریع چشم را ثبت میکند. این حرکات به حدی واضح است که حتی از پشت پلکهای فرد خوابیده میشود آن را دید. به این مرحله خواب مرحله حرکات سریع چشم نامیده میشود
خواب ورویا
مراحل خواب
در تمام شب، مراحل مختلف خواب یکی بعد از دیگری رخ میدهد. خواب شامل چندین مرحله است که در هر چرخه تعدادی مرحله REM و تعدادی مرحله NREMاست.
رویا
رویا
نظریههایی درباره رویا
نظریه ایوانز: خواب و به ویژه خواب REM دورهای است که مغز از جهان خارج فارغ میشود. واز این فرصت برای وارسی اطلاعات وارد شده در طول روز استفاده کرده و آنها را به خاطرات قبلی خود ضمیمه میکند، هیچ کس از نحوه پردازشی که در حین خواب REM اتفاق میافتد مطلع نمیباشد.
نظریههایی درباره رویا
نظریه کریک و میچسون: قشر مخ شیکههای عصبی بسیار مرتیطی تشکیل دادهاند که هر یک از نورونهای این شبکه میتواند نورونهای مجاور خود را تحریک کند . بر اساس این نظریه اطلاعات در این شبکهها رمزگردانی میشود. این شبکه مانند تار عنکبوت است که در صورتی که در قسمتی موج ایجاد شود در تمام آن موج ایجاد میشود.
دیدگاه های جدید موجود در روانشناسی تبلیغات
دید گاه زیست شناسانه
دیدگاه رفتاری
دیدگاه شناختی
دیدگاه روان کاوانه
دید گاه پدیدار شناسانه
دیدگاه زیست شناسانه
مغز انسان حاوی بیش 10 میلیاردسلول عصبی و تقریباً بی نهایت پیوند و اتصال درونی میان سلولها است. در واقع شاید پیچیدهترین ساختار در تمام کائنات باشد.
در این رهیافت به نطالعه موجودات انسانی و سایر گونه ها پرداخته می شود.و سعی بر آن است که رفتار ظاهری سازواره را به وقایعی الکتریکی و شیمیایی ربط داد که در داخل مغز و دستگاه عصبی رخ می دهد.
در این رهیافت غرض آن است که فرایندهای عصب – زیست شناختی ای مشخص و معیین شود که زیر بنای رفتار و فرایند های روانی را تشکیل می دهد.
دیدگاه زیست شناسانه
دیدگاه رفتاری
این نظر را که فقط رفتار باید موضوع روانشناسی تبلیغات باشد، نخستین بار به وسیله روان شناس امریکایی جان ب. واتسون در اوایل 1900 مطرح شد.
این موضوع واتسون تدریجاً رفتار گرایی نام گرفت، و در نیمه نخست قرن 20 به شکل گیری و سیر روانشناسی تبلیغات کمک کرد.
یکی از شعب رفتار گرایی که روانشناسی تبلیغات محرک – پاسخی نام دارد هنوز هم معتبر است.
واتسون
نمودار شرطی سازی سنتی
دیدگاه شناختی
دیدگاه شناختی جدید تا حدودی باز گشت به ریشه های روانشناسی تبلیغات شناختی است و تا حدودی نیز واکنشی است به محدودیت های رفتارگرایی و دیدگاه محرک – پاسخی.
شناخت گرایی جدید بر دو فرض مبتنی است
الف- تنها با مطالعه فرایندهای روانی است که مخی توان به فهم کامل آنچه سازواره انجام می دهد نایل شد.
ب- می توان فرایندهای روانی را به گونه ای عینی مطالعه کرد به این نحو که رفتارهای مشخص را مورد توجه قرار داد، منتها رفتار را باید براساس فرایندهای روانی زیر بنایی آن تفسیر کرد.
ژان پیاژه
دیدگاه روان کاوانه
نظریه روانکاوی در مورد انسان را زیگموند فروید در اروپا تقریباً زمانی وضع کرد که در ایالات متحده امریکا رفتارگرایی در حال شکل گیری بود.
فرض اساسی در نظریه فروید این است که اکثر رفتارهای ما در فرایندهای ناخودآگاه ریشه دارد.
منظور از فرایندهای ناخودآگاه در این نظریه، اعتقادات، ترس ها، و تمایلاتی است که فرد خود از وجود آنها بی خبر است ولی تحت تاثیر آن ها است.
فروید معتقد بود که تمام اعمال ما علتی دارد منتها این علت اغلب اوقات نوعی انگیزه ناخودآگاه است، نه آن دلیل منطقی ای که ممکن است برایش بتراشیم.
دیدگاه روان کاوانه
دیدگاه پدیدار شناسانه
این دیدگاه یکسره بر رخدادهای درون ذهنی تاکید دارد. و به احساسی که فرد از وقایع داردتوجه می کند.
این رهیافت تا حدودی در واکنش به دیدگاه سایر روان شناسان بود که به نظر پدیدار شناسان کیفیتی بیش از حد مکانیستی دارد. یعنی روانشناسان پدیدارگرا قبول ندارند رفتار انسان تسلط محرکهای خارجی( رفتارگرایی)، پردازش سرراست اطلاعات در ادراک و حافظه( روانشناسی شناختی)، یا تکانه های ناخودآگاه( نظریه روانکاوی) باشد.
دل مشغولی عمده این نظریه توصیف زندگی درونی افراد و رخدادهایی است که بر آنها وارد آمده است، تا وضع نظریه یا پیش بینی رفتار.
ارتباط میان دیدگاه های روان شناسانه و زیست شناسانه