4/29 popup

علی خویه، مشاور بازاریابی ، فروش، تبلیغات، مدیریت و برندینگ

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت

به سایت علی خویه خوش آمديد ...
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت

کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان فروش مهندسی فروش

    تحقیقات بازاریابی - مشاور بازاریابی ۳۴۲۱ نفر شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰۷:۳۰ ق.ظ ۰ نظر
consulting, education, research, execution & implementation
marketing-communication-advertising-selling-creativity
Ali Khooyeh
www.khooyeh.com

www.alikhooyeh.blogfa.com
09122991608
09372991608
khooyehali@yahoo.com
khoooyehali@gmail.com
www.marketingschool.blogfa.com

www.saleschool.persianblog.ir
www.advertisingschool.blogfa.com

www.marketingmanagement.mihanblog.com

 



 

----- Forwarded Message ----
From: ali Khoooyeh
Sent: Sat, April 9, 2011 4:57:11 PM
Subject: Fw: store management sale engineering


 










 

 

به نام او

که همه هستی از اوست

 

 

 

مدیریت فروشگاه

چیدمان و مهندسی فروش

راهکارهای علمی وعملی مدیریت فروش مهندسی فروش  فروشگاه مداری، مهندسی فروش، طراحی و چیدمان فروش پیشبرد فروش، فروش حضوری پخش توزیع و فروش مویرگی

برای تهیه کتاب به انتشارات دیدار دوران 66961641  و انتشارات آگاه مراجعه شود

 

تألیف و ترجمه:

علی خـویه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

 

تهران

1389

 

  

پیشگفتار مولف

توانا بود هر که دانا بود

انسانها زیبایی را دوست دارند. زیبایی در ترکیب هوشمندانه ای با دانش ، اگاهی و خلاقیت  می تواند موفقیت چشمگیری را در کسب و کار ما به ارمغان بیاورد. وقتی چیدمان فروشگاه و مغازه ی ما چشمان مشتریان را نوازش دهد، آنها را بر سر ذوق بیاورد و مشتریان را با هر سلیقه ای به سمت کسب و کار ما جذب نماید مطمئنا ما به موفقیت بزرگی  در اولین گام دست یافته ایم. آگاهی از شیوه های مدیریت فروشگاه ، کسب اطلاعات پیرامون مهندسی فروش و آگاهی از شیوه های اصولی و متناسب برای چیدمان فروش و تکنیکهای فروشگاه مداری همگی می توانند موفقیت ما را در کسب و کارمان پیش بینی و تضمین کنند با توجه به اهمیت این موضوع ها و نیاز موجود برخود لازم دانستم که شروع به جمع آوری و ترجمه تالیف و تهیه مطالب پیرامون مباحث ذکر شده نمایم. پس ازچندین سال تلاش، آموزش و اجرای امور بازاریابی و فروش و بیش از یک سال تلاش مستمر برای تهیه مطالب کتاب پیش رو اینک این کتاب را به عنوان  خدمتی هر چند کوچک به جامعه خود تقدیم می نمایم.

کتاب حاضر می تواند مورد استفاده هر فرد  در هرکسب و کاری  قرار گیرد. از فروشنده بقالی و مکانیک محله ها گرفته تا فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، شبکه ای، اینترنتی، خرده فروشان، عمده فروشان، نمایندگی های کوچک و بزرگ، موسسات، سازمانها، تولید کنندگان، بنگاه های اقتصادی و خدماتی می توانند از این کتاب استفاده نمایند. از جمله مخاطبان کتاب می توان به کاسبان، مغازه داران، فروشندگان، فروشگاهیان، مدیران،کارکنان  و دست اندکاران  بخش های صنعتی خدماتی بازرگانی تولیدی، دانشجویان، اساتید  و علاقمندان در زمینه های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، بازاریابی، فروش، تبلیغات، روابط عمومی و... اشاره کرد.

فروشگاه مداری، مدیریت فروشگاه وچیدمان فروش در فضای مجازی نیز بسیار قابل ملاحظه و پر اهمیت می باشد لذا سعی شده است تا گاهی گریزی به این مسائل نیز داشته باشیم تا کاربردآن در کسب  و کارهای اینترنتی نیز بسیار محسوس باشد.

برخود لازم می دانم از خانم فهیمه احمدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که با کمک ها و مشاوره های بی دریغ خود مرا یاری نموده و کتاب را بازخوانی و اصلاح نمودند و همچنین از دانشجویان خود به ویژه خانم الله وردی تشکر و قدردانی نمایم.

در پایان ازتمامی همکاران، علاقمندان و خوانندگان گرامی تقاضا می شود انتقادات پیشنهادات گرامی خود را به آدرس الکترونیکی khooyehali@yahoo.com   ارسال نمایند و یا نظرات خود  در وب سایت www.khooyeh.com  یا وبلاگ www.alikhooyeh.blogfa.com مرقوم نمایند.

 

با تشکر و سپاس فراوان

- علی خویه[1]

 

 

مقدمه:

ذهن هر کاسبی به هر نحوی با مسائلی مختلفی درگیر است.  فروشگاه مداری، مدیریت فروشگاه، طراحی و چیدمان فروش به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است و بسیار علمی و اجرایی به این مساله توجه می شود و حتی به طور حرفه ای متخصصانی از این امر به کار و فعالیت مشغول هستند بهینه سازی فضاهای داخلی به منظور انجام فعالیتهای روزمره یعنی زندگی و کار است.. نحوه چیدمان و تقسیم بندی فضا، جنسیت و رنگ پوشش سطوح ( کف، سقف و دیوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر دیگر تعیین کننده زیبایی و کار آمدی فضاهای داخلی هستند. امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی ) ، راندمان ( در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسیار بدیهی و لازم به نظر میرسد.

