بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت
شما در مشاور بازاریابی و فروش هستید.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
کارآفرینی از راه صبحانه در دهه 1940 یک شرکت اروپایی، محصول جدیدی به نام "نوتلا" (Nuttella) به کسانی که علاقهای به خوردن صبحانه بهطور سنتی نداشتند، معرفی کرد. تا به امروز تقریباً سه نسل از اروپاییان با خوردن "نوتلا" بزرگ شدهاند. "نوتلا" را "پیترو فررو" که یک کلوچهساز و شیرینیپز بود در شرکت "فررو" تهیه کرد. |
سونی چگونه از بمباران ژاپن به اوج رسید در روز هفتم مه سال ۱۹۴۶ ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا دو مهندس نابغه ژاپنی، شرکت مشترک خویش را با نام «توکیو تسوشین کوگیو» تاسیس کردند. موریتا تا آن زمان جوان ۲۳ ساله ای بود که رشته فیزیک را در دانشگاه اوزاکا به پایان رسانده و یک دوره آموزش افسری را هم تمام کرده بود. |
دومین فرد ثروتمند سوئد پرسون که در 4 اکتبر سال 1947 در استکهلم سوئد متولد شده، فرزند ارلینگ و مارگاریت پرسون است و در حال حاضر پس از اینگوار کمپارد دومین فرد ثروتمند سوئد محسوب میشود. |
مصاحبه با علی اکبر اصفهانی: موسس شرکت کمجا علی اکبر اصفهانی:در سال 1327 در تهران متولد شدم پدرم افسر ارتش و مادرم خانه دار بودند. در آن زمان ما مشکل خاصی نداشتیم.پدر و مادرم خیلی سالم زندگی می کردند و این باعث شده بود که زندگی نسبتاً مرفه ای داشته باشیم. |
موسس شرکت ترخینه من در حین تحصیل در دانشگاه، در فعالیتهای پدرم نیز در زمینه مواد غذایی مشارکت داشتم به طوری که صبح در دانشگاه تحصیل می کردم و بعدازظهر سر کار می رفتم. |
دکتر هاشمی مدیر عامل شرکت کاچیران در دوران تحصیل، برای نیاز مالی کار نمی کردم و بیشتر برای تجربه به فعالیت می پرداختم. ویزیتور بودم و در زمینه ی تحقیقات بازاریابی هم مدارکی داشتم و همیشه سعی می کردم با افراد موفق تماس داشته باشم و به عنوان ویزیتور نظراتشان را می پرسیدم و همین باعث موفقیتم شد |
زندگینامه آقای میر سعید مختاری موسوی میر سعید مختاری موسوی کارآفرین برتر ملی در بخش صنعت:در سال 1355 در شهر همدان متولد شدم. پدرم مهندس مکانیک و مادرم معلم است. |
از پیشاهنگی تا فروشگاهای زنجیره ای تجربه سام والتون در مدیریت و تاسیس فروشگاههای متعدد به همراه ایدههای بزرگ او باعث شد تا پس از داشتن 16 فروشگاه، ایده خود را جهانی ساخته و به پرورش آن بپردازد. |
دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران بود استاد دکتر منوچهر فرهنگ را به عنوان پدر علم اقتصاد در ایران نامید.آن مرحوم به کمک بزرگان اقتصاد در سال 1353 انجمن اقتصاددانان ایران را راهاندازی کرد. |
احمد اسلامیان , قطعه ساز برتروبزرگترین تولید کننده رنگهای صنعتی و ساختمانی در ایران احمد اسلامیان:"ایده جرقه ای است که در ذهن انسان می آید، بعد ما آن را به صورت واژه در می آوریم و به مرحله ی عمل می رسانیم." |
(XEROX)
