4/29 popup

علی خویه، مشاور بازاریابی ، فروش، تبلیغات، مدیریت و برندینگ

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت

به سایت علی خویه خوش آمديد ...
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت

80 ایده خلاق

    تحقیقات بازاریابی - مشاور بازاریابی ۷۰۲ نفر يكشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۸۸، ۰۳:۴۰ ب.ظ ۰ نظر

Лучшая реклама когда либо виданая

بقیه عکس ها در ادامه مطلب

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая

Лучшая реклама когда либо виданая
 
 
new cool gadget

new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget
new cool gadget

چاپ روی سی دی خلاقانه

Креативные диски

بقیه عکس ها در ادامه مطلب


Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

Креативные диски

 
 

سایت فکر نو

شعار این سایت هست:  "با سایت فکرنو به سرزمین خلاقیت سفر کنید"

در صفحه درباره سایت می خوانیم :

سایت فکر نو   توسط گروه علمی و پژوهشی سایت  ایجاد  شده است  که هدف از آن بررسی و مطالعه در خصوص  خلاقیت ،نوآوری  و کارآفرینی و دیگر موضوعات مرتبط  می  باشد  .

اهداف راه اندازی این سایت بشرح زیر می باشد:

-مطالعه منابع در خصوص خلاقیت ،نوآوری  و کارآفرینی  و انتقال آن به علاقمندان از طریق  اینترنت

-تدوین متون آموزشی جهت  ارائه  به علاقمندان

-تبادل نظر  با علاقمندان در خصوص  موضوعات بیان  شده  به منظور  ارتقاء دانسته ها در  سطح جامعه


در اینجا هم می توانید کتاب های  معرفی  شده در سایت فکرنو را مشاهده کنید.

یکی از کتابهای خوبش این کتاب بود:

کتاب " آموزش  کاربردی خلاقیت و حل خلاق مساله "

شناسنامه کتاب :

ترجمه و تالیف  : دکتر حسن قاسم زاده 

آماده سازی و نظارت بر چاپ  : موسسه  قصیده سرا- ghasidehsara@hotmail.com

چاپ : اول

سال انتشار : تابستان  1381

تیراژ: 2000جلد

قیمت کتاب : 16000 ریال

تعداد صفحات : 225

توضیحات در مورد کتاب  :

در پیشگفتار  این کتاب بیان شده است  که کتاب حاضر می تواند  وسیله ای پرتوان برای آموزش فرآیند مهم حل خلاق مسائل اسبورن-پارنز در موسسات آموزشی در کلیه سطوح- از  دبستان گرفته تا دانشگاه ، در موسسات آموزشی خصوصی و هنرستانها و کلیه رشته ها و گرایشهای  فنی و علمی قرار گیرد. علاوه بر این موسسات آموزشی با استفاده از فرآیند حل خلاق مسائل می توانند زمینه های آموزشی خود را، نه از طریق آموزش  سنتی که گرایش به یادگیری از طریق  محفوظات دارد بر پایه یادگیری و تفکر خلاق تدریس کنند.

این کتاب از سه بخش شامل موارد زیر تشکیل یافته است :

بخش اول : کتاب راهنما

بخش دوم :کتاب عمل

بخش سوم : تجارب چهل ساله دکتر پارنز


و این هم لینک صفحه مقالات این سایت

http://www.fekreno.org/LISTFEK.HTM


اصول چهل گانه تریز



تریز روشی نظام یافته برای پرورش خلاقیت است. این روش توسط آلتشولر که در اداره ثبت اختراعات روسیه کار می کرد، از مطالعه بیش از بیست هزار اختراع و دسته بندی نکات مشترک آنها به دست آمده است. با چک کردن اصول زیر در حل هر مسأله ای، تا حدودی اطمینان حاصل می شود که تمام نکاتی که ممکن است باعث ایجاد خلاقیت در حل مسأله شوند، مورد بررسی قرار گرفته اند. توجه به هر یک از این اصول می تواند جنبه هایی از خلاقیت را در حل مسأله بگنجاند:
اصل 1 - جداسازی
الف) جسم را به اجزای جدا از هم تقسیم کنید.
ب) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید.
ج) میزان قطعه قطعه بودن جسم را افزایش دهید.
مثال: تقسیم شدن تسمه نقاله به نوارهای باریک، باعث کارایی بیشتر آن شده است.
 