مدیریت و کارکنان فروش و  فروشگاه در خصوص مواردی چون اهداف و انتظارات فروش فروشگاه، شیوه های انجام کار و ارتباطات نظام مند فعالیت ها با یکدیگر و انتظاراتی که از عملیات مختلف فروش وجود دارد ، بایستی ارتباط برقرار نمایند و مرتباً از منابع ارتباطی ، بازخورد دریافت نموده و نسبت به اصلاح روش ها اقدام نمایند به همین منظور در این کتاب سعی شده است تا به طور متوالی مباحثی کاربردی برای اصول و مدیریت فروشگاه از منظر درونی و بیرونی و طراحی و چیدمان فروش بحث شود و به طور تشریحی به آن پرداخته شود به علت اهمیت چیدمان وطراحی فروش و فروشگاه در فصل هایی ابتدایی سعی شده است تا وضعیت ظاهری فروشگاه بررسی ومطالبی ارایه شود به مرور در فصل های دیگر به مباحث باطنی و تکنیکی فروشگاه مداری و چیدمان فروش پرداخته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول : مقدمه ای برچیدمان فروش و فروشگاه مداری

 

1-1)          چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟

 

مدیریت فروشگاهی عبارت است از میزان و فراوانی فعالیتهایی که در یک واحد فروشگاهی انجام می گیرد  به طور مثال فروشگاهها میتوانند فعالیت های خود را در خصوص استراتژی کالا ، استراتژی های انگیزشی و تشویقی ، استراتژی مالی ، استراتژی موقعیت و مکان فروشگاه ، استراتژی ارتباطالات مشتری و استراتژی  مارک تجاری تنظیم نمایند .

فروشگاه مداری با شاخص هایی همچون اهداف بازار فروشگاه ، تعیین چارچوب و برنامه هایی به منظور افزایش رضایتمندی و دستیابی به اهداف بازار و تنظیم برنامه های اساسی فروشگاه بر روی ایجاد مزیت های رقابتی بادوام و با ثبات تعیین می گردد

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، طراحی و چیدمان فروشگاه عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار فروشگاه به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف سودآوری نهایی».

با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزل‌مان فکر می‌کنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.


 

1-2)          مدیریت امورفروشگاهی

مدیریت امور فروشگاهی ( به ویژه خرده فروشی ) وکلیه اموری است که ازجانب مدیریت فروشگاه برای ایجاد ارتباط بهتر وبیشتربا مشتری درمحل فروشگاه انجام می شود.

زمینه های مورد بحث درمدیریت فروشگاهی

- نحوه تامین کالا

- نحوه تامین مالی خریدها وپروژه ها

- نحوه انتخاب محل برای فروشگاه ها

- نحوه مشتری یابی

- نحوه ایجاد ارتباط ، حفظ وافزایش ارتباطات بامشتری

- چگونگی معرفی، جانمایی ، نمایش وعرضه کالا

- نحوه شناسایی وارزیابی رقبا

- نحوه ایجاد ارتباط وهمکاری بارقبا

- چگونگی خلق ، حفظ وحمایت از Brand

- چگونگی قیمت گذاری

- چگونگی تبلیغات واطلاع رسانی

- چگونگی ایجاد مزیت های رقابتی ( بادوام )

 

1-3)          تاریخچه چیدمان و دکوراسیون در زندگی و کسب و کار

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که پیشینه این فن یا هنر به چه زمانی باز می‌گردد؟

مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل کسب و کار و  زندگی‌اش



[1] .کتاب های دیگری که از این مولف به چاپ رسیده است 1- سبک های تبلیغات (رسا) 2- تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات بازرگانی و بازاریابی (سیته) 3- مدیریت استراتژیک تبلیغات بازاریابی(رسا)4- مهندسی ذهن و ان ال پی در ارتباطات بازاریابی و تبلیغات (رسا) 5- تبلیغات تریزی راهکار حل خلاقانه مسائل بازاریابی ( رسا) 6- راز تجارت 7- بازاریابی املاک و مستغلات(دیدار دوران) و نیزبرخی از نرم افزارهای تولید شده توسط مولف شامل : راز تجارت،مهندسی فروش

 علی خـویه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

 

پیشگفتار مولف

مقدمه:

فصل اول : مقدمه ای برچیدمان فروش و فروشگاه مداری

1-1 )چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟

1-2 مدیریت امورفروشگاهی

1-3 تاریخچه چیدمان و دکوراسیون در زندگی و کسب و کار

1-4 بیست اصل مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش

1-5 جایگاه طراحی و چیدمان فروشگاه در بازاریابی و کسب و کار:

1-6 مدیریت محصول و چیدمان کالا در فروشگاه مداری

1-6.1                    موضع و جایگاه محصول:

1-6.2                    استراتژیهای تعیین جایگاه محصول در فروشگاه

1-7 سطح فروش و چیدمان کالا :

فصل دوم : تجزیه تحلیل عناصر فروشگاه و محل کسب و کار و چیدمان فروش

2-1) معماری فروشگاه :

2-2) رنگ پردازی وروانشناسی رنگها :

2-2-1)رنگ بسته بندی کالا :

