بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت
شما در مشاور بازاریابی و فروش هستید.
بخشی از تکالیف و مجموعه اطلاعات کلیدی درسها و سمینارهای
مهندسی بازار ، مهندسی بازاریابی ،مهندسی فروش ، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک بازاریابی، کارگاه بازاریابی، کارگاه مدیریت بازار، کارگاه مهندسی فروش، سمینار فروشنده حرفه ای، سمینار بازاریابی مدرن، سمینار مهندسی بازار، سمینار بازاریابی خلاق، کارگاه بازاریابی خلاق و فروش خلاق
استاد: مهندس علی خویه
09122991608
khooyehali@yahoo.com
منابع جمع آوری داده در بازار ایران
· اداره آمار واطلاعات وزارت صنایع و معادن (خ. ویلا یا نجات الهی)
· مرکز آمار ایران (خ. فاطمی)
· سالنامه آماری ایران
· گمرک یا وزارت بازرگانی
· مجلات تخصصی اصناف (مواد غذایی، شوینده و...) (در کتابخانه های وزارت خانه های مرتبط)
· سایت های اینترنت (سایت شرکتها، روزنامه ها و...)
· گزارشات منتشر شده وضعیت مالی شرکتها در بورس
· گزارشات سالیانه شرکتها Annual Report
(( مطالعه بـــازار ))
1- متـدولـوژی مطالعه بازار
متدولوژی مطالعات براساس اطلاعات و آمار رسمی کشور و همچنین بررسی اطلاعات و مطالب شهودی بازار تنظیم گردیده است:
تعریف محصول ( از دیدگاه فنی و بازار ) |
مطالب شهودی |
مطالب آماری و رسمی |
ارزیابی نقطه نظرات مشتریان |
ارزیابی نقطه نظرات عوامل توزیع |
ارزیابی رقبا و رقابتها |
بررسی بخش بندی بازار |
بررسی عرضه - تقاضا مصرف در گذشته |
پیش بینی عرضه - تقاضا مصرف در آینده |
بررسی قیمتها و شیوه قیمت گذاری کالا |
بررسی شیوه های توزیع |
بررسی رقبای داخلی و خارجی |
بررسی شیوه های تبلیغات و پیشبرد فروش |
مطالعات جهانی بازار |
بررسی عوامل محیطی اثرگذار در بازار کالا ( اقتصادی – اجتماعی- سیاسی و دولتی – فن آوری - WTO |
2- منـابع اطـلاعـاتـی مـورد استـفـاده
2-1- آمار و اطلاعات رسمی کشور
· مرکز آمار ایران
· بانک مرکز جمهوری اسلامی
· وزارت نیرو
· وزارت صنایع و معادن – بازرگانی
· سازمان نظارت بر توزیع کالا و خدمات
· سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
· شرکت بازرگانی دولتی ایران
· سندیکای تولید کنندگان
· کارخانجات مختلف
· گمرک جمهوری اسلامی ایران
· مجلات تخصصی
و مراکز دیگر بر حسب نوع و ماهیت کالای مورد مطالعه
2-2- مطالب و آمار و اطلاعات شهودی
· سندیکای تولید کنندگان
· مشتریان و گروه های مرجع کالا
· توزیع کنندگان
· کارشناسان مرتبط
· بخشهای مرتبط بازار
· رقبا
و مراکز دیگر بر حسب نوع و ماهیت کالای مورد مطالعه
3- شـرح خـدمـات مـورد مطـالـعـه
بخش اول – بررسی محصول از دیدگاه فنی
· تعریف محصول
· مروری بر روش تولید محصول
· شیوه های بسته بندی محصول
· شیوه های حمل و نقل
· سیاستهای حمل و نقل
· شیوه های نگهداری و انبارش
بخش دوم – بررسی محصول از دیدگاه مشتریان
· بررسی ویژگی های محصول هنگام مصرف
· بررسی معیارهای مشتریان در انتخاب و خرید
· بررسی برخی معیارهای مورد انتظار مشتریان از محصول
بخش سوم – بررسی کاربردهای محصول
· شناسایی زنجیره مصرف
· شناسایی مصرف کنندگان نهایی
· شرح کامل موارد کاربرد محصول
· بررسی کالاهای جایگزین و مشابه
· شناسایی کالاهای جایگزین
· شناسایی کالاهای مشابه
· شناسایی مزایای نسبی کالاهای جایگزین و مشابه و قدرت جایگزینی آنها
بخش چهارم – بررسی عرضه و تقاضا در گذشته
فصل یک – عرضه
· بررسی سابقه عرضه در گذشته
· بررسی تولید کنندگان داخلی – لیست- مشخصات – ظرفیت اسمی و غیره
· ارائه آمار تولید به تفکیک استانهای کشور
· بررسی واردات – مقدار، محدودیتها، مقررات، تعرفه ها، کشورهای مبدا و . . . .
