بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت
شما در مشاور بازاریابی و فروش هستید.
سرفصل دوره آموزشی کاربردی
سرپرستی اثربخش
مدرس : مهندس علی خویه www.khooyeh.com www.400004.info www.gmas.ir 09122991608
حوزه آموزشی |
محتوای آموزشی |
ارتقای اطلاعات و دانش کاربردی |
- مفهوم مدیریت - مفهوم سرپرست و سرپرستی و جایگاه آن در مدیریت - مقایسه رهبر، مدیر و سرپرست و نقشهای رهبری و مدیریتی در سرپرستی اثربخش - حیطه نظارت (سرپرستی) و روش های تعیین آن - اختیار و مسئولیت در سرپرستی اثربخش - اصول طرح ریزی و بهبود روش کار - اصول مربی گری و نقش آن در سرپرستی اثربخش - اصول و روشهای توانمندسازی و توسعه منابع انسانی |
ارتقای بینش |
- مدیریت تغییر - مدیریت استرس - تفکر خلاق و سیستمی - مهندسی فکر و مثبت اندیشی |
ارتقای مهارت |
- مهارتهای سرپرستی کارکنان حرفه ای - مهارتهای انگیزه در کارکنان و روش های آن - روش بهینه تفویض اختیار و اصول آن - مهارتهای ایجاد هماهنگی در زیردستان - مهارتهای نظارت و کنترل موثر - مهارت مدیریت زمان در سرپرستی اثربخش - مهارتهای گزارش نویسی فنی و مدیریتی - مهارت ارائه مؤثر مطالب - مهارت های رفتاری برای سرپرستان - مهارت تعامل با زیردستان (صدور دستور، پاسخ به نظرات، درخواستها و اعتراضات) - مهارت تعامل با مدیران مافوق (گزارش دهی، دستورپذیری، ارائه ایده، نظر و پیشنهاد) |
سرفصل دوره آموزشی کاربردی
مدیریت اجرایی اثربخش
حوزه آموزشی |
محتوای آموزشی |
ارتقای اطلاعات و دانش کاربردی |
- تاریخچه دانش مدیریت - تعریف مدیریت - تعریف سازمان - مدیریت در فضای کسب و کار ایران - وظایف مدیریت - سطوح مدیریت - مهارتهای مدیریت - نقشهای مدیریت - سبکهای مدیریت - فرآیند کاری مدیریت - اصول و روشهای رفتار فردی، گروهی و سازمانی |
ارتقای بینش |
- ایجاد و نهادینه سازی فرهنگ کاری بدون حاشیه در سازمان - مدیریت تغییر - مهندسی فکر و حذف افکار مخرب و تقویت افکار سازنده - تفکر خلاق، سیستمی، استراتژیک و عمل گرا - مدیریت استرس |
ارتقای مهارت |
- مهارت برنامه ریزی - مهارت سازماندهی - مهارت هماهنگی - مهارت کنترل و نظارت - مهارت مربی گری در مدیریت - مهارت ایجاد و تقویت انگیزه و روحیه نیروی انسانی - مهارت نوآوری و تحول - مهارت ارزیابی عملکرد کارکنان - مهارت خلاق حل مساله و بحران - مهارت مدیریت زمان - مهارتهای رفتاری برای مدیران اجرایی - مهارت تعامل با زیردستان (صدور دستور، پاسخ به نظرات، درخواستها و اعتراضات) - مهارت تعامل با مدیران مافوق (گزارش دهی، دستورپذیری، ارائه ایده، نظر و پیشنهاد) |
کارگاه کارگروهی سرپرستی اثربخش و خلاق
مدرس: علی خویه
نام و نام خانوادگی: شغل: سمت: تحصیلات:
تلفن تماس: نام سرگروه:
دانشجویان و دانش آموختگان گرامی لطفا با توجه به مطالب آموخته شده و نمونه های مطالعاتی انجام شده در کلاس ابتدا به صورت انفرادی فرم زیر را تکمیل نموده سپس با تشکیل یک گروه 3 یا 5 نفره آنها را دوباره بازنمایی نموده و پیشنها دیه های نهایی خود را ارایه دهید، به بهترین پیشنهادیه های فردی و گروهی پاداش ارزنده ای اعطا خواهد شد.
طرح |
پیشنهادیه های شما |
پینشهاد های گروه |
امتیاز |
راهکارهای نظارت خلاق |
|
|
|
ایجاد تمایزهای محصولات و خدمات در واحد سرپرستی |
|
|
|
ویژگی های کارمندان و کارکنان شما |
|
|
|
نقاط قوت واحد سرپرستی شما |
|
|
|
نقاط ضعف واحد سرپرستی شما |
|
|
|
فرصت ها |
|
|
|
تهدید ها |
|
|
|
شیوه های سرپرستی اثربخش و خلاقانه شما |
|
|
|
شیوه های مدیریت اثربخش و خلاق |
|
|
|
شیوه های ایجاد انگیزه خلاقانه در کارکنان واحد شما |
|
|
|
مشتریان و مصرف کنندگان و ویژگی های رفتاری روانی و .... |
|
|
|
رقبای شما و ویژگی های سرپرستان خوب آنها |
|
|
|
ویژگی اخلاقی ور فتاری و شخصیتی شخصی شما |
|
|
|
برنامه های خلاقان و اثربخش شما برای امسال |
|
|
|
ارتباطات خلاقانه و اثربخش با مشتریان و همکاران |
|
|
|
برخی از اسلایدها مطالب کلاس مدیریت وسرپرستی اثربخش
هدف مشخص یک سازمان معمول به صورت یک هدف یامجموعه ای ازاهداف بیان می شود.
