4/29 popup

علی خویه، مشاور بازاریابی ، فروش، تبلیغات، مدیریت و برندینگ

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت

به سایت علی خویه خوش آمديد ...
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت

کلاس های برگزار شده در مورد فروش بازاریابی مشتری مداری روانشناسی ارتباط با مشتری مهندسی فروش بازاریا

    تحقیقات بازاریابی - مشاور بازاریابی ۵۱۶ نفر يكشنبه, ۲۶ دی ۱۳۸۹، ۰۷:۱۷ ق.ظ ۰ نظر
هدف برنامه ریزی تولید ادغامی ‏‎‎‏ (Aggregate Production Planning  )استفاده مطلوب از منابع انسانی و تجهیزات است. کلمه ادغامی بدین معنی است که برنامه ریزی در یک سطحی ادغام گردد که تمام محصولاتی که از منابع و تجهیزات مشترک استفاده می کنند به طور یکجا در نظر گرفته شوند .

   برنامه ریزی تولید ادغامی در واقع فرآیند برنامه ریزی و کنترل وجوه مختلف کل فعالیت های تولید به منظور برآوردن تقاضای مشتریان کارخانه است. با فرض داشتن پیش بینی تقاضا ، ظرفیت ماشین آلات، سطح موجودی ها ، سطوح نیروی انسانی و امکانات قرارداد های جنبی ، مدیریت کارخانه باید درمورد سرعت تولید در یک دوره برنامه ریزی میان مدت نظیر 3 تا 18 ماه تصمیم گیری کند. مدیریت به هیچ وجه تمام این تصمیم گیری را در اول دوره برنامه ریزی و یا به عبارت بهتر در زمان بودجه بندی کارخانه نمی نماید ، بلکه در حقیقت مجبور است به طور پیوسته در مقابل تغییراتی که در تقاضا ، سطح نیروی انسانی و کارایی ماشین آلات و همچنین سایر عوامل غیر قابل پیش بینی اتفاق می افتد ، عکس العمل نشان دهد، لذا دراین برنامه ریزی ارائه یک راه حل قطعی و اجرای بی چون و چرای آن مسلما غیر اقتصادی خواهد بود .

   در بسیاری از کارخانجات این عکس العمل لزومی ندارد که آنی باشد، زیرا این کارخانجات عموما دارای موجودی ذخیره و یا قراردادهای جبران کسری با پرداخت جریمه هستند و در نتیجه نوسانات احتمالی در تقاضا را جبران می نماید. این تنها اقدام غیر فعالی است که یک مدیر با اتکا به موجودی ذخیره می تواند انتخاب کند. سایر اقداماتی که مدیر می تواند اتخاذ کند به شرح زیر است که عموما منجر به برخوردهایی جهت اجرای آن خواهد شد :

1-      تعدیل سطح نیروی انسانی

2-      جلب رضایت مشتری

3-      بالا بردن سطح مصرف ظرفیت ماشین آلات

4-      پایین نگهداشتن سطح موجودی

5-      برقراری ارتباط حسنه در قراردادهای جنبی

 مدیریت بر روی تعدادی از متغیرها که منجر به تعدیل سطح نیروی انسانی می گردد احاطه دارد. تنظیم اوقات اضافه کاری و زمان بیکاری و همچنین تنظیم کار در هفته خود می تواند سبب تغییر در سطح تولید جهت مقابله با تغییرات در تقاضا گردد. تغییر سطح موجودی و همچنین میزان درخواست از طریق قرارداد جنبی ، پرداخت جریمه حساب شده برای کسری کالای تقاضا شده می‌تواند باعث اجتناب از تغییر در سطح نیروی انسانی گردد.

Pos:

Point of sale or point of service (POS or PoS) can mean a retail shop, a checkout counter in a shop, or the location where a transaction occurs. More specifically, the point of sale often refers to the hardware and software used for checkouts – the equivalent of an electronic cash register. Point of sale systems are used in supermarkets, restaurants, hotels and stadiums as well as almost any type of retail establishment.

P.O.S یا پایانه فروش (Point Of Sale) دستگاهی است که در مراکز فروش کالا و خدمات نصب می شود تا در هنگام خرید و فروش کالا بجای استفاده خریدار از وجه نقد مبلغ مورد توافق بصورت الکترونیک از حساب خریدار برداشت و به حساب فروشنده (پذیرنده کارت) واریز گردد.