· بررسی میزان قاچاق کالا به کشور ( در صورت وجود قاچاق )
· بررسی بازارهای تحت پوشش قاچاق
· بررسی اقدامات قاچاق کالاروی سیستم تولید و توزیع در کشور
فصل دو – تقاضا
· شرحی بر تقاضای کالا در پنج سال گذشته
· جدول میزان تقاضای داخلی طی پنج سال گذشته به تفکیک حوزه های مصرف
· تعیین تقاضای کشور به تفکیک استانها و حوزه های مصرف
· شرحی بر وضعیت صادرات در گذشته
· جدول مقدار صادرات در پنج سال گذشته
· بررسی مقررات، محدودیتها، تسهیلات و . . . . برای صادرات کالا
· بررسی کشورهای مقصد صادرات
بخش پنجم – پیش بینی عرضه – تقاضا در آینده
فصل یک – عرضه
· پیش بینی تولید داخل در آینده توسط واحدهای فعال فعلی
· بررسی طرحهای در حال اجرا
· پیش بینی تولید طرحهای در حال ایجاد
· پیش بینی واردات
· شرحی بر وضعیت واردات در آینده ( سیاستها ،مقررات ،تسهیلات و غیره )
· پیش بینی وضعیت قاچاق در آینده ( در صورت وجود قاچاق )
· پیش بینی بازارهای تحت پوشش کالای قاچاق
فصل دو – تقاضا
· پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک حوزه های مصرف
· پیش بینی میزان تقاضای داخلی به تفکیک بخشهای بازار و استانها
· پیش بینی صادرات در آینده
فصل سه – مصرف
· شرحی بر الگوی مصرف کالا
· محاسبه سرانه مصرف
· شرحی بر عوامل اثرگذار در مصرف
· مروری به موجودی انبارها
فصل چهار – پیش بینی وضعیت آینده بازار
· شرحی بر الگوی مصرف کالا
· پیش بینی کمبودها و مازادها
· پیش بینی سهم بازار شرکت مورد مطالعه
· پیش بینی فرصتها و تهدیدهای فراروی شرکت
بخش ششم – بررسی قیمتها
· شرحی به روش قیمت گذاری کالا در کشور
· سطح و دامنه قیمتها در پنج سال گذشته
· تجزیه و تحلیل روند قیمتها
· مقررات دولتی و محدودیتهای دولتی قیمتها
· قیمتهای جهانی و شرحی بر آنها
· بررسی قیمتها در مقاطع مختلف زنجیره مصرف و تعریف ارتباط آنها
· بررسی شرایط فروش بازار ( نقد – اعتباری – پرداخت – تضمینها )
بخش هفتم – مطالعات بازار جهانی کالا
· مصرفی کشورهای عمده تولید کننده
· مصرفی کشورهای عمده صادرکننده
· مصرفی کشورهای عمده وارد کننده
· بررسی قیمتهای جهانی
· شرحی بر سیاستها و استراتژی حاکم بر بازار جهانی
· شرحی بر سیستم های بازار و توزیع کالا در برخی کشورهای مهم
بخش هشتم – توزیع
· شناسایی کانالهای توزیع عمده فروشی و بررسی توان فروش آنها
· شناسایی کانالهای توزیع خرده فروشی و بررسی توان فروش آنها
· بررسی سیاستهای حمل و نقل و بسته بندی در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
· بررسی سیاستهای تبادلات در کانالهای توزیع عمده فروشی و خرده فروشی فعلی
· بررسی شرایط جذب کانالهای توزیع فعلی
· بررسی حوزه های تحت پوشش کانالهای توزیع فعلی و وضعیت پراکندگی آنها
· پیش بینی کانالهای توزیع جدید متناسب با خصوصیات بازار کالا
بخش نهم – پیشبرد فروش و ارتباطات
فصل یک – پیشبرد فروش
· بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای داخلی
· بررسی روشهای تبلیغاتی و پیشبردی مورد استفاده رقبای خارجی
· بررسی نظام تخفیفات رقبای داخلی
· پیشنهاد برخی شیوه های مناسب تبلیغات و پیشبرد فروش
فصل دو – حسابرسی درون شرکت
· محاسبه سهم بازار فعلی محصول
· محاسبه سهم بازار قابل کسب در افق برنامه ریزی
· بررسی حاشیه سود فعلی
· محاسبه حاشیه سود محصول در افق برنامه ریزی
· بررسی و تحلیل رویه های بازاریابی و پیشنهاد رویه فراخور کالا
· بررسی ساختار سازمانی بازاریابی شرکت و ارائه نقاط ضعف و قوت
· بررسی رویه های افزایش سطح رضایت مشتری
بخش دهم – بررسی عوامل محیطی اثرگذار در بازار کالا
· بررسی عوامل اقتصادی
· بررسی عوامل اجتماعی ،فرهنگی و بوم شناسی
· بررسی عوامل سیاسی و جهانی
· بررسی عوامل دولتی و قانونی
· بررسی عوامل فن آوری
· بررسی اثرات پیوستن کشورمان به WTO
بخش یازدهم – بررسی رقبا
بررسی وضعیت رقبا از جنبه های :
· بررسی رقبای مطرح بازار
· محاسبه سهم بازار
· بررسی عوامل موفقیت
· بررسی رویه های بازاریابی و فروش
· بررسی بازارهای مورد تمرکز
· بررسی کیفیت محصول
· بررسی شیوه های توزیع
· تبلیغات
· شرایط پرداخت
· تنوع محصولات
· بسته بندی
· تحلیل قدرت رقابت
فاز اول: تعیین استراتژی کلان شرکتهای تولیدی
مرحله 1- تعیین چشمانداز، مأموریت و اهداف بنیادی شرکت
اولین مرحله از فرآیند تدوین استراتژی، تعیین چشمانداز و مأموریت کسب و کار است. چشمانداز یا Vision یک تصویر مطلوب از آینده سازمان را ترسیم میکند که استراتژی برای تحقق آن تدوین میگردد و وضعیتی است که مدیریت سعی میکند سازمان را بطرف آن راهبری نماید. چشمانداز، موجب هماهنگی در درون سازمان و سازگاری بین تصمیمات و فعالیتهای سازمان میشود و اعتقاد افراد سازمان به آن موجب بروز انرژی زیادی در سازمان میگردد.