اصل 2- استخراج
الف) مشخصه یا قطعه ای مزاحم جسم را از آن جدا کرده یا حذف کنید.
ب) تنها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند.
مثال: استفاده از نوار آموزشی یک سمینار به جای رفتن به خود سمینار برای صرفه جویی در هزینه های آموزش (جدا کردن قسمت مفید که همان مطالب ارائه شده در نوار آموزشی است که تنها مشخصه لازم است.)
مثال: استفاده از مترسک به جای آدم برای فراری دادن پرندگان از مزارع (گزینش فرم بدن از سایر مشخصات انسان).
اصل 3- کیفیت موضعی الف) از ساختار همگن یک جسم یا محیط خارجی (عملکرد بیرونی)، به سوی ساختار ناهمگن گذر کنید.
ب) اجرای مختلف جسم را به انجام کارکردهای مختلف وا دارید.
ج) هر قسمت از جسم را، در شرایطی که عملکرد آن مطلوب تر است قرار دهید.
مثال: مداد پاک کن: یک طرف آن برای نوشتن و یک طرف دیگر برای پاک کردن لذا هر طرف آن از کیفیت موضعی مختلفی برخوردار ست.
مثال: چکش دوسر که از یک طرف آن برای کوباندن میخ و از طرف دیگر آن برای کشیدن میخ استفاده می شود.
اصل 4 - عدم تقارن
الف) فرم تقارن یک جسم را با فرم نامتقارن آن جایگزین کنید.
ب) در صورتی که جسم موجود نامتقارن است میزان عدم تقارن آن را افزایش دهید.
مثال: کلیدها معمولا غیر متقارن و غیر شبیه بهم هستند.
مثال: پلاک سه شاخه ای برق برای رعایت سیم فاز و نول به صورت غیر متقارن است تا فقط از یک طریق در پریز مربوطه وارد شود.
مثال: عینک هم از نظر افقی غیر متقارن هست و هم از نظر نوع عدسی متناسب با هر چشم و احتمالاْ با کانون های نوری متفاوت است.
اصل 5 - ترکیب کردن (ادغام کردن) الف) اجسام مشابه یا اجسامی را که برای انجام عملکردهای پیاپی در نظر گرفته شده اند به صورت مکانی با یکدیگر ترکیب کنید.
ب) عملکردهای مشابه یا پیاپی را به صورت زمانی با یکدیگر ترکیب کنید.
مثال: ترکیب آب گرم و سرد توسط شیرهای ترکیبی.
مثال: استفاده از کاتریج رنگی در پرینتر برای ترکیب رنگ ها.
اصل 6 - جامعیت
به منظور رفع نیاز به چند جسم، یک جسم می تواند عملکرد های چند گانه ای ارائه دهد.
مثال: چاقوی ارتشی سویسی (چند کاره)
مثال: آچار فرانسه که با تغیر اندازه آن می توان برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف از آن استفاده کرد.
اصل 7 - تو در تو بودن
الف) جسمی را داخل جسم دوم و جسم دوم را نیز داخل جسم سوم قرار دهید.
ب) جسمی از داخل حفره ای در جسم دیگر بگذرانید.
مثال: آنتن های تلسکوپی و تو درتو
مثال: متر اندازه گیری فنری
مثال: عروسک های روسی تو درتو
مثال: میز و صندلی های در هم رو
مثال: ظروف و وسایل آشپزخانه تو درتو
 
اصل 8 - عامل تعادل و توازن
الف) وزن جسم را به وسیله اتصال دادن آن با جسم دیگری که دارای نیروی بالا برنده است، جبران کنید.
ب) وزن جسم را به وسیله نیروهای آیرودینامیکی یا هیدرودینامیکی جبران کنید.
مثال: کیسه هوا (آبدان) ماهی برای حفظ تعادل آن در آب
مثال: بال عقب ماشین های مسابقه ای برای حفظ تعادن آنها در سرعت های بالا
 
اصل 9 - مقابله پیشاپیش
الف) در صورتی که لازم است عملکردی انجام شود، مقابله پیشاپیش نسبت به آن را مد نظر داشته باشید.
ب) در صورتی که لازم است جسمی تحت کشش باشد، کشش متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید.
مثال: لباس قلعی ضد اشعه X
 