مسعود بینش
mas_binesh@hotmail.com
شرکت زیراکس با سابقه ای صدساله و دریافت دهها جایزه ملی و بین المللی، پرونده پربرگ و باری دارد. اختراع فناوری عکسبرداری الکتریکی یا زیروگرافی خیلی سریع، شرکت را از دنیای فناوریهای قدیمی به فناوریهای نوین منتقل کرد. زیراکس با سرمایه گذاری عظیم در تحقیق و توسعه و توجه به کیفیت و برآوردن نیازها و کسب رضایت مشتری توانست نشان تجاری خود را در دنیای مدیریت مستندات بر همه تحمیل کند و در بازار بیش از 100 میلیارد دلاری این صنعت، سرآمد همگان شود. سال 1959، شرکت با عرضه اولین دستگاه کپی اداری، زنجیره موفقیتهای خود را آغاز کرد و به سرعت پس از آن با عرضه محصولات و خدمات متعدد و متنوع در زمینه چاپگرهای لیزری رنگی، دستگاههای مختلف کپی، نرم افزارهای مدیریت مستندات و پشتیبانی با انواع کاغذ و جوهرهای خشک و تر مراحل ترقی را طی کرد. در طی این سالها، شرکت توانسته است در حوزه های متعددی جایگاه ارزشمندی برای خود درمیان 500 شرکت برتر جهان به دست آورد. فعالیتهای شش سیگما در حوزه کیفیت، توجه به اصول اخلاقی در کسب و کار، کسب جوایز بسیار در زمینههای کیفیت و فناوری، سرمایه گذاری عظیم در تحقیق و توسعه و حرکت مناسب در همکاری مشارکتی با دیگر شرکتهای برتر از این جمله است.
تاریخچه
زیراکس، در سال 1906 با عنوان شرکت هالوید به منظور ساخت و فروش کاغذ در تجهیزات عکسبرداری تأسیس شد. 30 سال بعد، چستر کارلسون فیزیکدان و مخترع، اولین تصویر کپی شده را در آزمایشگاهش در نیویورک ساخت و در 1942 اختراع عکاسی الکتریکی را که بعدها به زیروگرافی موسوم شد، به ثبت رسانید؛ فناوری که انقلابی در دنیای عکس و تصویر پدید آورد. در سال 1948 واژه زیراکس به عنوان نشان تجاری شرکت عرضه شد و سال بعد اولین دستگاه کپی زیراکس مدل A روانه بازار شد. در 1955 اولین چاپگر زیروگرافی با توانایی کپی های پیوسته ارائه شد. در 1958، شرکت هالوید به شرکت زیراکس هالوید تغییر نام داد. سال 1959 نقطه عطفی برای شرکت محسوب شد، زیرا عرضه اولین دستگاه کپی اداری با نشان زیراکس 914 با فروش موفقیت آمیزی روبرو شد. دو سال بعد شرکت زیراکس هالوید به شرکت زیراکس تغییر نام داد و در 1963 اولین دستگاه کپی رومیزی با نشان زیراکس 813 را عرضه کرد. 10 سال بعد اولین دستگاه کپی رنگی 6500 به بازار آمد. در دهه 1960 شرکت زیراکس یک همکاری مشارکتی (J.V.) با شرکت فیلم فوجی ژاپن تشکیل داد. در 1970 چاپگر الکتروستاتیک معرفی شد. در 1975 اولین دستگاه کپی لیزری به بازار عرضه و دو سال بعد نوع صنعتی آن ارائه شد. در 1979 دستگاه کپی 2080 برای کپی صفحات عریض ابداع شد. در سال 1990 اولین سری سیستمهای چاپ دیجیتالی عرضه شد. سال بعد جمع آوری و بازیابی مخزن تونرهای کپی شروع شد.
در سال 1993 شرکت برای یکپارچه سازی و سازگاری رایانه های شخصی و محصولات مستندسازی با مایکروسافت همکاری کرد. در آغاز قرن جدید، نسل نوین دستگاههای زیراکس رنگی به بازار عرضه شد.