2-3) نور پردازی فروشگاه

2-3-1)سبک های اصلی نورپردازی

2-4) موسیقی فروشگاه و محل کار:

2-4-1) موسیقی درمانی در فروشگاه و محل کار

2-5) ایجاد فضای معطر و دل انگیز

2-6)  تابلوهای راهنمادر فروشگاه و محل کسب و کار

2-7)  انتخاب رنگ دیوارها

2-8) انتخاب کفپوش

2-9) استفاده از طبیعت در محیط فروش

2-10) محیط، بهداشت و ایمنی فروشگاه و محل کار

امنیت – حفاظت – بهداشت – دسترسی

2-11) ارگونومی در چیدمان فروش و فروشگاه مداری محل کسب و کار

2-12)  موقعیت فروشگاه و محل کسب و کار

2-13)  نمای ورودی و محوطه ی اطراف فروشگاه

2-14) نقش تکنولوژی در طراحی و چیدمان فروش و فروشگاه مداری

2-15) فرم و فضا در طراحی و چیدمان فروش و محل کسب و کار

2-16) حجم،  بافت و شکل در طراحی و چیدمان فروش

2-17) وضعیت انبار

2-18) وضعیت سردخانه ها

2-19)  تبلیغات و اطلاع رسانی

2-20) ویژگی فروشندگان ، صندوق داران ، انتظامات و خدمه

2-21) گرافیک فروشگاهی و محل کسب و کار

2-21-1) کاربردهای گرافیک فروشگاهی و محل کسب و کار

2-21-2) تداوم در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-3) تاکید در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-4) تعادل در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-5) تناسب: در عناصر گرافیکی فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-6) ایجاد وحدت در فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-7) تنوع در فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-8) بافت فروشگاه و محل کسب و کار