اصل 10 - کنش پیشاپیش
الف) کنش مورد نیاز را به صورت کلی و جزئی، پیشاپیش انجام دهید.
ب) به اجسام طوری نظم بدهید که بدون اتلاف وقت در زمانی که منتظر کنش هستند، وارد عمل شوند. (در مناسب ترین وضعیت)
مثال: دیوارهای پیش ساخته
مثال: مرغ پرکنده و از قبل آماده شده
 
اصل 11- حفاظت پیشاپیش
قابلیت اطمینان نسبتا پایین یک جسم را با یک حرکت خنثی کننده، پیشاپیش جبران کنید.
 
اصل 12 - هم پتانسیلی
شرایط کار را طوری تغییر دهید که لازم نباشد جسمی بالا رفته یا پایین بیاید.
مثال: استفاده از قفل کانال برای حر کت کشتی از یک سطح به سطح دیگر.
 
اصل 13 - معکوس کردن الف) به جای عملکردی که توسط مشخصات مساله تحمیل شده عملکرد مخالف آن را به کار گیریم.
ب) شئ را به یک قطعه متحرک تبدیل کنید، یا اینکه قطعات غیر متحرک را متحرک ساخته و محیط خارج را غیر متحرک نماید.
مثال: یک شرکت آمریکایی نوشابه ای با نام تجاری dnL به بازار عرضه کرده که معکوس نام تجاری 7up است و از این ایده بسیار سود برده است.
 
اصل 14 - کروی ساختن الف) قطعه های خطی و سطوح مسطح را با قطعات و سطوح خمیده و همچنین اشکال مکعبی را با اشکال کروی تعویض کنید.
ب) از غلتک ها، توپ ها و مارپیچ ها استفاده کنید.
 
اصل 15- پویایی
الف) مشخصات جسم یا محیط خارج را به گونه ای بسازید که برای عملکرد بهینه، عملیات در هر مرحله به طور خودکار تنظیم شود.
ب) جسم را به عناصری تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم، موقعیت خود را تغییر دهند.
ج) در صورتی که جسمی غیر قابل حرکت یا قابل تعویض کنید.
مثال: صندلی تا شو
 
اصل 16- عملکرد ناقص، بیش از حد یا مازاد
اگر به دست آوردن 100% یک اثر مطلوب مشکل است، برای ساده سازی مساله مقداری کمتر یا بیشتر از آن را به دست آورید.
 
اصل 17 - حرکت به ابعادی جدید الف) مسائل مربوط به حرکت خطی جسم را با امکان پذیر ساختن حرکت در دو بعد، برطرف کنید (در راستای یک سطح). به نحو مشابه، مسائل مربوط به حرکت جسم در یک صفحه را با امکان پذیر ساختن حرکت در سه بعد، برطرف نمایید.
ب) به جای آرایش اجسام در یک لایه، آرایشی چند لایه ای را به کار ببرید.
ج) جسم را کج کرده یا بر روی لبه خود بچرخانید.
د) تصاویر را بر روی سطوح مجاور یا عقب جسم بیاندازید.
 
اصل 18- ارتعاش مکانیکی الف) جسم را به ارتعاش وا دارید.
ب) اگر جسم در حال نوسان است، فرکانس آن را تا حد فرا صوت افزایش دهید.
ج) فرکانس تشدید را به کار بگیرید.
د) به جای ارتعاشات مکانیکی از ارتعاشات پیزو استفاده کنید.
ه) ارتعاشات فرا صوت و میدان الکترومغناطیسی را با هم به کار بگیرید.
 
اصل 19 - عملکرد دوره ای
الف) به جای عملکرد مستمر از یک عملکرد دوره ای (ضربه ای) استفاده کنید.
ب) در صورتیکه یک عملکرد هم اکنون دوره ای است، فرکانس آن را عوض کنید.
ج) از توقف های بین ضربه ها برای تامین کنش های اضافی بهره بگیرید.
 