POS یا پایانه های فروش       : از جمله سیستمهای پرداخت الکترونیکی است و یکی از TPS  (TPS(transaction processing system)) به عنوان سیستمهای تراکنشی می باشد. این فروش از طریق کارتهای الکترونیکی صورت می گیرد و در این مسیر هیچ وجه نقدی مبادله نمی شود. این سیستم از جهت سهولت در پرداخت الکترونیکی مبادلات به خصوص در سطح خرده فروشی از اهمیت شایانی برخوردار است . سیستم pos در اصطلاح خرده فروشی (نقطه فروشی ) است که مشتری در حال حمل کالا به سمت صندوق رفته ،آماده خرید می شود و این سیستم متشکل است از یک مانیتور برای متصدی دستگاه ، یک مانیتور برای مشتری ، یک صندوق پول ، سیستم پذیرش کارت اعتباری ، پرینتر ، اسکنر ، بارکد و یک کامپیوتر حاوی نرم افزار پوز . ( قابلیتهای دیگر متناسب با نیاز فعالیت می تواند به دستگاه اضافه یا کم شود.) به عنوان مثال دستگاه پوز در یک رستوران می تواند سفارشات غذا را مستقیما به آشپزخانه انتقال دهد.این سیستم در واقع نخستین استفاده تجاری از فناوری ، ارتباط با مشتری و فروشنده است. این سیستم از قابلیتهای ارتباط همزمان کارکنان شبکه داخلی کامپیوتر ، قابلیت ثبت همزمان داده ها و  همچنین کنترل از راه دور برخوردار است.این سیستم   در واقع pos  سیستمی برای مدیریت خرده فروشی کالا است . این سیستم در واقع نرم افزار و سخت افزاری است که در غالب یک پایانه الکترونیکی و معمولا در صندوق های پرداخت مورد استفاده قرار می گیرد. پوز می تواند هزینه مدیریت یک واحد اقتصادی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و به ارتقای خدمات پس از فروش و سهولت در کار کمک بسیار کند. و این هدف اصلی در تولید پوز بوده است .انواع دستگاههای کارت خوان :

1-     دستگاه کارت خوان فروشگاهی یا  pos

2-     دستگاه کارت خوان شعبهای یا pin pad

دستگاههای کارت خوان فروشگاهی قابلیت بکارگیری تمامی کارت پولهای الکترونیک نقدی و غیر نقدی تمامی بانکهای عضو شبکه ( مانند شتاب ) را دارا می باشد. اما دستگاههای کارت خوان شعبه ای در حال حاضر فقط قابلیت بکارگیری کارت پول الکترونیکی نقدی همان بانک را دارند.

برای آشنایی می‌توانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:

http://info-tmba.ir

http://farsmarket.ir

مهدیه کربلائی _

 

آیا می‌دانید امکان خرید online و ثبت سفارش از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری می‌تواند نشانگر چه قابلیتی در سیستم‌های تولید وعملیات تولید کننده محصول یا خدمت موردنظر شما باشد؟ آیا می‌دانید ایجاد پروفایل‌های شخصی که به طور روزمره در سیستم‌های ارتباط با مشتری شرکت‌های مختلف با آن برخورد می‌کنیم چه تحولی را در شناسایی فردی مشتری و ردیابی خواسته‌های او در انبوه مشتریان ایجاد کرده‌است؟ آیا می‌دانید زمان تسلیم شدن در مقابل ویژگی‌های غیر منعطف و غیر قابل تغییر محصولات با تولید انبوه برای دستیابی به مزیت قیمت پایین‌تر رو به پایان است؟

Mass Customization به معنای استفاده از سیستم‌های تولیدی انعطاف‌پذیر مجهز به کامپیوتر است که برای تولید محصولات و خدمات منطبق بر سفارش به‌کار می‌رود. این سیستم‌ها ویژگی قیمت تمام شده پایین هر واحد محصول در رویکرد تولید انبوه و انعطاف‌پذیری برای تولید سفارشی بر مبنای خواست مشتری را در کنارهم دارد.

Mass Customization افق پیش روی حوزه صنعت و خدمات برای رقابت است. در واقع ایجاد تحول عظیمی است در تنوع و سفارشی‌سازی بدون اینکه تغییر قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ تمام‌شده ایجاد گردد. به این معنی که خدمات و محصولات به‌طور انبوه تولید می‌شوند درحالی که فرآیند تولید ظرفیت و انعطاف‌پذیری آن را دارد که خواست و سفارش انبوه مشتریان را تک به تک لحاظ کند.