2-21-9) نورفروشگاه و محل کسب و کار

2-22) چک لیست معاینه فنی طراحی و چیدمان فروش

2-23)چک لیست عوامل داخلی و خارجی فروشگاه

2-24) چک لیست فروشگاه مداری ومدیریت فروشگاه و محل کسب و کار

ده پرسش کلیدی در رابطه با خلق ارزش در فروش حرفه ای و محل کسب و کار

2-25) بخش های چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار

2-26) اصول چیدمان محصولات یخچالی در انبار دارویی داروخانه نگین

فصل سوم: مدیریت فروشگاه های بزرگ و محل کسب و کار

3-1) انواع فروشگاه‎‎‎ها

3-1-1)نکات مهم در استفاده از خدمات عمده فروشان

3-2) ویژگی های فروشگاه زنجیره ا

3-3)مزایای فروشگاه شبکه ای برای جامعه و مصرف کنندگان

3-4) فعالیت های اجرایی فروشگاه ها و فروشگاههای زنجیره ای

3-5) استراتژی فروشگاهی

3-6) عوامل رشد و توسعه فروشگاه ها به ویژه فروشگاه های  زنجیره ای

3-6-1)عوامل بیرونی تاثیر گذار در رشدوتوسعه فروشگاه ها و محل کسب و کار

3-6-2)عوامل درونی تاثیر گذار در رشد و توسعه  فروشگاه ها و محل کسب و کار

3-7) ایجاد مزیت رقابتی فروش و  فروشگاه و محل کسب و کار

3-7-1) وفاداری مشتری

3-7-1-1)موقعیت و جایگاه فروشگاه   و محل کسب و کار

3-7-1-2)سرویس و خدمات 

3-7-1-3) پایگاه داده های فروشگاه و محل کسب و کار

3-7-2)ارتباط باتامین کنندگان کالا

3-7-3)کارکنان و پرسنل متعهد و موثر

3-7-4)هزینه های عملیاتی و اجرایی پایین 

3-8) استراتژی های رشد فروشگاه

3-8-1) نفوذ در بازار

3-8-2)   توسعه بازار

3-8-3)   توسعه چارچوب فعالیت فروشگاه

3-8-4)   تنوع

فصل چهارم: ارتباطات فروشگاهی و فروشگاه مداری و محل کسب و کار

4-1)استراتژی ارتباطات مشتری در بخش فروشگاهی

4-2)    نیاز به ارتباط موثر در فروش و فروشگاه و محل کسب و کار

4-3)    انواع ارتباطات فروشگاهی و محل کسب و کار

4-4)    وظایف اجرایی برنامه ارتباطات

4-5)    روشهای برقراری ارتباط با مشتریان

4-6)فرآیند ارتباطات فروشگاهی

4-7)جنبه های عملی از ارتباطات مشتری

4-8)ارتباط موثر در فروشگاه

4-9)محدودیت های ارتباطات فروشگاهی

4-10)انتخاب پیام های ارتباطات

4-11)هزینه های ارتباطات

4-12)الزامات استراتژی ارتباطات مشتری

4-13)وظایف اجرایی برنامه ی ارتباطات

4-13)روش های برقراری ارتباط با مشتریان فروشگاه های بزرگ

4-15) نقاط قوت و ضعف روش های ارتباطات

فصل پنجم : مهندسی فروش، مبانی سازماندهی و ساختار فروشگاه ها و محل کسب و کار

5-1)مبانی سازماندهی و ساختار فروشگاه ها و محل کسب و کار

5-2)                       انواع نمودار فروشگاهی

5-3)                       واحد سازی و گروه بندی فروشگاه

5-4)                       مهندسی فروش

5-4-1) شاخه های مهندسی فروش و تجزیه تحلیل فروش

5-5)                       پیش بینی فروش

5-5)1.                  روشهای پیش بینی فروش

5-6)                       برنامه ریزی فروش و فروشگاه و محل کسب و کار

5-7)                       کارگاه کارگروهی مهندسی فروش و محل کسب و کار

5-7-1) چک لیست مهندسی فروش

5-8)                       بررسی موردی مهندسی فروش

5-9)                       هدفگذاری و مدیریت  هدف فروش

5-9-1) تفاوت بین مفاهیم هدف، ابزار و عملیات فروش و محل کسب و کار

5-9-2) ویژگی های هدف گذاری خوب

5-9-3) محاسن و مزایای هدف گذاری فروش

5-9-4) فرایند هدفگذاری در سیستم فروش

5-7-5) سیستم ها و روش های هدفگذاری اجرایی

5-10)                   سفارش گیری از مشتری

5-11)                   تعیین بودجه فروش

5-12)                   مهندسی  فروش هدف دار

5-12-1) فروش هدف دار (فروش بر مبنای هدف)

5-12-2) سه مرحله اصلی فروش بر مبنای هدف

5-13)                   تکنیک ها و استراتژی های فروش

5-13-1) فروش انبوه {Mass Selling}

5-13-2) فروش مبتنی بر بخشهائی از بازار و مشتریان{Segment Selling}

5-13-3)فروش مبتنی بر بخش های ویژه {Niche Selling}

5-13-4)فروش خرد {Micro Selling}

5-13-5)فروش محلی: {Local Selling}

5-13-6)فروش فردی: {Individual Selling}

5-13-7)فروش یکنواخت(یکنواخت)

5-13-8)فروش چندگانه

5-13-9)فروش متمرکز

5-14)                   هدف قرار دادن بازار و مشتریان {تعیین بازار و مشتریان هدف}{Target Market}

5-15)                   ارزیابی بخشهای بازار و مشتریان

5-16)                   استراتژیهای انتخاب بخشهائی از بازار و مشتریان

5-17)                   عوامل موثر در گزینش استراتژی انتخاب بازار و مشتریان

اداره و کنترل فروشگاه

5-10-1) جذب و انتخاب پرسنل فروشگاه و محل کسب و کار

5-10-2)تجزیه و تحلیل شغل

5-10-3)شرح شغل

5-10-4)تربیت و آموزش شاغلین فروشگاه و محل کسب و کار

5-10-5)ایجاد انگیزه و کنترل شاغلین فروشگاه

5-10-6)رفتارهای مدیریتی فروشگاهی و محل کسب و کار

5-10-7)تصمیم گیری های فروشگاهی و محل کسب و کار

5-10-8)سبک و شیوه ی مدیریت فروشگاه و محل کسب و کار

5-10-9)ارزیابی پرسنل فروشگاه :

5-10-11)مدیریت پیکربندی فروشگاه

-          فروشندگان حرفه ای

-          کسری و مغایرت کالاها در فروشگاهها و محل کسب و کار

-          اصول مکان یابی فروش و  فروشگاه و محل کسب و کار

-           موقعیت فروشگاه و مشتری

-          موقعیت فروشگاه و محیط عمومی شهر

-          سطوح تجاری

-          شرایط اختصاصی محل فروشگاه

 5-13-5)  تحقیقات در محل و موقعیت فروشگاه

علی خـویه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

فصل ششم:چاشنی های فروش و برنامه های ترفیع

6-1) ترفیع و ترویج در  فروش و فروشگاه:

6-2) اهداف سیستم ترفیع و چاشنی فروش

6-3) مدیریت کانال توزیع:

6-4) سیستم ترفیع در سطوح کانال:

6-5) عوامل و ابزارهای موثر در سبد ترویج

6-6)  پیشبرد فروش

6-7) فروش شخصی و بازاریابی مستقیم حضوری

6-9) روابط عمومی:

6-10) نمونه چاشنی فروش در یک شرکت پخش

6-11) سمپلینگ چیست ؟

6-12) سمپلینگ در ایران

6-13) کاربردهای سمپلینگ

6-14) مزایای سمپلینگ

6-15) هدف از سمپلینگ

6-16)  شاخه های سمپلینگ

6-17)  مرچندایزینگ

6-18)  هدف از مرچندایزینگ

6-19)  بودجه مرچندایزینگ

6-20) وظایف Merchandiser یا بازار پرداز

6-21) عوامل مورد نظر مشتریان دربازار پردازی

6-22) عملیات بازارپردازی

6-23) عوامل مورد نظر مشتری دربازارپردازی

فصل هفتم :خریداران و مشتریان فروشگاه ها

7-1)                       دسته‌بندی افراد در پذیرش و خرید فروشگاه های  جدید

7-2)                       درک رفتار خریداران، استفاده کنندگان مصرف کنندگان فروشگاه و فروشگاه

7-3)                       عوامل موثر بر رفتار خریداران فروشگاه و فروشگاه

7-3-1) عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر خریداران فروشگاه و فروشگاه:

7-3-2)عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر خریداران فروشگاه و محل کسب و کار

7-3-3)گروههای مرجع و تاثیر آنها بر خرید از فروشگاه و فروشگاه مداری

7-3-4)خانواده و نقش آن در خرید و تهیه اقلام از فروشگاه و محل کسب و کار

7-4)                       عوامل فردی تاثیر گذار بر خریداران فروشگاه و محل کسب و کار