چشمانداز، دربردارنده اجزا و بخشهای مختلفی است که در این مرحله همه این اجزا تدوین میگردد. این اجزا عبارتند از:
1- تصویر کمی: مقادیر کمی و عددی برای شاخصهای مهم در یک مقطع زمانی آتی.
2- مأموریت (Mission) شامل:
· محدوده عمل سازمان (Business Scope)
· قابلیت رقابتی ویژه (Core Competencies)
3- ایدئولوژی سازمان شامل:
· هدف بنیادی: علت وجودی سازمان و نقش آن در جامعه را بیان میکند.
· ارزشهای بنیادی: ارزشهای عمیق و اساسی سازمان را بیان میکند.
· آینده در چشمانداز: یک هدف بلندپروازانه 10 تا 30 ساله به همراه توصیف زنده آن
نکته مهمی که در اینجا میبایست به آن اشاره شود این است که چشمانداز و مأموریت تدوینشده در این مرحله، قطعی و نهایی نیست و پس از انجام مراحل 3، 4 و 5، یکبار دیگر مورد بازنگری قرار گرفته و تصحیح و تکمیل میگردد.
مرحله 2- تجزیه و تحلیل وضعیت داخلی شرکت و تعیین نقاط ضعف و قوت
در این مرحله که یکی از مراحل بسیار مهم و کلیدی فرآیند تدوین استراتژی است، وضعیت داخلی شرکت بررسی شده و نقاط ضعف و قوت تعیین میگردند.
در این مرحله از چهارچوب کارت امتیازی متوازن (The Balanced Scorecard) برای تعیین نقاط ضعف و قوت بهرهگیری میشود. چهارچوب کارت امتیازی متوازن، روش جدیدی است که در سالهای اخیر به عنوان سیستمی برای اندازهگیری وضعیت سازمان و نیز برنامهریزی و مدیریت سازمان تدوین شده است.
کارت امتیازی متوازن، اهداف و عملکرد سازمان را از چهار جنبه به تصویر میکشد: وجه مالی، وجه مشتریان، وجه فرآیندهای درونی کسب و کار و وجه یادگیری و رشد. در این روش، تأکید بر این است که ابعاد مالی و غیرمالی در یک سیستم اطلاعاتی و در تمام سطوح سازمان جریان دارد و ملاکهای سنجش، نشاندهنده توازن بین شاخصهای بیرونی (برای مشتریان و سهامداران) و شاخصهای درونی (برای فرآیندهای کلیدی، نوآوری، یادگیری و رشد) است.
استفاده از این ابزار جدید، بسیار کارآمد بوده و کارایی این مرحله از فرآیند تدوین استراتژی را به نحو قابل ملاحظهای افزایش میدهد.
مرحله 3- تجریه و تحلیل عوامل محیطی و تعیین فرصتها و تهدیدها
در این مرحله، عوامل محیطی مرتبط با شرکت تجزیه و تحلیل شده و فرصتها و تهدیدهای مربوطه شناسایی و تعیین میگردند و اهمیت و اولویت آنان مشخص میگردد.
عوامل محیطی، عواملی هستند که کاملاً یا حدوداً خارج از کنترل سازماناند ولی با ایجاد فرصت و تهدید برای سازمان، در عملکرد آن مؤثر میباشند. تجزیه و تحلیل سیستماتیک عوامل محیطی، این امکان را فراهم میآورد که فرصتها و تهدیدها پیشبینی شود و برای استفاده از فرصتها و محافظت سازمان از تهدیدها، استراتژی لازم تنظیم گردد.
در این مرحله از مدل PESTEL بهرهگیری میشود و با استفاده از آن عوامل 6 گانه محیطی بررسی می گردد:
1- عوامل سیاسی (Political)
2- عوامل اقتصادی (Economical)
3- عوامل اجتماعی (Social)
4- عوامل تکنولوژی (Technological)
5- عوامل زیستمحیطی (Environmental)
6- عوامل قانونی (Legal)
ادامه دارد
...