4/29 popup

علی خویه، مشاور بازاریابی ، فروش، تبلیغات، مدیریت و برندینگ

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندینگ و مدیریت

به سایت علی خویه خوش آمديد ...
اميد است از این سایت حداكثر استفاده را داشته باشید .
منتظر همکاری با سازمان شما هستیم
ما به فکر بهبود و رشد کسب و کار شما هستیم
ارتقا و رشد شرکت شما هدف ماست
با تشكر مدير سایت

رسانه اثربخش

    تحقیقات بازاریابی - مشاور بازاریابی ۴۸۳ نفر سه شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۸۶، ۰۶:۵۵ ب.ظ ۰ نظر

بسمه تعالی

 

 

رسانه اثربخش

و معیارهای شناخت آن در تبلیغات بازرگانی

مهندس علی خویه

مشاور، محقق و کارشناس ارشد تبلیغات

 

 

 

تدوین کننده سبک های تبلیغاتی برای اولین بار در صنعت تبلیغات

تالیف کتاب سبک های تبلیغات با همکاری دکتر محمود محمدیان انتشارات رسا

تالیف کتاب تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات با همکاری دکتر احمد روستا

 

khooyehali@yahoo.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

رسانه ها نقش مهمی در تبلیغات دارند و ثابت شده است که اگر رسانه انتخابی خلاقانه و اثربخش هدف گذاری شده باشد، اثربخشی تبلیغات نیز بیشتر می شود درباره رسانه مباحث بسیار زیادی در  متون مرتبط با ارتباطات و ادبیات وجود دارد. ولی در این نوشته کوتاه سعی می شود تا رسانه اثربخش و معیارهای شناخت آن در تبلیغات بازرگانی به صورت خلاصه ارایه شود.

 

در این رابطه ابتدا دو واژه «رسانه» و «اثربخشی» تعریف می شود.

رسانه: رسانه تعریف های زیادی در علوم ارتباطات دارد و در تبلیغات بازرگانی به هر وسیله یا ابزاری  که پیام و شعار تبلیغاتی یا پیام فروش و بازاریابی را که با تحقیقات بازاریابی تهیه شده است به مخاطبان هدف انتقال دهد و آنان را به عکس العمل وادارد، رسانه می گویند.

 متغیرها و تعاریف رسانه نیز با بررسی های بازاری به دست می آید. نکته قابل توجه اینکه رسانه در تبلیغات بازرگانی موضوعی نیست که در علومی مانند ارتباطات ، ادبیات و            زبان شناسی تعریف می شود گاهی خود شکل کالا ومحصول می تواند رسانه تبلیغاتی باشد.

اثربخشی: اثربخشی نیز در هر علمی تعریف خاص خود را دارد، ولی در بازرگانی و به ویژه در تبلیغات بازرگانی اثربخشی به عکس العمل هایی گفته می شود که سودآوری را به همراه          می آورد  متغیر و عوامل مختلفی موجب اثربخشی می شوند عوامل اثربخشی را به می توان به بخش های زیر تقسیم کرد.

·        اثربخشی روحی: اثربخشی روحی در بازرگانی و تبلیغات، نوعی اثربخشی است که روحیه مخاطبان هدف را به عکس العمل های سودآورانه وادارد. برای نمونه، تبلیغاتی که روحیه منفی مشتریان را نسبت به کالا یا خدمتی تغییر دهد می تواند یک نوع اثربخشی روحی باشد 

·        اثربخشی روانی: اثربخشی روانی در تبلیغات بازرگانی، اثربخشی است که از نظر عوامل روانشناسی مانند نیازها، انگیزه ها، احساسات، شخصیت، یادگیری و .... مخاطب را به عکس العمل وادارد برای نمونه، تبلیغی که نیاز مخاطبان را با تحریک انگیزه های او متأثر کرده تا نسبت به خرید یک کالا یا خدمت احساس نیاز کنند می تواند یک نوع اثربخشی روانی باشد.

·        اثربخشی جسمی: اثربخشی جسمی نیز می تواند نوعی اثربخشی در تبلیغات تجاری باشد که به جسم و اندام فیزیکی مخاطبان اثر گذارد و از نظر جسمی و فیزیکی مخاطبان را به عکس العمل های سودآورانه وادار می کند. برای نمونه یکی از متغیرهایی که در اثربخشی تبلیغ محصولات ورزشی به آن توجه می شود اثربخشی جسمی مخاطبان است

·        اثربخشی رفتاری: درباره اثربخش رفتاری در تبلیغات و تجارت بحث های بسیاری صورت گرفته است زیرا یکی از مهمترین اهداف تبلیغات و بازرگانی تغییر رفتار مخاطب است به همین دلیل در بررسی های بازاریابی به متغیرهایی که اثربخشی رفتاری در مخاطبان و مشتریان ایجاد کند بسیار توجه می شود.

·         اثربخشی رفتاری هر نوع اثربخشی است که مخاطب را به عکس العمل­های رفتاری وادارد. برای نمونه برخی از تبلیغات تجاری طوری ساخته می شوند که رفتار کلامی و غیرکلامی مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهند.

رسانه اثربخش چیست و بر اساس چه معیارهایی تعیین می شود؟ در ادامه مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

رسانه اثربخش: رسانه ای است که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات  داشته باشد. رسانه ای که موجب بقاء وموفقیت تبلیغات شود، رسانه ای اثربخش است. گاهی در تبلیغات بازرگانی به هر رسانه ای که بتواند پیام را به طور مناسب، موثر و اثربخش به مخاطبان برساند و باعث افزایش فروش، سودآوری و یا افزایش ارزش سهام شود رسانه اثربخش می گویند.

رسانه اثربخش، رسانه ای است که بیشترین نقش را در پیام رسانی داشته باشد. هرچه       رسانه ای نقش بیشتری در تامین هدف و رسالت تبلیغاتی داشته باشد، برای تبلیغات اثربخش تر است. به طور خلاصه هر رسانه ای که مخاطبان هدف  را به عکس العمل های سودآورانه بر مخاطبان هدف داشته باشد رسانه اثربخش می گویند و به طور کل می توان گفت رسانه اثربخش رسانه ای است که بتواند پیام فروش و بازاریابی را طوری در مخاطبان درونی کند که قدرت نیازسنجی، نیازسازی، نیازمندی و نیازشناسی آنان را تحریک کند و آنها را به عکس العمل وادارد.

باید توجه داشت که متغیرهای مختلفی در اثربخشی رسانه اثرگذارند که بیشتر  آن ها در تحقیقات بازاریابی به دست می آیند.

 

تعیین رسانه اثربخش می تواند براساس موارد ذیر صورت گیرد:

- براساس استراتژی سازمان

- براساس استراتژی بازاریابی

-  براساس استراتژی تبلیغات

- براساس رفتار مخاطب

 

 

 

 

تعیین  رسانه اثربخش براساس استراتژی سازمان

گاهی رسانه اثربخش در تبلیغات بازرگانی بر اساس استراتژی سازمان تعیین می شود در این تعریف با توجه به عناصر استرات‍ژیک سازمان مانند چشم انداز ماموریت و هدف و استراتژی سازمان رسانه­ای اثربخش تعیین می شود و تبلیغات به وسیله این رسانه صورت می گیرد برای نمونه با توجه به چشم انداز شرکت مایکروسافت که عبارت معروف "هر خانه یک کامپیوتر" است، رسانه ای که شرکت مایکروسافت برای پیام رسانی و تبلیغات خود استفاده می کند، بیشتر «اینترنت» است

 

تعیین  رسانه اثربخش براساس استراتژی بازاریابی

گاهی شرکت ها رسانه اثربخش خود را براساس استراتژی های بازاریابی که توسط تیم تحقیقات بازار بدست آمده است تعیین می کنند برای نمونه با توجه تعیین رتبه­بندی وارزش گذاری بازارهدف خود شرکت می توانند رسانه متناسب با بازارهدف و مشتریان هدف را انتخاب کنند

 برای نمونه، برای شرکت های تولید کننده لوازم خودرو، اثربخش ترین رسانه بیلبوردهای بزرگراه ها است. زیرا مشتریان هدف آن ها بیشتر در بزرگراه ها رفت و آمد می کنند. برای تعیین رسانه اثربخش با توجه به استراتژی بازایابی، تیم تحقیقاتی باید بتواند با توجه به نقاط قوت وضعف و فرصت ها وتهدید های بازار رسانه ای اثربخش را برای پیام رسانی انتخاب کند. یکی از شیوه های آن نیز استفاده از مدل هرم مشتری(Customer Pyramid ) است که به طور خلاصه توضیح داده می شود.

 

 

 

تعیین رسانه اثربخش بر اساس مدل هرم مشتری

با توجه به مدل هرم مشتری که مشتریان را به چند بخش پلاتینیومی، طلایی، نقره ای و سربی تقسیم می کند، می توان رسانه اثربخش هر یک را به صورت های زیر تعیین کرد:

رسانه پلاتینیوم(Platinum Media): رسانه های این ردیف چون با مشتریان بسیار سودآور و وفادار شرکت در ارتباط­اند باید بیشترین اثر بخشی را داشته باشند. «رسانه پلاتینیومی»      رسانه ای است که پیام را به مشتریانی برساند که محصولات وخدمات زیادی ازشرکت خریداری خواهند کرد. رسانه های پلاتینیومی تبلیغات دهان به دهان مثبت از محصولات شرکت به راه می‏اندازند. که برای نمونه، تلویزیون برای تبلیغ لوازم خانگی یک رسانه پلاتینیومی است.

رسانه طلایی(Golden Media): تفاوت این رسانه با رسانه پلاتینیومی سطح سودآوری مشتریان و اثربخشی رسانه است. مشتریان این طبقه، سودآوری کمتری نسبت به مشتریان پلاتینیومی دارند. این دسته ازمشتریان به شرکت  وفاداری زیادی ندارند، ولی از محصولات و خدمات  شرکت رضایت دارند به وسیله رسانه طلایی می توان وفاداری آنها را زیاد کرد. برای نمونه رسانه بیلبورد برای محصولات لوازم خانگی به عنوان یک رسانه طلایی محسوب می شود.

رسانه آهنی یا نقره ای (Iron Media  :(Silver or شامل رسانه هایی است که پیام را به حجم قابل توجهی از مخاطبان می رسانند که سطوح مصرف، وفاداری و سودآوری آنها آنقدر نیست که شایسته خدمات ویژه‏ای باشند. از این رسانه ها بیشتر شرکت هایی که در وضعیت رقابتی شدید قرار گرفته اند و مشتریان به مرور در حال از دست رفتن هستند، استفاده می شود برای نمونه زمانی در کشور ما رسانه تلویزیون برای شرکت­های تولید کننده پفک و چیپس، به رسانه آهنی شده بود.

رسانه سربی(Lead Media ): این رسانه برای مشتریانی به کار می روند که برای شرکت بسیار پرهزینه اند، مشتریانی پر توقع با سودآوری پایین دارند و نسبت به تبلیغات انجام شده  وفاداری ورضایت ندارند. از رسانه های سربی در مواقعی استفاده می شود که بخواهیم توقع مخاطبان را پایین و یا رضایت ووفادای مجدد آنان را بدست آوریم.