اصل 20 - تداوم کنش مفید
الف) عملکرد را بدون توقف به انجام برسانید، در این حال باید تمام قطعات جسم به طور مستمر و با ظرافت کامل، در حال کار باشند.
ب) یک حرکت زاید و واسطه ای را حذف کنید.
مثال: استفاده از پرینتری که هم در موقع رفت و هم در موقع برگشت کاتریج آن عمل پرینت را انجام می دهد. (تداوم کنش مفید)
 
اصل 21- حمله سریع عملکرد زیان بار یا خطرناک را با سرعت بسیار بالا به انجام برسانید.
مثال: بهره گیری از دریل پر سرعت برای تراش دندان بدون احساس درد.
 
اصل 22- تبدیل ضرر به سود
الف) یک اثر زیان بار یا یک عامل زیان بار محیطی را برای به دست آوردن یک اثر مثبت به کار بگیرید.
ب) با ترکیب یک عامل زیان بار با یک عامل زیان بار دیگر، آن را از میان بردارید.
ج) مقدار کنش زیان بار را تا جایی که ضررهای آن بر طرف شود، افزایش دهید.
 
اصل 23- باز خورد
الف) بازخورد را ارائه کنید.
ب) در صورتی که بازخورد هم اکنون موجود است، آن را معکوس کنید.
 
اصل 24- واسطه و میانجی
الف) برای انتقال یا انجام یک عملکرد، از یک جسم واسطه استفاده کنید.
ب) جسم به طور موقت به جسم دیگری که حذف کردن آن آسان است، متصل کنید.
 
اصل 25- خدمت دهی به خود
الف) کاری کنید که شئ مورد نظر کارهای خدماتی، کارکردهای کمکی و عملیات مربوط به تعمیرات خود را، خود انجام دهد.
ب) از زایدات مواد و انرژی استفاده کنید.
 
اصل 26- کپی کردن
الف) به جای استفاده از جسمی که ساختار پیچیده دارد، گران قیمت و حساس است و کار با آن راحت نیست، از کپی ساده و ارزان قیمت آن استفاده کنید.
ب) یک جسم یا سیستمی متشکل از چند جسم را با کپی و یا تصاویر اپتیکی آن تعویض کنید برای کوچک و بزرگ کردن تصویر می توانید از یک مقیاس استفاده کنید.
ج) در صورتی که از کپی های اپتیکی با نور معمولی استفاده می کنید آنها را با نوع مادون قرمز یا ماورای بنفش تعویض کنید مثال: استفاده از زیور آلات بدلی به جای اصلی
 
اصل 27- استفاده از جسم ارزان قیمت با عمر کوتاه به جای جسم گران قیمت و با دوام یک جسم گران قیمت را با مجموعه ای از اجسام ارزان قیمت تعویض کرده و از برخی مشخصا ت چشم پوشی کنید (برای مثال عمر طولانی).
مثال: استفاده از کبریت به جای فندک برای روشن کردن سیگار
مثال: استفاده از وسایل یک بار مصرف (نظیر ظروف - دستمال - تیغ - فندک - دوربین - موبایل - پیش بند کودک - مسواک - لباس آزمایشگاه - کلاه و غیره)
 
اصل 28- تعویض یک سیستم مکانیکی
الف) سیستم مکانیکی را با یک سیستم نوری صوتی یا بویایی تعویض کنید.
ب) از میدان های الکترونیکی، مغناطیسی یا الکترو مغناطیسی برای اثر گذاری بر جسم استفاده کنید.
ج) میدان ها را تعویض کنید.
د) یک میدان را به همراه ذرات فرو مغناطیس به کار ببرید.
 
اصل 29- استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرو لیک
قطعات جامد یک جسم را با مایع یا گاز تعویض کنید این قطعات برای باد شدن می توانند از هوا یا آب استفاده کنند، همچنین می توانید بالش های هوا یا هیدرواستاتیک را به کار بگیرید.
 
اصل 30- پرده های انعطاف پذیر یا پوسته های نازک
الف) ساختار معمول را با غشای انعطاف پذیر و پرده های نازک تعویض کنید.
ب) یک جسم را به وسیله پرده های نازک غشای ظریف از محیط خارج آن جدا کنید.
 
اصل 31 - استفاده از متخلخل الف) جسم را متخلخل نموده یا از اجرای متخلخل اضافی استفاده کنید (به صورت محتویات داخلی، روکش و غیره)
ب) در صورتی که جسم هم اکنون متخلخل است، حفره ها را پیشاپیش با ماده ای پر کنید.
 