امروزه زیروگرافی سنگ زیربنای صنعت جهانی کپی است. صنعت مستندسازی از فناوری قدیمی دستگاههای لنز نوری به سیستمهای دیجیتال، از سیاه و سفید به رنگی و از مستندسازی کاغذی به مستندسازی الکترونیک تحول یافته و این روند فرصتهایی را فراروی شرکت قرار داده است تا بتواند در بازار 117 میلیارد دلاری این صنعت رشد کند. در سال 2005 بیش از 10 میلیارد صفحه با استفاده از چاپگرهای رنگی زیراکس گرفته شد و رهبری شرکت را در این صنعت ثابت کرد. این رقم در سال 2006 به بیش از 30 میلیارد صفحه رنگی رسید.
حوزه فعالیت
حوزه های کسب و کار شرکت زیراکس عبارت است از:
1 – اداری شامل ارائه خدمت به مشتریان تجاری، دولتی، آموزشی و عمومی.
2 – تولیدی شامل طراحی سیستمهای رنگی و یگانه برای مشتریان صنعتی، ارتباطات تصویری.
3 – بازاریابی و فروش و خدمات.
4 – سایر فعالیتها نظیر فروش کاغذ و سیستمهای کاغذ پهن، جوهر و تونر.
تمرکز استراتژیک شرکت بر سه بازار اصلی در بیش از 160 کشور جهان است؛ محیطهای تولیدی و تجاری، شبکههای اداری و ارائه خدمات. به عبارت دیگر، ساخت، بازاریابی، ارائه خدمات و پشتیبانی طیف کامل مستندسازی شامل نرم افزار، محصولات و خدمات در دستور کار شرکت قرار دارد. بنابراین محصولات بسیار متعدد و متنوعی نظیر سیستمهای چاپ و نشر، دستگاههای تصویری دیجیتال، انواع چاپگرها، دستگاههای چندمنظوره دربردارنده چاپگر، کپی، اسکن و فکس، دستگاههای کپی دیجیتال، لیزری، جوهر جامد، نرم افزار مدیریت مستندات و بالاخره تولید و پشتیبانی از لحاظ کاغذ، جوهر و تونر توسط شرکت انجام میشود. بدین ترتیب شرکت زیراکس به عنوان بزرگترین و برترین شرکت جهانی درزمینه مدیریت مستندات درآمده است.
مأموریت
بیانه مأموریت شرکت چنین است: هدف راهبردی ما کمک به مردم برای یافتن راههای بهتر انجام کارهای بزرگ ازطریق رهبری پایدار در فناوری مستندسازی و عرضه محصولات و خدماتی است که فرایندها و نتایج کسب و کار مشتریان ما را بهبود می بخشد.
ارزشها و فرهنگ سازمانی
شرکت زیراکس در سال 2007 به عنوان یکی از اخلاقی ترین شرکتهای جهان برگزیده شد. مدیرعامل شرکت، خانم آنمولکای در این باره می گوید: ما از همان ابتدا یک شرکت ارزش مدار بودهایم و تحت راهنمایی شش ارزش اصلی کار کرده ایم:
- موفقیت ما ازطریق رضایت مشتریان است.
- در هر کاری که انجام می دهیم، کیفیت و تعالی را ارائه می دهیم.
- ما به پاداش ناشی از بازگشت دارایی نیاز داریم.
- ما از فناوری برای توسعه رهبری بازار استفاده می کنیم.
- ما برای کارکنان خود ارزش قائل هستیم و آنها را توانمند می سازیم.
- ما به عنوان یک شرکت شهروند، مسئولانه رفتار می کنیم.
نخستین بار در 1960 بیانیه ارزشهای اصلی شرکت منتشر شد. تعبیر مدیرعامل شرکت از ارزشها و نقش آن در زیراکس چنین است: با وجود تغییر فرایند و محیط و بسیاری تغییرات دیگر، ارزشها برای ما، همچون عکس ستاره قطبی در آبهای خروشان، ثابت بوده است. او رفتار مسئولانه به عنوان یک شرکت شهروند خوب را از ارزشهای اصلی شرکت میشمارد و زنده و مستحکم داشتن آن را در جهان امروز مسئولیت خطیر همه کارکنان می داند.