سبک زندگی و تاثیر آن بر خریداران فروشگاه

تلقیات و برداشت های خریداران فروشگا

شخصیت خریداران

7-5)                       عوامل روانشناختی تاثیر گذار بر خریداران  فروشگاه و محل کسب و کار

7-6)                       انواع رفتارهای خرید در فروشگاه و محل کسب و کار

7-7)                       فرایند 6 مرحله ای انتخاب، خرید و تهیه جنس مشتری  از  فروشگاه و محل کسب و کار

فصل هشتم:  تکنیک های فروشگاه مداری و طراحی و چیدمان فروشگاه

8-1)                       پوکا یوکی

8-2)                       استراتژی ضد دزدان فروشگاهی

8-3)                         Just in Time

8-4)                          5s در مدیریت فروشگاه و چیدمان فروش

8-5)                       کایزن در مدیریت  فروش و فروشگاه مداری

8-6)                       موداهای فروش و فروشگاه مداری

8-7)                       فاکتورهای استرس و نگرانی  در محیط‌ های فروش

8-8)                       مدیریت هزینه های فروشگاه

8-9)                       شش سیگما در مدیریت فروشگاه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار

8-10)                   فنگ شویی در فروشگاه مداری و چیدمان فروش و محل کسب و کار

پیوست 1) نگاهی کلی به امکانات نرم افزار فروش فروشگاهی و محل کسب و کار

پیوست 2) تجهیزات فروشگاهی

پیوست 3) مورد کاوی طراحی و چیدمان نمایشگاه کتاب

منابع:

معرفی نویسنده و آثار ایشان:

 علی خـویه  09122991608

www.khooyeh.com 

    www.alikhooyeh.blogfa.com

www.saleschool.blogfa.com

 

 

·       consulting, education, research, execution & implementation
marketing-communication-advertising-selling-creativity
Ali Khooyeh
www.khooyeh.com
www.alikhooyeh.blogfa.com
09122991608
09372991608
khooyehali@yahoo.com
khoooyehali@gmail.com

·         www.marketingschool.blogfa.com

·         www.saleschool.blogfa.com 

·         www.advertisingschool.blogfa.com

 

 

 

معرفی کتاب و مقالات فروشگاهی

مدیریت فروشگاه و خرده فروشی ها با رویکرد استراتژیک

مدیریت فروشگاه و خرده فروشی ها با رویکرد استراتژیک

مؤلف : محسن میرزایی
ناشر : شرکت چاپ و نشر بازرگانی

این کتاب در خصوص فروشگاه ها و واحدهای خرده فروشی و اصاصاً صنعت خرده فروشی بحث می کند .در انقلابی که در صنعت خرده فروشی و فروشگاهی دنیا از سال 1980 آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد و نیز در کشور ما نیز به دلیل رشد مصرف ‏،‌هدایت تولید به سوی حمایت از مصرف کنندگان و ارتقاء جایگاه آنان و همچنین گذر از مرحله تولید انبوه ، به رقابتی شدن فروش کالا و خدمات ، و در نهایت به تغییر و دگرگونی بخش فروشگاهی و خرده فروشی ، منجر شده است ؛ در نتیجه ، چنین قدرت تجارتی در کشورهای توسعه یافته از صنعت گر به خرده فروش انتقال یافته و در کشور ما نیز چنین رویکردی پیش بینی می شود . علاوه بر آن ، تغییرات ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی و به ویژه فن آورانه ، چنین تحولی را سرعت قابل توجهی بخشیده ، و این تغییرات ، برنامه ریزان ، تولید کنندگان و متخصصین را به اصطلاح ساختار شبکه توزیع ( شرکتهای پخش ، عمده فروشان و خرده فروشی ها ) ترغیب می نماید . با توجه به تنوع وسیع فروشگاه ها و خرده فروشی ها ، فروشگاه ها باید بر اساس مزیتها ، نیازهای مشتریان و فن آوری موجود ، استراتژی ها و برنامه های عملیاتی خود را تدوین نمایند که در این راستا ، چگونگی ارتباط مناسب و روشهای دریافت خواسته های مشتریان در فصول اول و دوم کتاب مورد بحث قرار گرفته است . علاوه بر آن ، و با توجه به اهمیت دپارتمان مالی در صنعت فروشگاهی و خرده فروشی که سایر برنامه های عملیاتی فروشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد ، و فروشگاه بر اساس روش سود و یا گردش سرمایه و کالا ، استراتژی اجرایی خود را تدوین می نماید ، در فصل سوم کتاب به آن پرداخته شده است . موقعیت فروشگاه یکی از مهمترین عوامل موثر در عملکرد فروشگاه است ؛ زیرا انتخاب یک مکان مناسب با کمک سایر عوامل می تواند تاثیر قابل توجهی بر رضایتمندی مشتریان و افزایش فروش داشته باشد . بدین ترتیب ، در فصل چهارم ، اصول مکان یابی فروشگاه و شاخص های ضروری در انتخاب مکان ، مورد بحث قرار می گیرد . در فصول پنجم ، ششم و هشتم ، روشهای اداره کردن فروشگاه بر مبنای ارزیابی پرسنل ، سبک و شیوه های مدیریتی ، هزینه های فروشگاه ، چگونگی کنترل کسری کالاها و دزدبری فروشگاه و همچنین شاخص ها و معیارهای فروشگاه مطلوب و ... که در کارکرد فروشگاه بسیار موثر هشتند ، تشریح شده است ، در فصل هفتم به منظور مقایسه و الگو برداری از سایر فروشگاه های زنجیره ای ، استراتژی و برنامه های عملیاتی فروشگاه های Carrefour از کشور فرانسه که در رده دومین فروشگاه های بزرگ دنیا پس از Wal-mart می باشد ، مورد بررسی قرار گرفته است .


اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی با تمرکز بر نوع شناسی خرده فروشی

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی با تمرکز بر نوع شناسی خرده فروشی

مؤلف : وحید نثائی
ناشر : انتشارات ترمه

برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه ها ، این است که از فضا بطور کارآمد استفاده شود ، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان ، تسهیل گردد ، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد ، هزینه های کنترل به حداقل برسد ، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه ها کاسته شود ، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد . در بخش اول این کتاب ، تلاش شده است تا به بحث بازار ، مشتری و فروش و بعضی از مفاهیم مهم آن اشاره شده و به بررسی شبکه توزیع و برخی از ارکان مهم سیستم خرده فروشی به عنوان یک کانال مهم نظام توزیع و درنهایت استراتژی های مهم فروش ، مدیریت فروشگاهی و انواع فروشگاه های خرده فروشی پرداخته شود . در این بخش از کتاب خواهیم دید که کشور باستانی و با تمدن ایران ، از چندین دهه قبل ، اصول نوین طراحی و چیدمان امروزی را به شکل سنتی اما علمی ، در بازارها و اجزای تشکیل دهنده آن مورد استفاده قرار داده است . شاخص ترین جلوه طراحی و چیدمان بازار در ایران باستان موقعیت یابی مناسب مکانی ، معماری زیبا و چشم نواز داخلی و تقسیم بندی حساب شده اجزای بازار همچون بازارچه ، میدان گاه ، دالان و راهرو ، نورگیر و ... است . دربخش دوم این کتاب به طور کامل ، موضوع چیدمان و طراحی فروشگاهی و تشریح عوامل مهم آمیخته خرده فروشی و تاثیر آنها در افزایش رضایتمندی مشتری و اثربخشی فروش مورد بررسی قرار می گیرد .

بررسی و ارزیابی استفاده از خط نماد در بهبود کارایی شبکه های توزیع کالا

بررسی و ارزیابی استفاده از خط نماد در بهبود کارایی شبکه های توزیع کالا

مؤلف : دکتر عبد الرضا رکن الدین افتخاری – محمد رضا صادقی فروشانی
ناشر: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

نارساییهای سیستم توزیع باعث بروز مشکلات اقتصادی برای عامه مردم شده است.خصوصأ که حسن جریان توزیع بعضی از کالاها، از جمله کالاهایی که سهم بیشتری در سبد مصرفی و هزینه خانوارها دارند می تواند به انظباط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر گردد و کارایی و بهره وری کل را در جامعه ارتقاء دهد.ضرورت بهینه سازی سیستم توزیع و ارتقاء کارایی شبکه توزیع در کشور،صاحبنظران و سیاستگزاران اقتصادی کشور را به اتخاذ اقدامات و راهکارهای مختلفی در جهت ساماندهی توزیع،منجمله « ایجاد نظام شماره گذاری کالا و خدمات» وا داشته است و طبیعی است اتخاذ هر سیاست و راهکارهایی می بایستی پس از حمایت و هدایت، ارزشیابی گردد.لذا به دلیل نقش ویژه ای که خط نماد در بهبود کارایی شبکه های توزیع دارد از یک طرف، و آثار سویی که عدم کارایی شبکه های توزیع بر قیمت کالاها، اتلاف منابع،کاهش قدرت خرید،آشفتگی در مکانیزم بازار و بالاخره بروز نوسانات در بهای کالا، خدمات و نارسایی در سیستم اقتصادی کشور می گذارد از طرف دیگر، موجب گردید که موسسه مطالعات و پژو هشهای بازرگانی، انجام پژوهش در حوزه چنین طرحی را در راستای اقدامات خود در مسیر نوین سازی بازرگانی کشور و ارتقای کارایی سیستم توزیع، در دستور کار خود قرار دهد.


منابع اسرار تجارت بین الملل خویه

-books in this category


Alliance Capitalism: The Social Organization of Japanese BusinessAlliance Capitalism: The Social Organization of Japanese Business
by Michael L. Gerlach - University of California Press , 1997
This book attempts to explain the remarkable economic success of Japan in the postwar period - a success it is crucial for us to understand in a time marked by controversial trade imbalances and concerns over competitive industrial performance.
(5209 views)

China: Linking Markets for GrowthChina: Linking Markets for Growth
by Ross Garnaut, Ligang Song - Anu E Press , 2007
China’s prosperity is at the core of the emerging Platinum Age of global economic growth. This volume gathers together leading scholars on China’s economic success and its effect on the world economy into the next few decades.
(5083 views)

Corporate Governance and International BusinessCorporate Governance and International Business
by David Crowther, Shahla Seifi - BookBoon , 2011
Corporate governance has gained tremendous importance in recent years, due to the developments brought about through through the emergence of global norms for corporate governance. Good governance reduces risk and facilitates its management.
(940 views)

Global Business Strategy: A Systems ApproachGlobal Business Strategy: A Systems Approach
by Asterios G. Kefalas - South-Western Pub , 2008
This is a textbook on international business strategy. It provides a quick refresher on international economics, trade, and finance, and builds a good theoretical base before addressing the basic functions, or tasks, of global management.
(10784 views)