برای پیاده‌سازی Mass Customization در خطوط تولیدی به نرم‌افزارهایی نیاز است که تنظیمات ساختاری محصول را انجام دهند. وجود سیستم نرم‌افزاری این امکان را ایجاد می‌کند که با اضافه کردن و یا تغییر اجزاء تشکیل‌دهنده محصول، با توجه به سفارش ثبت شده توسط هر مشتری، آن را مطابق سفارش تولید نمایند.

برای مثال شرکت DELL از پرفروش‌ترین عرضه کنندگان نوت‌بوک در سراسر دنیاست. در سیستم دریافت سفارش؛ هر مشتری می‌تواند نوت‌بوکی با مشخصات مورد نظر خود را سفارش دهد و در زمان تعیین شده آن را باقیمتی معادل قیمت متداول بازار دریافت نماید.
روش‌های گوناگونی برای ایجاد و حفظ این خصیصه در فرآیند تولید و عرضه محصول یا خدمت به طور انبوه وجود دارد که برای آشنایی می‌توانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:

http://www.madeforone.com/us/concepts/MCDefinition.html

http://www.build-to-order-consulting.com/mc.htm

http://mass-customization.blogs.com

مقدمه :
ارتباط بین تکنولوژی و تجارت به سال های خیلی دور باز می گردد . در واقع رونق تجارت از یک پیشرفت تکنیکی آغاز شد . حدود 2000 سال قبل از میلاد ، فنیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا نخستین گروهی باشند که از دریای مدیترانه گذشته و به سرزمین های دور ، دست می یابند . با این پیشرفت برای اولین بار در تاریخ جهان مرزهای جغرافیایی برای انجام تجارت گسسته و تجارت با مردمی از اقوام دیگر آغاز شد . «تجارت الکترونیک» مفهوم جدیدی نیست ولی در سال های اخیر رشد فزاینده و غیر قابل پیش بینی داشته که عامل اصلی آن «اینترنت » است . اینترنت یا ابر بزرگراه اطلاعاتی ، شبکه ارتباطی بین صدها میلیون کامپیوتر در سراسر جهان است که سابقه ای بسیار کم دارد . اولین بار پس از جنگ جهانی دوم ، وزارت دفاع آمریکا بر این فکر شد که اگر جنگ هسته ای در آینده اتفاق بیفتد ، اولین مراکز مورد تهاجم ، مراکز مخابراتی و ارتباطی خواهد بود . بنابراین دانشمندان سیستمی را پایه ریزی کردند که پایگاههای نظامی و مراکز مهم را از طریق یک شبکه ارتباطی به هم متصل کرد تا اگر یکی از این خطوط ارتباطی در هنگام جنگ آنها قطع شد سیستم به صورت شبکه به هم متصل بوده و از راه دیگر این ارتباط میسر شود  با این طرز تفکر اولین بار در سال 1969 میلادی 4 کامپیوتر و درسال 1983میلادی 562 کامپوتر به هم متصل شد .
همان طور که اشاره شد یکی از گروههایی که به پیشرفت اینترنت کمک کرد گروه تجار بود که مفهومی را به نام تجارت الکترونیک به وجود آورد . در سال های اخیر این حقیقت برای تمام شرکت ها مسلم شده که تجارت الکترونیکی ، منافع ملی بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیکی را می توان انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت online و از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سال های اخیر در بستر inntement رشد فزاینده ای داشته است . این امر می تواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهایی فیزیکی و غیر فیزیکی (نظیر اتومبیل و یا نرم افزارهای کامپیوتری) ، ارائه سرویسهای مختلف به مشتریان (نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی) و دیگر موارد تجاری (هم چون تبادل کالا به کالاو راه اندازی مناقضات و مزایدات) باشند .

 یکی از انواع روشهای تجارت الکترونیکی روش تجارت Consumer ti Consumer – c2c می باشد:

انجام مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت ، در این گروه از تجارت الکترونیکی می گنجد نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیکی که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است را می توان در سایت ebay مشاهده کرد .

 

برای مشاهده مقاله کامل به آدرس زیر مراجعه کنید:  http://article.mjsoft.ir/Default.aspx?ID=114

 

برای مدیریت زنجیره تامین تعاریف متعددی ارائه شده است. به عنوان مثال  Chopra مدیریت زنجیره تامین را به صورت زیر تعریف می کند :

زنجیره تامین دریردارنده تمام بخشهایی است که به صورت مستقیم یا  غیر مستقیم برای برآورده کردن خواسته های مشتری فعالیت می کنند.