مولکای می گوید: زیراکس مکانی است که در آن مسئولیت خود را نسبت به مشتریانمان، سهامداران، کارکنان و جامعهای که در آن زندگی می کنیم انجام می دهیم. این مسئولیت با اعتمادسازی شروع میشود. مشتریان می خواهند بدانند که ما به ارزشی که به آن عهد کرده ایم پایبند هستیم. سهامداران می خواهند بدانند که ما صادقانه عملکرد و فرصتهای کسب و کار را ارائه می دهیم. کارکنان میخواهند بدانند که در مورد آنها محترمانه و منصفانه عمل می شود. جامعه می خواهد بداند ما برای رفاه آنها مثل رفاه خود اهمیت قائل میشویم.
تحقیق و توسعه
زیراکس، خود را یک شرکت مبتنی بر فناوری و نوآوری می داند؛ شرکتی که براساس نوآوری بنیان نهاده شده و ادامه حیات داده است. شرکت در سال 2006، 6/1 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده است. از این مقدار 992 میلیون دلار آن در همکاری مشارکتی با شرکت ژاپنی فوجی فیلم به منظور تولید و فروش محصولات و خدمات زیروگرافی و مرتبط با مستندات بویژه در منطقه آسیا – پاسفیک بوده است. بیش از 30 سال پیش و قبل از ابداع اینترنت، زیراکس، پروتکل اترنت را که یک استاندارد ارتباطی شبکه است نوشته بود. درحال حاضر، اترنت بیشتر برای شبکه های داخلی استفاده میشود.
گرچه شرکت دارای پنج مرکز تحقیق و توسعه در آمریکا و کانادا و اروپا است، اما بیشترین فعالیت تحقیقاتی در مرکز تحقیقاتی پالوآلتو در دره سیلیکون صورت می گیرد و بسیاری از محصولات شرکت تا امروز در این مرکز عرضه شده است. عمده فعالیتهای تحقیقاتی در حوزه های زیر صورت می گیرد:
- خلق محصولات و ارائه خدمات متمایز و نمونه؛
- رقابت هزینه ای از طریق محصولات و خدمات؛
- راههای جدید برای خدمت به مشتری؛
- خلق فرصتهای جدید کسب و کار به عنوان محرک رشد آینده.
در سال 2006، تنها در مرکز تحقیقاتی دره سیلیکون، 650 اختراع به ثبت رسیده است. تعداد اختراعات ثبت شده زیراکس تاکنون به بیش از 15 هزار بالغ شده است که زمینه هایی همچون علم رنگ، محاسبات، تصویرسازی دیجیتال، عملیات کاری، سیستمهای الکترونیک و مواد نو را دربرمی گیرد. هم اکنون فعالیت تحقیقاتی بر روی «کاغذ پاک شونده» برای استفادههای مکرر در جریان است.
کیفیت
زیراکس از شرکتهایی است که در زمینههای مختلف و بویژه کیفیت، جوایز بسیاری دریافت داشته است. از سال 1980، شرکت زیراکس و فوجی زیراکس 25 جایزه ملی کیفیت را در 20 کشور تصاحب کرده اند. زیراکس در آمریکا دوبار جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج را دریافته داشته است: 1989 و 1997. زیراکس اروپا، اولین جایزه کیفیت اروپا را در 1992 برد و فوجی زیراکس، جایزه دمینگ را در 1980 دریافت کرد. در 1983 فرایند کیفیت جامع زیراکس با عنوان «رهبری ازطریق کیفیت» معرفی شد. از سال 2003 نیز یک برنامه جامع راهبردی در زمینه شش سیگما ناب راه اندازی شد تا در زمینه کاهش اتلاف در فرایندها و افزایش سطح کیفی خدمات و محصولات و بهبود رقابتی و سرعت و قیمت و درنتیجه نتایج مشتری موثر واقع شود.
زیراکس پیشتاز طراحی و ساخت محصولات بدون دورریز و ضایعات است.