High-Tech Europe: The Politics of International CooperationHigh-Tech Europe: The Politics of International Cooperation
by Wayne Sandholtz - University of California Press , 1992
A study of cooperative efforts in the high-tech industries of Europe. Sandholtz examines why collaboration came late to these countries, how protective walls came down, how countries work together in economically sensitive areas.
(5714 views)

International Trade Theory and PolicyInternational Trade Theory and Policy
by Steven M. Suranovic - internationalecon.com , 2007
It is important to understand the reasons why economists use the tools that they do and be forthright about their limitations. This text was designed to make information about international economics accessible for all who are interested.
(7794 views)

International Trade: Theory and EvidenceInternational Trade: Theory and Evidence
by James Markusen et al. - McGraw-Hill/Irwin , 1994
A comprehensive, balanced text, the perfect book for International Trade courses at the undergraduate level. It can also be used as a background text for beginning graduate courses. Intermediate Microeconomics is a pre-requisite for this text.
(8953 views)

The China Boom And Its DiscontentsThe China Boom And Its Discontents
by Ross Garnaut, Ligang Song - Asia Pacific Press , 2005
China is shaping the global economy as never before. This book discusses the financial and social challenges that have emerged in the wake of rapid economic growth. Recent research highlights the unfinished progress of reforms in China.
(2943 views)

U.S. Trade Strategy: Free Versus FairU.S. Trade Strategy: Free Versus Fair
by Daniel W. Drezner - Council on Foreign Relations Press , 2006
Trade is an issue that lies at the intersection of two big concerns facing the Americans: the economy and foreign policy. Trade policy affects more issues than ever before, the decisions Washington makes have a great impact on the US and the world.
(3132 views)

Cover may not depict edition offered for sale

Search Results

International Business: Global Edition: The Challenges of Globalization

by John J. Wild, Kenneth L. Wild, Jerry C.Y. Han

About this title: For introductory International Business courses with the need for a brief, accessible text. This title is a Pearson Global Edition. The Editorial team at Pearson has worked closely with educators around the world to include content which is especially relevant to students outside the United States. A comprehensive yet concise framework with unrivaled clarity. International Business: The Challenges of Globalization presents international business in a comprehensive yet concise framework with unrivaled clarity. Recent, real ... read more

Note: This is a general synopsis. Each listing is described below.

 

Global Business Strategy: A Systems Approach
by Asterios G. Kefalas

Publisher: South-Western Pub 2008
ISBN/ASIN: 0538072326
ISBN-13: 9780538072328
Number of pages: 558

Description:
This is a textbook on international business strategy. It provides a quick refresher on international economics, trade, and finance, and builds a good theoretical base before addressing the basic functions, or tasks, of global management. The concept that ties the text together is the systems approach. This approach looks at an MNC as an open system that is in continual interaction with its external environment.

Home page url

 Download or read it online here:

Download link

 (17MB, PDF)

مدیریت فروشگاه های زنجیره ای با نگرش خرد گرا

مدیریت فروشگاه های زنجیره ای با نگرش خرد گرا

مؤلف : مهندس اصغر غفاری – مسلم یزدانی
ناشر : نشر معیار

در دنیای واقعی اقتصاد ، انبوهی از داده ها وجود دارند که به ظاهر بی معنا هستند ، بخصوص در موضوع مورد بحث ما ، که مدیریت فروشگاهی است . به منظور کشف و ایجاد نظم در این انبوه متغیرها و داده ها به جهت معنا دار کردنشان ، نیاز به گسترش نظریه هایی از اقتصاد است تا بتوان کردار انسانها را توضیح داد و بر اساس رفتارهای معنادار شده ، تصمیمی اتخاذ نمود . اگر مدیریت فروشگاه های زنجیره ای را به طور مجرد از دنیای واقعی به تحلیل می کشاندیم ، کار بسیار آسانی بود ، اما در این کتاب سعی شده است از مشخصه های اصلی مسئله دنیای واقعی غافل نبوده و به نحوی تئوری را به همراه نگاه عملی به بحث بکشانیم . شیوه تحلیل در بیان مفهوم مدیریت فروشگاه های زنجیره ای ، با نگرش خرد گرا ، این امکان فکری را مهیا می سازد تا از رفتارهای فردی مصرف کنندگان و نوع نگرش فردگرایانه ، به تحلیلی از نظام مدیریت توزیع کشانده شویم که در آن نظام ، تئوری ها بستر ساز تصمیمات عملیاتی باشند .


مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش (روش‌ها و راهکارهای علمی و عملی مدیریت فروش)

مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش (روش‌ها و راهکارهای علمی و عملی مدیریت فروش)

مؤلف : علی خویه
ناشر : انتشارات دیدار

فروشگاه مداری ، مدیریت فروشگاه ، مهندسی فروش ، مدیریت مراکز پخش و توزیع ، طراحی و چیدمان فروش به عنوان حرفه ، هنر و صنعت در دنیا شناخته شده است و بسیار علمی و اجرایی به این مسئله توجه می شود و حتی به طور حرفه ای متخصصانی در این رابطه به کار و فعالیت مشغولند . نحوه مهندسی فروش ، چیدمان و تقسیم بندی فضا ، جنسیت و رنگ پوشش سطوح ( کف ، سقف و دیوارها ) ، نورپردازی ، مبلمان و عوامل مؤثر دیگر ، تعیین کننده زیبایی و کارآمدی فضاهای داخلی هستند . امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش (‌مجموعه هنجارهای عصبی ) ، راندمان ( در فضاهای اداری ) ، اثربخشی (‌در فضاهای تجاری ) بسیار بدیهی و لازم به نظر می رسد . مدیریت عوامل درونی و بیرونی فروش ، فروشندگان و فروشگاه در خصوص مواردی همچون اهداف و انتظارات فروش ، شیوه های انجام کار ، ارتباطات نظام مند فعالیتها با یکدیگر و انتظاراتی که از عملیات مختلف فروش وجود دارد ، بایستی نظام مند و عملی بوده و مرتباً از منابع ارتباطی ، بازخورد دریافت کرده و نسبت به اصلاح روشها اقدام نمایند . در این کتاب سعی شده تا بطور متوالی مباحثی کاربردی برای اصول مدیریت و مهندسی فروش و فروشگاه ها از منظر درونی و بیرونی ، طراحی و چیدمان فروش ، پخش و توزیع کالاها و خدمات بحث شود و بطور تشریحی و اجرایی به آن پرداخته گردد . به علت اهمیت چیدمان و طراحی فروش و فروشگاه ، در فصلهای ابتدایی سعی بر این است تا وضعیت ظاهری فروشگاه بررسی و مطالبی ارائه شود و در فصلهای دیگر به مباحث باطنی و تکنیکی فروش ، فروشگاه مداری و مهندسی عوامل فروش پرداخته شود . در این کتاب سعی شده است تا با گردآوری و ترجمه مطالب علمی و عملی به مباحث مقدماتی و حرفه ای مهندسی و مدیریت فروش ، پخش ، توزیع ، چیدمان و پیشبرد فروش پرداخته شود .


روش های نوین در فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های بزرگ، خرده فروشی

مؤلف : سیف غفاری
ناشر : انتشارات البرز

چاشنی های فروش

چاشنی های فروش از دیدگاه بازاریابی

مؤلف : دکتر محمود محمدیان – حسین منتی
ناشر :

مبحث چاشنی های فروش (Sales Promotion)، به ویژه در سال های اخیر، در بین صاحبان صنایع کشورمان اهمیت ویژه ای یافته است. اما متاسفانه تا کنون هیچ کتاب مستقلی در این زمینه به چاپ نرسیده است. خوشبختانه کتاب حاضر که به قلم دکتر محمود محمدیان و حسین متنی به رشته تحریر در آمده است. اولین کتابی است که صرفأ و به طور مستقل به این موضوع پرداخته است.. جولیان کومینز، یکی از متخصصان سرشناس در حوزه چاشنی های فروش، در پیشگفتار کتاب خود که به همین نام به چاپ رسیده است عنوان می کند: با وجود اهمیت بسیار زیاد چاشنی های فروش در نظام ارتباطات یکپارچه بازاریابی شرکتها و نیز استفاده از این ابزار از سوی اغلب شرکتها در سراسر دنیا، هنوز ادبیات مکتوب این حوزه رشد در خور توجهی نداشته است، و متاسفانه درباره آن کتاب های زیادی نوشته نشده است. وی ضمن ابراز تعجب از این موضوع دلایلی را نیز ذکر میکند. به نظر می رسد این موضوع در کشور ما نیز کاملأ صادق است. با وجود آنکه شرکتهای ایرانی، بویژه در سالهای اخیر، توجه عجیبی به مقوله چاشنی های فروش کرده اند، لیکن هنوز هیچ کتاب مستقلی در این حوزه به چاپ نرسیده است. به همین دلیل است که بهره گیری نادرست از این ابزار بازاریابی در بین شرکتها رواج یافته است، بدون آنکه خودشان به آثار سوء روش های نادرست بهره گیری از این ابزار در بلند مدت آگاه باشند. این موضوع مولفان را بر آن داشت تا کتاب مستقلی درباره چاشنی های فروش به رشته تحریر درآورندتا انشاا... شرکتها با ابعد مثبت و منفی این ابزار بیشتر آشنا گردند و درک بهتری از این موضع کسب نمایند

 



وبسایت علی خویه | http://khooyeh.com

این مطلب را به اشترک بگذارید

یاهو مسنجر بالاترین فیس نما کلوب فریندفید ایمیل خوشمزه دیگ تویتر فیس بوک گوگل پلاس

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندیدنگ


    تماس با ما:
    khooyeh@gmail.com 09122991608 - 09372991608
    ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر، اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، CRM، مهندسی فروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، فروشگاه، مدیریت پخش و توزیع، فروش مویرگی، هدفگذاری، تقسیم بازار، راه اندازی دپارتمان فروش وبازاریابی، استقرار سیستم توزیع و فروش مویرگی، راه اندازی فروشگاه زنجیره ای، چیدمان فروش، کلینیک بازاریابی، برنامه بازاریابی و .... مشاوره فروش، مشاوره و اجرای راهکارهای افزایش فروش، مشاوره و اجرای مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی، اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابی مویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، و .... هدف ما ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه بازاریابی و مهندسی فروش و برند با تمرکز بر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در قالب ارائه راهکار، تعیین استراتژی، برنامه ریزی، پیاده سازی و آموزش با استفاده از متدلوژیها و تکنولوژیهای معتبر جهانی می باشد. وظیفه ما افزایش فروش و سهم بازار شرکت شما، استفاده بهینه از فرصتهای تجاری، کاهش هزینه های بازاریابی و فروش و بهره مندی از سیستمها و راهکارهای نوین مدیریت بمنظور رویارویی با چالشهای پیش رو در دو سطح ملی و بین المللی می باشد.
/span