این تعریف در بر دارنده چند نکته است:

- زنجیره تامین در بر گیرنده چند جز مختلف است که ماهیت عملیاتی آنها لزوما ماهیت حقوقی ندارد ( ممکن است مالک چند جز از عملیات زنجیره تامین یکی باشد)

- یک زنجیره تامین حول خواسته مشتری شکل می گیرد. در حقیقت چیزی که زنجیره تامین را به وجود می آورد (و به تبع آن استراتژی و ساختار آن را شکل می دهد و نوع فعالیتها و نحوه انجام آنها را مشخص می کند) آن خواسته ای از مشتری است که انتخاب می شود تا زنجیره تامین به آن پاسخ دهد.

- درست است که خواسته های مشتری برای تک تک اعضای زنجیره تامین اهمیت دارد اما نمی توان گفت که همه آنها فقط به خواسته مشتری جواب می دهند. بسیاری از اعضای زنجیره ها در چند زنجیره تامین مشترکند و فعالیتهایی را انجام می دهند که به خواسته مشتری یک زنجیره تامین خاص مستقیما ارتباط ندارد. به عنوان مثال خدمات حمل و نقل یا بیمه. اگر چه بدون این اجزا ارتباطات بین اعضای زنجیره برقرار نمی شود، اما برای من به عنوان یک مصرف کننده ، اهمیتی ندارد که تلویزیون مرا کدام شرکت کشتیرانی حمل کرده است. مهم آن است که ویژگیهای فنی و کیفی خاصی را داشته باشد.

- همان گونه که د رکلاس هم دیدیم،  مشتری خواسته های مختلفی دارد. بر مبنای این خواسته ها می توان بازار را بخش بندی کرد. معمولا هر زنجیره تامین قرار است که به خواسته های بخش خاصی از بازار پاسخ دهد . این مساله را می توان در طراحی ساختار زنجیره تامین و نحوه قرار دادن و تنظیم پیشرانهای زنجیره مشاهده کرد.

در جلسات آینده در مورد پیش رانها به تفصیل بیشتری صحبت خواهیم کرد.


در مقدمه مقاله ای که به نقل از مجله تدبیر در سایت آفتاب هم قرار گرفته است و به ارتباط فن آوری اطلاعات و زنجیره تامین می پردازد ذکر شده است:

"مدیریت زنجیره تامین نتیجه تکاملی مدیریت انبارداری است. در دهه 60 کارشناسان با مطالعه بر روی رابطه داخلی بین انبارداری و حمل و نقل و یکپارچه سازی آنها قادر به کاهش موجودی خود شدند که حاصل این مطالعات مدیریت توزیع نام گرفت. در مسیر تکامل با اضافه شدن مباحث مدیریت ساخت، تدارکات و سفارشها به مدیریت توزیع مفهوم لجستیک پدید آمد و وضعیت کنونی یعنی زنجیره تامین نتیجه به هم پیوستن حلقه های عملیاتی مختلف است که در ابتدای آن عــرضه کنندگان و در انتهای آن مشتریان قرار دارند."

چقدر با این نظریه موافقید؟

آیا مدیریت انبار بوجود آورنده مدیریت زنجیره تامین بوده است؟ فکر می کنید جریان فعلی مباحث زنجیره تامین را از کجا و با چه موضوعاتی می توان شناسایی کرد؟

 

منبع :مدیریت زنجیره تامین و پشتیبانی تکنولوژی اطلاعات- علیرضا پویا- شماره ۱۴۵ - نشریه تدبیر- خرداد ۸۳


امروزه مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکى از مبانى زیر ساختى کسب و کار  و ارائه محصول به مشتریان در دنیا مطرح است. هدف این مقاله مرورى بر مباحث مدیریت زنجیره تامین است و در آن پس از بیان مفاهیم آن، ارتباط آن با تجارت الکترونیک و به طور کلى نقش آن در فناورى اطلاعات مورد بررسى قرار گرفته است. این مقاله سعى دارد تا با روشن کردن مفاهیم اصلى مدیریت زنجیره تامین جایگاه آن را در توسعه فناورى اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیک تبیین کند.

