بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت
شما در مشاور بازاریابی و فروش هستید.
برنامه ریزی تولید ادغامی در واقع فرآیند برنامه ریزی و کنترل وجوه مختلف کل فعالیت های تولید به منظور برآوردن تقاضای مشتریان کارخانه است. با فرض داشتن پیش بینی تقاضا ، ظرفیت ماشین آلات، سطح موجودی ها ، سطوح نیروی انسانی و امکانات قرارداد های جنبی ، مدیریت کارخانه باید درمورد سرعت تولید در یک دوره برنامه ریزی میان مدت نظیر 3 تا 18 ماه تصمیم گیری کند. مدیریت به هیچ وجه تمام این تصمیم گیری را در اول دوره برنامه ریزی و یا به عبارت بهتر در زمان بودجه بندی کارخانه نمی نماید ، بلکه در حقیقت مجبور است به طور پیوسته در مقابل تغییراتی که در تقاضا ، سطح نیروی انسانی و کارایی ماشین آلات و همچنین سایر عوامل غیر قابل پیش بینی اتفاق می افتد ، عکس العمل نشان دهد، لذا دراین برنامه ریزی ارائه یک راه حل قطعی و اجرای بی چون و چرای آن مسلما غیر اقتصادی خواهد بود .
در بسیاری از کارخانجات این عکس العمل لزومی ندارد که آنی باشد، زیرا این کارخانجات عموما دارای موجودی ذخیره و یا قراردادهای جبران کسری با پرداخت جریمه هستند و در نتیجه نوسانات احتمالی در تقاضا را جبران می نماید. این تنها اقدام غیر فعالی است که یک مدیر با اتکا به موجودی ذخیره می تواند انتخاب کند. سایر اقداماتی که مدیر می تواند اتخاذ کند به شرح زیر است که عموما منجر به برخوردهایی جهت اجرای آن خواهد شد :
1- تعدیل سطح نیروی انسانی
2- جلب رضایت مشتری
3- بالا بردن سطح مصرف ظرفیت ماشین آلات
4- پایین نگهداشتن سطح موجودی
5- برقراری ارتباط حسنه در قراردادهای جنبی
مدیریت بر روی تعدادی از متغیرها که منجر به تعدیل سطح نیروی انسانی می گردد احاطه دارد. تنظیم اوقات اضافه کاری و زمان بیکاری و همچنین تنظیم کار در هفته خود می تواند سبب تغییر در سطح تولید جهت مقابله با تغییرات در تقاضا گردد. تغییر سطح موجودی و همچنین میزان درخواست از طریق قرارداد جنبی ، پرداخت جریمه حساب شده برای کسری کالای تقاضا شده میتواند باعث اجتناب از تغییر در سطح نیروی انسانی گردد.
Pos:
Point of sale or point of service (POS or PoS) can mean a retail shop, a checkout counter in a shop, or the location where a transaction occurs. More specifically, the point of sale often refers to the hardware and software used for checkouts – the equivalent of an electronic cash register. Point of sale systems are used in supermarkets, restaurants, hotels and stadiums as well as almost any type of retail establishment.
P.O.S یا پایانه فروش (Point Of Sale) دستگاهی است که در مراکز فروش کالا و خدمات نصب می شود تا در هنگام خرید و فروش کالا بجای استفاده خریدار از وجه نقد مبلغ مورد توافق بصورت الکترونیک از حساب خریدار برداشت و به حساب فروشنده (پذیرنده کارت) واریز گردد.