کارکنان
53700 نفر کارکنان شرکت در کشورهای مختلف جهان مشغول به کار هستند که از این تعداد 28400 نفر در آمریکا فعالیت می کنند. مدیرعامل شرکت درزمینه توجه به منابع انسانی می گوید: آنچه که من بیشتر از هر چیز دیگر در شرکت دوست دارم کارکنان هستند. آنها هرچه را برای موقعیت زیراکس لازم است انجام میدهند تا موفقیت و بازگشت سرمایه مشتریان ما تحقق یابد. زیراکس در سال 1993 دانشگاه زیراکس را تأسیس کرد. در 2003 نیز با همکاری مایکروسافت، مرکز کارآفرینی در دانشگاه MIT درجهت استفاده از فناوری برای افزایش بهره وری تأسیس کرد.
فروش
درآمد شرکت در سال 2006، 9/15 میلیارد دلار و سود خالص آن 2/1 میلیارد دلار بوده است. از این میزان، 4/8 میلیارد دلار در آمریکا، 4/5 میلیارد دلار در اروپا و 1/2 میلیارد دلار در سایر نقاط جهان بوده است. به تفکیک حوزه های کسب و کار، 48 درصد فروش در حوزه اداری، 29 درصد تولیدی، 12 درصد بازاریابی و فروش و خدمات و 11 درصد سایر موارد بوده است. تنها 28 درصد درآمد شرکت ازطریق فروش محصولات و تجهیزات بوده و 72 درصد بقیه ازطریق ارائه خدمات و نگهداری و خدمات مالی به دست آمده است.
چسترکارلسون و زیروگرافی
نام زیراکس با نام چسترکارلسون گره خورده است؛ فیزیکدان و مخترع آمریکایی که رویایی غیرممکن داشت: عکسبرداری الکتریکی. او در آزمایشگاههای بل کار می کرد و در 1938 فناوری انقلابی عکسبرداری الکتریکی را ابداع کرد که بعدها زیروگرافی نامیده شد. هنگامی که در سال 1968 از دنیا رفت، مرد سرشناس و ثروتمندی بود. در آن زمان درآمد سالانه شرکت زیراکس به یک میلیارد دلار می رسید و تمام مردم جهان میتوانستند با فشار دادن یک دکمه کپی بگیرند.
مدیرعامل
خانم آن مولکای از سال 2001 سکان هدایت زیراکس را به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره در کنار خانم اورسلا برنز به عنوان رئیس شرکت برعهده گرفته است. خانم مولکای از 1976 کار خود را به عنوان نماینده فروش منطقه ای شرکت آغاز و در مسئولیتهای مدیریتی بالا در فروش خدمت کرد. در فاصله سالهای 1992 تا 1995 معاون منابع انسانی شرکت بود و سپس به عنوان مسئول عملیات مشتری در کشورهای مختلف فعالیت کرد. خانم مولکای براین باور است که بیشترین تاثیری که شرکت بر جامعه می گذارد ارزش اقتصادی است که شرکت با مدیریت موفقیت آمیز کسب و کار خود در آن سهیم می شود و می تواند به کارکنان خود حقوق مناسب بدهد، به مشتریان کمک کند که کسب و کار خود را بهره ورتر سازند، به سهامداران خود بازگشت سرمایه خوبی بدهد، مالیات بپردازد و فرصتهایی برای تامین کنندگان خود فراهم سازد. او معتقد است تغییرات عظیم در فضای کسب و کار، شرکت زیراکس را واداشته است تا در چند سال اخیر به تفکر مجدد درباره تعریف و بازیابی دوباره خوب بپردازد. او می گوید: ما سالانه یک میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنیم که همگی متمرکز است بر دستیابی به راههای بهتر برای انجام کارهای بزرگ. او به بهبود مستمر می اندیشد و می گوید: هر اندازه امروز خوب باشیم، باید فردا خیلی بهتر از امروز باشیم.
منابع
1 - www. xerox. com
2 - www. fortune. Com
3 - www.wikipedia. com
سامسونگ در یک نگاه
سال تاسیس: 1938
بنیانگذار: لی بیونگ چول
حوزه فعالیت: ارتباطات راه دور، نیمه هادیها، فناوری دیجیتال
ویژگی: برترین شرکت کره جنوبی
فروش (2005): 5/71 میلیارد دلار
کارکنان (2005): 80594 نفر
مدیرعامل: لی کان هی
تاریخچه
گروه سامسونگ در سال 1938 توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم کاری خود را بر صادرات ماهی و میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یک دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یکی از 10 شرکت بزرگ کره تبدیل گردید. در سال 1969 شرکت سامسونگ الکترونیک در گروه سامسونگ متولد شد. این شرکت در دهه 1970با سرمایه گذاری در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت کشتی، راه صنعتی شدن را درپیش گرفت.
در 1973 دومین برنامه پنجساله مدیریت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواداولیه به محصول نهایی بعنوان هدف اصلی شرکت اعلام گردید. دهه 1970 دهه توسعه شرکت سامسونگ بود آنچنانکه شرکتهای صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتی سازی و صنایع دقیق سامسونگ تأسیس و اولین صادرات صنایع الکترونیک ازسوی سامسونگ الکترونیک صورت گرفت. محصولات این شرکت در دهه 1980 توانست به بازارهای جهانی راه یابد.
در سال 1987 با مرگ بنیانگذار گروه، پسرش " لی کان هی" جانشین او گردید. لی کان هی یک سال بعد برنامه انقلاب دوم سامسونگ را در شرکت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار کسب و کار قدیمی و تبدیل شدن شرکت به یکی از پنج شرکت برتر الکترونیک و یکی از شرکتهای کلاس جهانی در قرن بیستم و یکم بود.
اوایل دهه 1990 را میتوان دوران مدیریت نوین در سامسونگ دانست. دراین دوران شعار «اول کیفیت» انتخاب و تبلیغ گردید. در این دوره، 17 محصول مختلف نظیر نیمه هادی، نمایشگرهای رایانه و ... در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها، نظیر LCD به مقام اول جهانی دست یافت. همزمان، علاوه بر جهت گیری به سمت بکارگیری شش سیگما و تولید محصول کیفی، کیفیت کارکنان نیز موردتوجه قرار گرفت.
از ابتدای قرن جدید، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای شرکت تشدید شد، به گونه ای که به سرعت در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه میگردد.
حوزه های فعالیت
پنج حوزه اصلی کسب و کار شرکت سامسونگ الکترونیک عبارت است از: لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، LCD ، نیمه هادیها و ارتباطات راه دور
در سال 2004، سامسونگ الکترونیک ازسوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شرکت تحسینبرانگیز جهان در حوزه الکترونیک انتخاب شد. هم اکنون تعداد شرکتهای گروه سامسونگ به 14 رسیده که با 337 دفتر در 58 کشور جهان پراکنده است. جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان با 103 میلیون عدد در سال 2005، بعداز نوکیا و موتورولا قرار دارد که حدود 13 درصد فروش جهانی را شامل می شود.
چشم انداز
چشم انداز ترسیم شده از سوی شرکت عبارت است از: تبدیل شدن به رهبر انقلاب دیجیتال. شعار سامسونگ برای تحقق این چشم انداز، «شرکت دیجیتال» بودن است.
ارزشها و فرهنگ سازمانی
شعارهای سامسونگ از ابتدای تأسیس، توجه به منابع انسانی، کمک اقتصادی به جامعه و خردورزی بوده است. مدیرعامل شرکت معتقد است، موقعیت سامسونگ متکی به پنج ارزش است: کیفیت، خلاقیت، رقابت، فرهنگ و وحدت. در سال 1993، مدیرعامل شرکت برنامه هویت بخشی جدید را در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس شرکت معرفی کرد. او اعلام نمود که شرکت نیازمند آن است که بازتابهای اخلاقی خود را ببیند. شرکتهایی که پایبند اصول اخلاقی نیستند، قادر به تولید محصولات با کیفیت نخواهندبود زیرا از مشتریان و خواسته های آنان درک روشنی ندارند. در سامسونگ هر تغییر به عنوان یک فرصت دیده می شود و به افراد امکان و اجازه اشتباه کردن داده می شود به شرط آنکه آن اشتباه مستند و مکتوب شده و دیگر تکرار نشود. اصول جدید مدیریت سامسونگ مبتنی است بر اخلاق و قانون، احترام به ذینفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی.
منابع انسانی
تعداد کارکنان شرکت سامسونگ الکتریک بیش از 80 هزار نفر است که در سراسر جهان گسترده هستند. این درحالی است که کل کارکنان گروه سامسونگ به 229 هزار نفر می رسد. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شرکت بوده اند. مدیرعامل شرکت معتقد است بدون وجود انسان کیفی، دستیابی به محصول کیفی میسر نیست و ریشه نامرغوب بودن محصولات و بروز خطا در آنها را باید در نرسیدن نیروی انسانی به جایگاه مطلوب کیفی جستجو کرد. سامسونگ پیشرفت خود را تاکنون و در آینده نیز مدیون قابلیتها و شور و اشتیاق کارکنان خود و فناوری می داند. سامسونگ منابع انسانی و فناوری خود را وقف خلق محصولات و ارائه خدمات برتر کرده است تا سهم خود را در ایجاد جامعه جهانی بهتر ادا کرده باشد.
فروش
در سال 2005، سامسونگ الکتریک به تنهایی با فروش 5/71 میلیارد دلار در صدر شرکتهای برتر کره قرار گرفت و بیش از 10 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. این درحالی است که درآمد کل گروه سامسونگ در این سال حدود 141 میلیارد دلار بوده که منجر به کسب حدود 10 میلیارد دلار سود خالص شده است.
مدیرعامل
مدیرعامل فعلی سامسونگ الکتریک، لی کان هی، سومین فرزند پسر مؤسس گروه، لی بیونگ چول بود.
او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه سئول در سال 2000 اخذ کرده است، در سال 1978 نایب رئیس سامسونگ بود و بعداز مرگ پدرش در سال 1987 رهبری سامسونگ را بدست گرفت و به خوبی شرکت را در عصر دیجیتال به پیش برد.
او بیش از هر مدیر ارشد دیگری به فناوری و کسب دانش فنی دست اول تاکید دارد. رهبری موثر لی در 20 سال گذشته توانسته است سامسونگ را که به عنوان یک فروشگاه بازرگانی تأسیس شده بود به رقیب جدی معتبرترین و مطرح ترین پیشتازان فناوری دیجیتال و تولیدکنندگان وسایل صوتی و تصویری الکترونیک نظیر سونی و پاناسونیک تبدیل کند. او در سال 1993 در شهر فرانکفورت، بیانیه معروف سامسونگ را صادر کرد و همه کارکنان را به یک انقلاب فرهنگی فراخواند. او گفت که تغییر را از خود آغاز خواهدکرد زیرا تنها حرف زدن کافی نیست. لی معتقد است در هزاره جدید قدرت آتش یک کشور به وسیله سطح فناوری آن مشخص می شود.
آینده
اهداف لی کان هی رهبر سامسونگ، برای دهه آینده بسیار جامع و متنوع است. او اعلام کرده که هدف او دستیابی به جایگاه یکی از بزرگترین سازندگان خودرو جهان تا سال 2010 میلادی خواهدبود. او برای این کار، سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری را درنظر گرفته است. او معتقد است سامسونگ برای بقا راهی ندارد جز آنکه به یک شرکت درجه اول تبدیل شود. او سامسونگ را متعهد کرده است که برای توسعه نسل جدید فناوری مانند سختافزارها و نرم افزارهای چندرسانه ای و مهندسی زیستی، 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
لی براین باور است که تغییرات در 5 تا 10 سال آینده بی تردید بیش از تغییرات 100 سال گذشته خواهدبود، همانگونه که تغییرات 100 سال گذشته بیش از تغییرات 500 سال پیش تاکنون بوده است.او معتقد است در قرن بیست ویکم هیچکس به تنهایی نمی تواند رشد یابد، سرعت تغییرات بیشتر خواهدشد و تلاطم انتقال و حرکت ادامه خواهد داشت. لی دوران آینده را دوران فرا نیمه هادی می نامد و روند تغییرات باورنکردنی را برای دنیا پیش بینی می کند.
منبع : ماهنامه تدبیر