به نقل از سایت آی تی ایران


لینکهای مربوط به انجام بازی در اینترنت را در پستهای قبلی معرفی کردیم. در این پست می خواهیم فهرستی از دلایل احتمالی نوسانات شدید در موجودی را تهیه کنیم.
همان گونه که دیدید، سفارشات مشتری نهایی نسبتا ثابت است و فقط یک افزایش پله ای دارد. اما موجودیهای سایر مراحل زنجیره ، کمبودهای 30، 40، 50 وحتی بیشتر را از یک سو و موجودیهای 50، 70و حتی بیشتر از سوی دیگر را شامل می شود.
اگر نگاهی به سفارشات بیندازیم، متوجه می شویم که سفارشهای مشتری به ارقامی از رده 10 و حتی بیشتر (سفارشات 10-12 تایی در ابتدای کار، و سفارشات 40-50 تایی بعدی) تبدیل شده است.
به راستی چرا؟ چه عاملی باعث شد که شما سفارشات مشتری را از خلال مراحل زنجیره نبینید؟
تاخیر در دریافت محموله های سفارش داده شده؟
جریمه های مربوط به کمبود؟
مراحل طولانی و وقت گیر سفارش دهی؟؟
تاکید بر ارتباط مراحل زنجیره ها فقط از طریق سفارشات؟؟
شیوه غلط سفارش دهی؟
عدم ارتباط زنجیره های مختلف با یکدیگر؟؟

همان گونه که در کلاس نیز مورد اشاره قرار گرفت، این اثر در زنجیره های تامین واقعی و بدون فرضهای ساده انگارانه ما در کلاس، به کرات رخ می دهند و "اثر شلاقی" نام گرفته اند.
در جلسه آینده بر روی این اثر و دلایل بوجود آورنده آن بیشتر صحبت می کنیم....

بازی beer game که در ایران با نام بازی نوشابه شناخته شده است، توسط دانشگاه MIT برای نمایش اهمیت تفکر سیستمی و زمینه سازی System Dynamics استفاده می شود. (بازی نوشابه در دانشگاه MIT) این بازی در این دوره به بیان مفهوم عدم قطعیت و دشواریهای مقابله با آن در زنجیره تامین می پردازد.

این بازی را به صورت آنلاین می توانید در سایتهای زیر بازی کنید:

http://www.masystem.com/beergame

http://www.beergame.lim.ethz.ch/

http://beergame.mit.edu/

 

در ضمن آقای مولایی نیز سایتی را که این بازی ( و چند بازی آنلاین دیگر را ) می توان در آن بازی کرد معرفی کرده اند:

 

http://forio.com/resources/the-near-beer-game


از جمله اقدامات استراتژیک برای مبارزه با عدم قطعیت یکپارچه سازی در زنجیره تامین می باشد. پیامد یکپارچه سازی آن است که تمام نقش آفرینان زنجیره تامین از طریق آن اثرات هر گونه حرکت و یا تغییری که در یک یا چند حلقه زنجیره ایجاد می شود را حس می کنند. در صورتی که میزان آگاهی اعضاء از تغییرات زنجیره یکسان باشد همه خود را در جهت تغییرات تطبیق داده و عکس العمل بموقع نشان خواهند داد. به نظر شما چگونه می توان با استفاده از یکپارچه سازی بر عدم قطعیت تقاضا تا حد قابل قبولی غلبه کرد؟؟


وبسایت علی خویه | http://khooyeh.com

این مطلب را به اشترک بگذارید

یاهو مسنجر بالاترین فیس نما کلوب فریندفید ایمیل خوشمزه دیگ تویتر فیس بوک گوگل پلاس

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندیدنگ


    تماس با ما:
    khooyeh@gmail.com 09122991608 - 09372991608
    ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر، اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، CRM، مهندسی فروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، فروشگاه، مدیریت پخش و توزیع، فروش مویرگی، هدفگذاری، تقسیم بازار، راه اندازی دپارتمان فروش وبازاریابی، استقرار سیستم توزیع و فروش مویرگی، راه اندازی فروشگاه زنجیره ای، چیدمان فروش، کلینیک بازاریابی، برنامه بازاریابی و .... مشاوره فروش، مشاوره و اجرای راهکارهای افزایش فروش، مشاوره و اجرای مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی، اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابی مویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، و .... هدف ما ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه بازاریابی و مهندسی فروش و برند با تمرکز بر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در قالب ارائه راهکار، تعیین استراتژی، برنامه ریزی، پیاده سازی و آموزش با استفاده از متدلوژیها و تکنولوژیهای معتبر جهانی می باشد. وظیفه ما افزایش فروش و سهم بازار شرکت شما، استفاده بهینه از فرصتهای تجاری، کاهش هزینه های بازاریابی و فروش و بهره مندی از سیستمها و راهکارهای نوین مدیریت بمنظور رویارویی با چالشهای پیش رو در دو سطح ملی و بین المللی می باشد.
/span