اصل 32- تعویض رنگ
الف) رنگ جسم یا محیط اطراف آن را تغییر دهید.
ب) شفافیت جسم یا محیط اطراف آن را تغییر دهید.
ج) به منظور مشاهده بهتر اجسام یا اشیایی که دیدن آنها مشکل است، از مواد افزودنی رنگین استفاده کنید.
د) در صورتی که هم اکنون از چنین مواد افزودنی استفاده می شود، از علایم درخشان یا اجزای ردیاب استفاده کنید.
مثال: شیشه الکترو کرومیک (تغییر رنگ بر اساس تابش نور)
 
اصل 33- همجنس و همگن سازی کاری کنید که اجسام با جسم اولیه هم جنس خود، یا جنسی با رفتار مشابه جنس خود، تعامل داشته باشند.
 
اصل 34- ردکردن و باز سازی قطعات
الف) پس از تکمیل یک عملکرد و یا بی استفاده شدن یک جزء از جسم، آن را دور انداخته یا تغییر دهید (مثلا آن را تخریب یا حل کنید یا بخار نمایید)
ب) هر قطعه استفاده شده جسم را سریعاً بازسازی کنید.
مثال: پوکه گلوله مسلسل یا تفنگ پس از شلیک بلا مصرف بوده و بیرون انداخته می شود.
 
اصل 35- تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی یک جسم حالت کلی یک جسم، تراکم چگالی، میزان انعطاف پذیری و یا دمای جسم را عوض کنید.
مثال: صابون مایع
 
اصل 36 - تغییر فاز اثری را که زمان تغییر فاز یک ماده اتفاق می افتد، به کار بگیرید نمونه های زمان تغییر حجم یا زمان تغییر حجم یا زمان آزاد سازی یا جذب انرژی هستند.
 
اصل 37- انبساط حرارتی
الف) از انبساط (انقباض) یک ماده به کمک حرارت (سرما) استفاده کنید.
ب) از مواد متفاوت با ضرایب انبساط حرارتی متفاوت بهره بگیرید.
مثال: سویچ های حرارتی
 
اصل 38 - استفاده از اکسید کننده های قوی
الف) هوای معمولی را با هوای غنی شده جایگزین کنید.
ب) هوای غنی شده را با اکسیژن جایگزین کنید.
ج) در داخل اکسیژن یا هوا، ماده را در معرض اشعه یونیزه کننده قرار دهید.
د) از اکسیژن یونیزه شده استفاده کنید.
مثال: کپسول غواصی
 
اصل 39 - محیط بی اثر الف) محیط معمولی را با محیط بی اثر تعویض نمایید.
ب) فرایند را در خلا به انجام برسانید.
 
اصل 40 - مواد مرکب
ماده همگن را با یک ماده مرکب جایگزین کنید.

واژه تریز بر گرفته از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد:
Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch
که معادل واژه انگلیسی Theory of Inventive Problem Solving به معنای حل خلاقانه مسئله است.
این دانش در سراسر جهان تحت عنوان تریز شناخته می شودو متداول شدن این نام به علت این است که بنیانگذار آن، دانشمند خلاقیت شناس روسی « گنریچ سائولویچ آلترشولر» است.
در حال حاضر درباره تریز به عنوان دانش تخصصی تحقیقات وسیعی به عمل می آید و اصول و مفاهیم آن توسط بسیاری از دانشمندان، پژوهشگران، مدیران، مهندشان و کارشناسان رشته های مختلف علمی در جهت حل مسائل و ایجاد نوآوری بکار گرفته می شود. این علم در مدیریت بازاریابی و تبلیغات به شدت در حال گسترش است.