POS یا پایانه های فروش : از جمله سیستمهای پرداخت الکترونیکی است و یکی از TPS (TPS(transaction processing system)) به عنوان سیستمهای تراکنشی می باشد. این فروش از طریق کارتهای الکترونیکی صورت می گیرد و در این مسیر هیچ وجه نقدی مبادله نمی شود. این سیستم از جهت سهولت در پرداخت الکترونیکی مبادلات به خصوص در سطح خرده فروشی از اهمیت شایانی برخوردار است . سیستم pos در اصطلاح خرده فروشی (نقطه فروشی ) است که مشتری در حال حمل کالا به سمت صندوق رفته ،آماده خرید می شود و این سیستم متشکل است از یک مانیتور برای متصدی دستگاه ، یک مانیتور برای مشتری ، یک صندوق پول ، سیستم پذیرش کارت اعتباری ، پرینتر ، اسکنر ، بارکد و یک کامپیوتر حاوی نرم افزار پوز . ( قابلیتهای دیگر متناسب با نیاز فعالیت می تواند به دستگاه اضافه یا کم شود.) به عنوان مثال دستگاه پوز در یک رستوران می تواند سفارشات غذا را مستقیما به آشپزخانه انتقال دهد.این سیستم در واقع نخستین استفاده تجاری از فناوری ، ارتباط با مشتری و فروشنده است. این سیستم از قابلیتهای ارتباط همزمان کارکنان شبکه داخلی کامپیوتر ، قابلیت ثبت همزمان داده ها و همچنین کنترل از راه دور برخوردار است.این سیستم در واقع pos سیستمی برای مدیریت خرده فروشی کالا است . این سیستم در واقع نرم افزار و سخت افزاری است که در غالب یک پایانه الکترونیکی و معمولا در صندوق های پرداخت مورد استفاده قرار می گیرد. پوز می تواند هزینه مدیریت یک واحد اقتصادی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و به ارتقای خدمات پس از فروش و سهولت در کار کمک بسیار کند. و این هدف اصلی در تولید پوز بوده است .انواع دستگاههای کارت خوان :
1- دستگاه کارت خوان فروشگاهی یا pos
2- دستگاه کارت خوان شعبهای یا pin pad
دستگاههای کارت خوان فروشگاهی قابلیت بکارگیری تمامی کارت پولهای الکترونیک نقدی و غیر نقدی تمامی بانکهای عضو شبکه ( مانند شتاب ) را دارا می باشد. اما دستگاههای کارت خوان شعبه ای در حال حاضر فقط قابلیت بکارگیری کارت پول الکترونیکی نقدی همان بانک را دارند.
برای آشنایی میتوانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:
مهدیه کربلائی _
آیا میدانید امکان خرید online و ثبت سفارش از طریق سیستمهای نرمافزاری میتواند نشانگر چه قابلیتی در سیستمهای تولید وعملیات تولید کننده محصول یا خدمت موردنظر شما باشد؟ آیا میدانید ایجاد پروفایلهای شخصی که به طور روزمره در سیستمهای ارتباط با مشتری شرکتهای مختلف با آن برخورد میکنیم چه تحولی را در شناسایی فردی مشتری و ردیابی خواستههای او در انبوه مشتریان ایجاد کردهاست؟ آیا میدانید زمان تسلیم شدن در مقابل ویژگیهای غیر منعطف و غیر قابل تغییر محصولات با تولید انبوه برای دستیابی به مزیت قیمت پایینتر رو به پایان است؟
Mass Customization به معنای استفاده از سیستمهای تولیدی انعطافپذیر مجهز به کامپیوتر است که برای تولید محصولات و خدمات منطبق بر سفارش بهکار میرود. این سیستمها ویژگی قیمت تمام شده پایین هر واحد محصول در رویکرد تولید انبوه و انعطافپذیری برای تولید سفارشی بر مبنای خواست مشتری را در کنارهم دارد.
Mass Customization افق پیش روی حوزه صنعت و خدمات برای رقابت است. در واقع ایجاد تحول عظیمی است در تنوع و سفارشیسازی بدون اینکه تغییر قابل ملاحظهای در قیمت تمامشده ایجاد گردد. به این معنی که خدمات و محصولات بهطور انبوه تولید میشوند درحالی که فرآیند تولید ظرفیت و انعطافپذیری آن را دارد که خواست و سفارش انبوه مشتریان را تک به تک لحاظ کند.