سازمان افراد را وادار می کند که به منظور تعیین هدف تصمیم بگیرند و جهت نیل به آن اقدامات و فعالیت های گوناگونی بعمل آورند.
برای ساده کردن موضوع می توانیم اعضای سازمان را به دو طبقه تقسیم کنیم:
افرادی هستند که مستقیما بر روی شغل و یا وظیفه ای کار می کنند و هیچ مسئولیتی برای نظارت بر کار دیگران ندارند.
مدیران کسانی هستند که فعالیت های دیگر افراد سازمان را هدایت می کنند مدیران با هماهنگی کار دیگران به اهداف سازمان جامه ی عمل می پوشانند مدیران وظایف خود را از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، و کنترل منابع انسانی ، مالی ، فیزیکی و اطلاعاتی در راه نیل به اهداف سازمان به انجام می رسانند معمولا مدیران به مدیران ارشد، میانی و عملیاتی طبقه بندی می شوند و این مدیران هم بر کارکنان عملیاتی و هم بر مدیران رده پایین تر نظارت دارند.
در مجموع می توان مدیران را در سه سطح طبقه بندی کرد: مدیران خط اول یا سرپرستان ، مدیران میانی و مدیران عالی.
سرپرست باید:
به افراد در انجام کارها کمک کند.
در خصوص راههای ایجاد تفکر مشترک سؤال طرح کند.
با پیش فرضها مقابله کند.
خطرپذیری و تجربه گرایی را تشویق کند.
تفویض اختیار و مسؤولیت کند.
با تبیین ارزشها، امیدها و آرزوها، یک دیدگاه مشترک را تداعی می کند.
- نقش ارتباطی (رئیس تشریفات، رهبر، رابط)
- نقش اطلاعاتی (رئیس اطلاعات سازمان، اطلاع رسان، نماینده یا سخنگوی سازمان
- نقش تصمیمگیری (خلاق یا نوآور، مسئول رفع بحران، تخصیص دهنده منابع، مذاکره کننده)
مهارتهای لازم به سه گروه تقسیم میشود
رابرت کتز (Robert Katz)
مهارت فنی(Technical Skills)
توانائی در کاربرد دانش تخصصی یا تخصصهای ویژه
مهارت انسانی(Human Skills)
توانائی در کار کردن،درک نمودن و ایجاد انگیزش در فرد یا گروه
مهارتهای نظری یا تحلیلی(Conceptual Skills)
از نظر فکری مسائل و مشکلات پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند و آنها را
شناسائی نمایند.
به این فعالیت ها در اصطلاح مدیریت ، وظایف مدیریت گفته می شود.
ـ مدیریت فراگرد به کارگری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزش پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد.
1 - آغاز تفکر علمی مدیریت دولتی را می توان به مقاله " وودرو ویلسون[Woodrow Wilson ] " ( رئیس جمهور آمریکا) در سال 1887 منتسب کرد
2- آغاز مدیریت را نیز می توان به مطالعات « فردریک ونیلو تیلوردر سال 1895 [Frederick w. Taylor] » دانست.
« پیتر دراکر» :
کارآیی یعنی انجام دادن کارها به نحوه شایسته یا مناسب و
کارآیی عبارت است از توانایی فرد در انجام کار بطور صحیح ، در مدت زمان مطلوب و در محل مناسب به دیگر سخن ، نسبت بازده واقعی کمیت حاصل به بازدهی استاندارد از پیش تعیین شده کارآیی یا راندمان است.
اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای شایسته یا مناسب.
اثربخشی به گزینش هدفهای مناسب مربوط می شود مدیری که هدفی نامناسب انتخاب کند بدون اثربخشی خواهد بود.
تعریف ساده و اولیه :
اثربخشی یعنی میزان یا حدی که اهداف سازمان محقق می شود.
ابهامات این تعریف:ـ اهداف مطرح شده متعلق به کیست؟ ــ اهداف بلند مدت یا کوتاه مدت؟ اهداف رسمی یا واقعی؟
هدف مورد اتفاق نظریه پردازان: هدف بقاء و حیات سازمان است.
ـ آیا سازمانها می میرند؟ خیر - بیشتر آنها تجدید ساختار می شوند.
1ـ رویکرد نیل به هدف:
سنجش اثربخشی بر حسب میزان تحقق یا حصول به اهداف(تولید-حداکثر سازی سود) نه وسایل و امکانات
مفروضات رویکرد نیل به هدف:
سازمانها پدیده ای عقلایی بوده و در پی تحقق هدفند.
استفاده از هدف مستلزم مفروضات دیگری است:
1- سازمانی باید اهداف نهایی داشته باشد 2-اهداف مشخص و قابل درک باشند 3-اهداف قابل کنترل باشند4- روی اهداف اجماع یا توافق نهایی باشد5-پیشرفت به سوی هدف قابل اندازه گیری باشد
مثال :
هدف : حداکثر سازی سود
ابزار سنجش: میزان فروش
ـــ MBO))