سیستم چهارمرحله ای حل مسائل تبلیغات یا فرآیند پله ای تریز شامل موارد زیر است:

1.      شناخت مسئله تبلیغات
2.      فرمول بندی مسئله تبلیغات
3.      جستجوی مسائل قبلا حل شده (استفاده از 39 پارامتر مهندسی تبلیغات)
4.      استفاده از الگوهای راه حلهای کشف شده (بکارگیری 40 اصل اختراع درتبلیغات)

سطوح 5 گانه حل مسئله و نوآوری در تبلیغات می تواند شامل موارد زیر باشد:

1.      راه حل های مشخص تبلیغات
2.      بهبودهای کوچک در استراتژیها و تکنیکهای اجرایی
3.      بهبودهای بزرگ ( در رسانه، پیام ، شعار،نشانه و ...)
4.      مفاهیم جدید در تبلیغات ( در رسانه، پیام ، شعار،نشانه و ...)
5.      کشف بنیادی در سیستم ها و برنامه های تبلیغات

اگر متخصص تبلیغات بخواهد مسیری را برای رسیدن به راه حل ایده آل تبلیغات دنبال کند، از پایین ترین سطح دانش و تجربیات شخصی شروع کرده و کار را تا بالاترین سطح ادامه می دهد. بیشتر راه حلها از دانش موجود در شرکت ، آن صنعت و یا دیگر صنایع قابل استنتاج استاما فرآیند پله ای که در تریز استفاده می شود، به استفاده بهینه از کل دانش تبلیغات تاکید کرده و یک راه حل کلی را ارائه می دهد.

منبع: سایت طراحی صنعتی ایرانی

Триз

 Теория решения изобретательских задач

TRIZ
Teoriya Resheniya Izobretatelskikh Zadatch

1.    معنای TRIZ:
 واژه TRIZ (تریز) برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد :«   Teoriya Resheniya Izobretatelskikh Zadatch  »  که برابر انگلیسی آن عبارت
 «Theory of Inventive Problem Solving»  (با مخفف TIPS) است که به معنی  نظریه حل ابداعانه ی مسئله می باشد . این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می شود و متداول شدن این نام به این علت است که بنیانگذار آن ، دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر (GENRISH .S. Altshuller) (1998-1926) می باشد.
و این صفحه هم لینک شده به سایت ویکیپدیا درباره آلتشولر.


 دانش TRIZ با نام ها و عنوان های توصیف گر مختلفی مانند نوآوری نظام یافته[1] ، خلاقیت اختراعی[2] ، فناوری خلاقیت و نوآوری[3]، روش شناسی اختراع[4]، الگوریتم اختراع[5]، روش شناسی حل مسئله های ابداعی[6]، روش شناسی حل ابتکاری و ابداعانه ی مسئله[7] ، مهندسی خلاقیت و نوآوری[8] ، روش شناسی خلاقیت[9]، خلاقیت شناسی اختراع[10]، خلاقیت شناسی فناوری[11]و مواردی از این قبیل نامیده می شود (گلستان هاشمی 1382 ، 12) .
 
 2.      تعریف TRIZ:
دانش TRIZ می تواند در دامنه ای از یک طیف مفهومی و گستره ای از تعاریف قرار بگیرد که یک انتهای آن نوعی جهان بینی خلاق یا رویکردی جامع به علوم و فناوری و انتهای دیگر آن انواعی از ابزارهای حل خلاق مسئله و فنون خلاقیت و نوآوری را شامل گردد.
آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوری خلاقیت و نوآوری می داند . با نتیجه گیری از دیدگاه آلتشولر می توان TRIZ را نوعی علم خلاقیت شناسی (Creatology) دانست .
« TRIZ عبارت است از یک دانش انسان گرای مبتنی بر روش شناسی نظام یافته برای حل ابداعانه ی مسئله »[12].
«TRIZ عبارت است از نوعی رویکرد الگوریتمی برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه» 12
تحقیقات TRIZ با بیان این فرضیه آغاز می شود که یکسری اصول جهان شمول اختراع وجود دارد که مبنایی برای نوآوری خلاق با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته می باشد .
 