برای پیادهسازی Mass Customization در خطوط تولیدی به نرمافزارهایی نیاز است که تنظیمات ساختاری محصول را انجام دهند. وجود سیستم نرمافزاری این امکان را ایجاد میکند که با اضافه کردن و یا تغییر اجزاء تشکیلدهنده محصول، با توجه به سفارش ثبت شده توسط هر مشتری، آن را مطابق سفارش تولید نمایند.
برای مثال شرکت DELL از پرفروشترین عرضه کنندگان نوتبوک در سراسر دنیاست. در سیستم دریافت سفارش؛ هر مشتری میتواند نوتبوکی با مشخصات مورد نظر خود را سفارش دهد و در زمان تعیین شده آن را باقیمتی معادل قیمت متداول بازار دریافت نماید.
روشهای گوناگونی برای ایجاد و حفظ این خصیصه در فرآیند تولید و عرضه محصول یا خدمت به طور انبوه وجود دارد که برای آشنایی میتوانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:
http://www.madeforone.com/us/concepts/MCDefinition.html
http://www.build-to-order-consulting.com/mc.htm
http://mass-customization.blogs.com
مقدمه :
ارتباط بین تکنولوژی و تجارت به سال های خیلی دور باز می گردد . در واقع رونق تجارت از یک پیشرفت تکنیکی آغاز شد . حدود 2000 سال قبل از میلاد ، فنیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا نخستین گروهی باشند که از دریای مدیترانه گذشته و به سرزمین های دور ، دست می یابند . با این پیشرفت برای اولین بار در تاریخ جهان مرزهای جغرافیایی برای انجام تجارت گسسته و تجارت با مردمی از اقوام دیگر آغاز شد . «تجارت الکترونیک» مفهوم جدیدی نیست ولی در سال های اخیر رشد فزاینده و غیر قابل پیش بینی داشته که عامل اصلی آن «اینترنت » است . اینترنت یا ابر بزرگراه اطلاعاتی ، شبکه ارتباطی بین صدها میلیون کامپیوتر در سراسر جهان است که سابقه ای بسیار کم دارد . اولین بار پس از جنگ جهانی دوم ، وزارت دفاع آمریکا بر این فکر شد که اگر جنگ هسته ای در آینده اتفاق بیفتد ، اولین مراکز مورد تهاجم ، مراکز مخابراتی و ارتباطی خواهد بود . بنابراین دانشمندان سیستمی را پایه ریزی کردند که پایگاههای نظامی و مراکز مهم را از طریق یک شبکه ارتباطی به هم متصل کرد تا اگر یکی از این خطوط ارتباطی در هنگام جنگ آنها قطع شد سیستم به صورت شبکه به هم متصل بوده و از راه دیگر این ارتباط میسر شود با این طرز تفکر اولین بار در سال 1969 میلادی 4 کامپیوتر و درسال 1983میلادی 562 کامپوتر به هم متصل شد .
همان طور که اشاره شد یکی از گروههایی که به پیشرفت اینترنت کمک کرد گروه تجار بود که مفهومی را به نام تجارت الکترونیک به وجود آورد . در سال های اخیر این حقیقت برای تمام شرکت ها مسلم شده که تجارت الکترونیکی ، منافع ملی بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت.
در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیکی را می توان انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت online و از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سال های اخیر در بستر inntement رشد فزاینده ای داشته است . این امر می تواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهایی فیزیکی و غیر فیزیکی (نظیر اتومبیل و یا نرم افزارهای کامپیوتری) ، ارائه سرویسهای مختلف به مشتریان (نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی) و دیگر موارد تجاری (هم چون تبادل کالا به کالاو راه اندازی مناقضات و مزایدات) باشند .
یکی از انواع روشهای تجارت الکترونیکی روش تجارت Consumer ti Consumer – c2c می باشد:
انجام مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت ، در این گروه از تجارت الکترونیکی می گنجد نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیکی که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است را می توان در سایت ebay مشاهده کرد .