تعریف رسانه اثربخش  براساس استراتژی تبلیغات

گاهی لازم است رسانه اثربخش بر اساس استراتژی تبلیغات انتخاب شود دراین حالت با توجه به نقاط قوت و ضعف و فرصت­ها و تهدید های عوامل تبلیغات، سعی می شود رسانه ای اثربخش انتخاب شود. برای نمونه اگر استراتژی تبلیغاتی شرکت حضور در مسابقات جام جهانی باشد، باید سعی شود رسانه ای مانند ورزشگاه هایی که مسابقات در آن ها برگزار می شود، انتخاب شود.

 انتخاب رسانه اثربخش براساس رفتار مخاطب

به دلیل اهمیت رفتار مصرف کننده و رفتار مخاطبان، تعیین و انتخاب رسانه اثربخش بر اساس رفتار مخاطب صورت می پذیرد، یعنی در برخی از بازارها برای برخی از محصولات و خدمات، رفتار مخاطبان بیشترین نقش را در تبلیغات دارد و از این رو باید با توجه به بررسی­ها و تحقیقات رفتار مصرف کننده رسانه اثربخش انتخاب و تعیین شود

به طور مثال، شرکت های خدماتی می تواند. رای 4 عامل خصوصیات فردی، خصوصیات کاری، خصوصیات شغلی و خصوصیات بازاری که برای رفتار مشتریان تعریف می کنند. شاخص ها و وزن هایی را مشخص سازنده و برای هر یک از خصوصیات یاد شده رسانه هایی اثربخش تهیه و انتخاب کنند.

در پایان بهتر است به این نکته اشاره کرد که موفقیت بسیاری از کمپین ها و برنامه های تبلیغات در گروی انتخاب اثربخش ترین رسانه است انتخاب رسانه اثربخش در تبلیغات بازرگانی باید با تحقیقات و پژوهش هایی صورت گیرد که دراین نوشته کوتاه نمی توان به طور کامل آن ها را تشریح کرد

 



وبسایت علی خویه | http://khooyeh.com

این مطلب را به اشترک بگذارید

یاهو مسنجر بالاترین فیس نما کلوب فریندفید ایمیل خوشمزه دیگ تویتر فیس بوک گوگل پلاس

بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندیدنگ


    تماس با ما:
    khooyeh@gmail.com 09122991608 - 09372991608
    ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر، اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، CRM، مهندسی فروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، فروشگاه، مدیریت پخش و توزیع، فروش مویرگی، هدفگذاری، تقسیم بازار، راه اندازی دپارتمان فروش وبازاریابی، استقرار سیستم توزیع و فروش مویرگی، راه اندازی فروشگاه زنجیره ای، چیدمان فروش، کلینیک بازاریابی، برنامه بازاریابی و .... مشاوره فروش، مشاوره و اجرای راهکارهای افزایش فروش، مشاوره و اجرای مهندسی فروش، تشکیل دپارتمان فروش و بازاریابی، اجرای پروژه های مهندسی فروش، راه اندازی و استقرار فروش و بازاریابی مویرگی، راه اندازی و استقرار فروشگاه، اجرای پروژه های چیدمان فروش، تربیت فروشنده و ویزیتور، استخدام فروشنده و بازاریاب، راه اندازی پخش و توزیع مویرگی، استقرار نرم افزارهای فروش، مشاوره نرم افزار و سخت افزار فروش، فروش انلاین، مشاوره فروشگاه مجازی، مشاوره ارتقا فروش، مشاوره ترفیع فروش، اجرای جشنواره های فروش، و .... هدف ما ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه بازاریابی و مهندسی فروش و برند با تمرکز بر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در قالب ارائه راهکار، تعیین استراتژی، برنامه ریزی، پیاده سازی و آموزش با استفاده از متدلوژیها و تکنولوژیهای معتبر جهانی می باشد. وظیفه ما افزایش فروش و سهم بازار شرکت شما، استفاده بهینه از فرصتهای تجاری، کاهش هزینه های بازاریابی و فروش و بهره مندی از سیستمها و راهکارهای نوین مدیریت بمنظور رویارویی با چالشهای پیش رو در دو سطح ملی و بین المللی می باشد.
/span