 3.      تاریخچه TRIZ :
شالوده های دانش TRIZ از سال 1946 توسط گنریچ آلتشولر بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه گذاری شد .
آلتشولر که پدر TRIZ لقب دارد در 15 اکتبر 1926 در روسیه (شهر تاشکند - شوروی سابق) متولد گردید. وی که از همان دوران نوجوانی نسبت به ابداعات و اختراعات کنجکاوی و علاقه خاصی داشت و اولین اختراع خود را در سن 14 سالگی انجام داد. وی پس از آن در اداره ی ثبت اختراعات مشغول به کار شد.
کار او کمک به مخترعین برای ثبت اختراعاتشان بود . او در حین کار، گاهی به حل مسائل فنی آنان کمک می کرد . در این دوران بود که او دریافت حل مسائل فنی که منجر به اختراع و نوآوری می شود به اصول و روش هائی فراتر از تکنیک های خلاقیت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد .
  تفاوت این تئوری با تئوری های  در نوع نگرش مبتکران در حل خلاقانه مشکلات  است:[13]
v   ادیسون اعتقاد داشت چاره هر کار ، 99 درصد تلاش ، کوشش و عرق ریختن و تنها یک درصد الهام است . البته او با در اختیار داشتن ده ها دستیار ، در دنیای رقابتی امروز نیز زندگی نمی کرد ، بنا بر این می توانست دست به انجام هزاران آزمایش بزند .
v   انیشتن نیز به 90 درصد تلاش و کوشش و تنها 10 درصد الهام معتقد بود .
v   آلتشولر بر این باور بود که می توان به گونه ای نظام یافته با الهام گیری از راه حل های خلاقانه قبلی دست به ابداع و اختراع زد و دیگر نیازی نیست که برای دستیابی به نتیجه مطلوب ، هزاران سعی و خطا انجام داد .
 
 آلتشولر در طی مطالعات خود به این نتیجه مهم رسید که یک نظریه اختراع بایستی دارای چند ویژگی اصلی از جمله موارد زیر باشد :
1-    شامل یک فرایند گام به گام و نظام یافته باشد .
2-    بتواند از میان گستره ای از راه حل ها، مستقیما به بهترین راه حل (راه حل ایده آل یا کمال ) منجر گردد .
3-    دارای ویژگی تکرارپذیری باشد .
4-    بتواند ساختاری برای دانش ابداع، ارائه نماید.
 
آلتشولر بیش از 200000 اختراع ثبت شده (پتنت) را مورد بررسی قرار داد تا متوجه شود اختراعات به عنوان مسئله های ابداعی (یعنی مسئله هائی که راه حل آنها مشخص نیست و بایستی آن را با روش های خلاق و ابداعی کشف کرد) چگونه حل شده اند .
از بین این تعداد آلتشولر 40000 اختراع مهم و برجسته و به عبارتی راه حل های خلاق و ابداعی اصلی را مورد مطالعه عمیق تر قرار داد. براساس نتایج حاصل از این نوع مطالعات خلاقیت شناسی تحلیلی ، آلتشولر به کشفیات بسیار مهمی دست یافت و اصول ، مفاهیم و روش های TRIZ را به عنوان یک علم نوین و بسیار با ارزش به جهان ارائه نمود .
 
 سه نتیجه اصلی این پژوهشها، به قرار زیراست:
1 - مسایل و راه حلهای آنها، در صنایع و علوم مختلف تکرار می شوند
2 - الگوهای تکامل فنی، در صنایع و علوم گوناگون تکرارپذیرند؛
3 - نوآوریها و اختراعات انجام شده در یک حوزه علمی، بر دیگر عرصه ها و زمینه های دانش تاثیر می گذارند.
 
آلتشولر در 1948 نامه ای به استالین نوشت و به مشکلات مربوط به نوآوری در روسیه اشاره کرد البته این خلاقیت و نوآوری فوق العاده مهم آلتشولر متاسفانه همانند بسیار از کشفیات و اختراعات کوچک و بزرگ تاریخ در ابتدا درک نشده و با انواع مخالفت ها ، مقاومت ها و بی مهری های تاسف برانگیز (آنچه که در خلاقیت شناسی تحت عنوان اینرسی خلاقیت  و نوآوری  نامیده می شود) مواجه شد و آلتشولر همانند بسیاری از دانشمندان و مخترعین سختی ها و مرارت های بسیار زیادی را متحمل گردید که مطالعه آن حاکی از ارادهء والا و تلاش و پشتکار شگفت انگیز آنان است. ، او بخاطر این کشف و نامه ای که به استالین نوشته بود در 1948 به 25 سال تبعید در معادن سیبری محکوم شد. اما با مرگ استالین در 1953 ، او نیز با یک سال تاخیر آزاد شد.نکته جالب دوران تبعید و بیگاری آلتشولر این بود که او ناخواسته به جایی رفته بود که دانشمندان بزرگ روسیه در آنجا حضور داشتند و او وارد یک دانشگاه تمام عیار شده بود.
به دلیل بی توجهی ها و مخالفت های دولت آن زمان ، TRIZ نتوانست به خوبی در روسیه ایفای نقش نماید و بعدها جایگاه آن شناخته شد . پس از پایان جنگ سرد و گسترش ارتباطات ، کشورهای اروپائی ، آمریکا ، ژاپن و دیگر کشورها با دانش TRIZ آشنا شده و با پی بردن به اهمیت فوق العاده زیاد آن بلافاصله آن را جذب کرده و ضمن به کارگیری درصد رشد و توسعه آن برآمدند.
چنان که در حال حاضر درباره TRIZ به عنوان یک دانش تخصصی تحقیقات وسیعی به عمل   می آید و اصول و مفاهیم آن توسط بسیاری از دانشمندان ، پژوهشگران ، مدیران ، مهندسان و کارشناسان رشته های مختلف علمی در جهت حل مسائل و ایجاد نوآوری¬ها به کار گرفته می شود و همچنان به سرعت در حال گسترش و تکامل است .
 
آلتشولر به عنوان مخترع فنون اختراع و پایه گذار دانش TRIZ با تلاش و پشتکار بسیار جدی به مدت 52 سال در راستای رشد و توسعه آن یکی از اصلی ترین و موثرترین بنیانگذاران علم خلاقیت شناسی و از بزرگترین دانشمندان قرن بیستم محسوب می شود(آلتشولر در سال 1998 در آمریکا این دنیا را ترک نمود). نقش و اهمیت نظریه TRIZ شاهکار علمی آلتشولر به قدری است که از جنبه ای می تواند در ردیف نظریه های علمی بزرگی مانند نظریه کوانتومی و نظریه نسبیت قرار گیرد و آلتشولر را با دانشمندان بزرگی مانند پلانک ، انیشتین ، شرودینگر ، پیاژه و پائولینگ همسنگ نماید.[14]
 شرکتهای بزرگ و کوچک بسیاری از TRIZ استفاده می کنند. این شرکتها، این تئوری را در سطوح مختلفی مانند حل مسایل واقعی، مشکلات روزمره و عملیاتی و پیش بینی و تصمیم گیری درباره جهت گیریهای آینده فناوری به کار می گیرند. این تئوری در شرکتهایی چون فورد، زیراکس، هوندا، موتورولا، زیمنس، فیلیپس، ال جی، سامسونگ، میتسوبیشی، کداک، فوجی فیلم، سونی و صدها کمپانی دیگر، در حال اجراست.
منبع: 
http://www.creativityandtriz.com/TRIZ_definition.htm
      http://www.triz-journal.com   

    
 


وبسایت علی خویه | http://khooyeh.com

این مطلب را به اشترک بگذارید

یاهو مسنجر بالاترین فیس نما کلوب فریندفید ایمیل خوشمزه دیگ تویتر فیس بوک گوگل پلاس

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندیدنگ


    تماس با ما:
    khooyeh@gmail.com 09122991608 - 09372991608
    ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر، اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، CRM، مهندسی فروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، فروشگاه، مدیریت پخش و توزیع، فروش مویرگی، هدفگذاری، تقسیم بازار، راه اندازی دپارتمان فروش وبازاریابی، استقرار سیستم توزیع و فروش مویرگی، راه اندازی فروشگاه زنجیره ای، چیدمان فروش، کلینیک بازاریابی، برنامه بازاریابی و .... مشاوره فروش، مشاوره و اجرای راهکارهای افزایش فروش، مشاوره و اجرای مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی، اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابی مویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، و .... هدف ما ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه بازاریابی و مهندسی فروش و برند با تمرکز بر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در قالب ارائه راهکار، تعیین استراتژی، برنامه ریزی، پیاده سازی و آموزش با استفاده از متدلوژیها و تکنولوژیهای معتبر جهانی می باشد. وظیفه ما افزایش فروش و سهم بازار شرکت شما، استفاده بهینه از فرصتهای تجاری، کاهش هزینه های بازاریابی و فروش و بهره مندی از سیستمها و راهکارهای نوین مدیریت بمنظور رویارویی با چالشهای پیش رو در دو سطح ملی و بین المللی می باشد.
/span