برای مشاهده مقاله کامل به آدرس زیر مراجعه کنید: http://article.mjsoft.ir/Default.aspx?ID=114
این تعریف در بر دارنده چند نکته است:
- زنجیره تامین در بر گیرنده چند جز مختلف است که ماهیت عملیاتی آنها لزوما ماهیت حقوقی ندارد ( ممکن است مالک چند جز از عملیات زنجیره تامین یکی باشد)
- یک زنجیره تامین حول خواسته مشتری شکل می گیرد. در حقیقت چیزی که زنجیره تامین را به وجود می آورد (و به تبع آن استراتژی و ساختار آن را شکل می دهد و نوع فعالیتها و نحوه انجام آنها را مشخص می کند) آن خواسته ای از مشتری است که انتخاب می شود تا زنجیره تامین به آن پاسخ دهد.
- درست است که خواسته های مشتری برای تک تک اعضای زنجیره تامین اهمیت دارد اما نمی توان گفت که همه آنها فقط به خواسته مشتری جواب می دهند. بسیاری از اعضای زنجیره ها در چند زنجیره تامین مشترکند و فعالیتهایی را انجام می دهند که به خواسته مشتری یک زنجیره تامین خاص مستقیما ارتباط ندارد. به عنوان مثال خدمات حمل و نقل یا بیمه. اگر چه بدون این اجزا ارتباطات بین اعضای زنجیره برقرار نمی شود، اما برای من به عنوان یک مصرف کننده ، اهمیتی ندارد که تلویزیون مرا کدام شرکت کشتیرانی حمل کرده است. مهم آن است که ویژگیهای فنی و کیفی خاصی را داشته باشد.
- همان گونه که د رکلاس هم دیدیم، مشتری خواسته های مختلفی دارد. بر مبنای این خواسته ها می توان بازار را بخش بندی کرد. معمولا هر زنجیره تامین قرار است که به خواسته های بخش خاصی از بازار پاسخ دهد . این مساله را می توان در طراحی ساختار زنجیره تامین و نحوه قرار دادن و تنظیم پیشرانهای زنجیره مشاهده کرد.
در جلسات آینده در مورد پیش رانها به تفصیل بیشتری صحبت خواهیم کرد.
"مدیریت زنجیره تامین نتیجه تکاملی مدیریت انبارداری است. در دهه 60 کارشناسان با مطالعه بر روی رابطه داخلی بین انبارداری و حمل و نقل و یکپارچه سازی آنها قادر به کاهش موجودی خود شدند که حاصل این مطالعات مدیریت توزیع نام گرفت. در مسیر تکامل با اضافه شدن مباحث مدیریت ساخت، تدارکات و سفارشها به مدیریت توزیع مفهوم لجستیک پدید آمد و وضعیت کنونی یعنی زنجیره تامین نتیجه به هم پیوستن حلقه های عملیاتی مختلف است که در ابتدای آن عــرضه کنندگان و در انتهای آن مشتریان قرار دارند."
چقدر با این نظریه موافقید؟
آیا مدیریت انبار بوجود آورنده مدیریت زنجیره تامین بوده است؟ فکر می کنید جریان فعلی مباحث زنجیره تامین را از کجا و با چه موضوعاتی می توان شناسایی کرد؟
منبع :مدیریت زنجیره تامین و پشتیبانی تکنولوژی اطلاعات- علیرضا پویا- شماره ۱۴۵ - نشریه تدبیر- خرداد ۸۳
به نقل از سایت آی تی ایران
بازی beer game که در ایران با نام بازی نوشابه شناخته شده است، توسط دانشگاه MIT برای نمایش اهمیت تفکر سیستمی و زمینه سازی System Dynamics استفاده می شود. (بازی نوشابه در دانشگاه MIT) این بازی در این دوره به بیان مفهوم عدم قطعیت و دشواریهای مقابله با آن در زنجیره تامین می پردازد.
این بازی را به صورت آنلاین می توانید در سایتهای زیر بازی کنید:
http://www.masystem.com/beergame
http://www.beergame.lim.ethz.ch/
در ضمن آقای مولایی نیز سایتی را که این بازی ( و چند بازی آنلاین دیگر را ) می توان در آن بازی کرد معرفی کرده اند: